EXCLUSIV  Bac 2024, matematică. Prof. Mugurel Ștefan desființează subiectele: Banale și irelevante. O parte pot fi rezolvate de copii de clasa a VII-a/ ”Unde se va ajunge?”

FOTO: Freepik @pressfoto
FOTO: Freepik @pressfoto

Prof. Ovidiu-Mihai Șontea și prof. Mugurel Ștefan au tras un semnal de alarmă cu privire la subiectele de la matematică din cadrul examenului de Bacalaureat.

Prof. Ovidiu-Mihai Șontea, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București și prof. Mugurel Ștefan, Colegiul Național Mihai Viteazul, București au vorbit, alături de moderatorul emisiunii DC Edu, de la DC News TV, prof. univ. dr. Sorin Ivan, despre mai multe subiecte interesante dedicate matematicii, printre care ce arată dificultatea, baremul de corectare și rezultatele la Bacalaureat 2024.

”Mai mult decât banale și destul de nerelevante”

”Din punctul meu de vedere, subiectele sunt mai mult decât banale și destul de nerelevante. Subiectele la Matematică și Informatică nu verifică mare lucru, din munca unui elev de la un liceu, de 4 ani, cu profil matematică - informatică. Subiectele verifică strict cunoștințele minimale, respectiv aplicări directe de formule, calcule minimale. O bună parte dintre ele pot fi rezolvate și de copiii de clasa a 7-a, a 8-a, care nu s-au dus degeaba la ore. Din păcate, este un trend care a început de ceva vreme, pe care aș vrea să îl explic în două vorbe, fiindcă nu reușesc să mă lămuresc de ce Serviciul Național de Evaluare nu observă lucrul acesta. Înseamnă o cunoaștere foarte rea a psihologiei copilului, a adolescentului. Toți cei care au văzut adolescenți, copii, în viața lor știu că dacă îi pui să facă atât  (n.red. o cantitate de subiecte) ei vor face o parte, cu excepția unui număr extrem de mic de copii dedicați, cei care învață singuri, copiii eroi”, a spus prof. Mugurel Ștefan, Colegiul Național Mihai Viteazul, București.

”Sunt tare curios cât vor mai reuși...”

”Să zicem că 5% dintre ei, dar este o superexagerare acest procent, să zicem că 2%. Ei sunt categoria care dacă îi pui într-un loc și le dai o carte în mână ei fac singuri subiectele. Poți să uiți de ei acolo, îi mai întrebi, din când în când și le mai dai câteva indicații, dar e totul perfect. Și ce s-a hotărât Serviciul Național de Evaluare? A dat elevilor tot mai puțin să facă, gândindu-se că vor fi rezultate mai bune. Într-o primă fază a fost ok, însă copilul a făcut proporțional tot mai puțin. Și Serviciul de Evaluare i-a dat și mai puțin, cât a făcut data anterioară. Și copilul a învățat tot mai puțin. Sunt tare curios cât vor mai reuși să se plieze după cât pot să reducă copiii noștri cantitatea de informații pe care o învață!”, a mai spus prof. Mugurel Ștefan.

”Tot coborând ștacheta, unde se va ajunge?”

”Tot coborând ștachetă, unde se va ajunge? Până la urmă, la banalizare. Termenul pe care l-ați folosit este un semnal de alarmă, respectiv banal, adică nici măcar nivel mediu, cum se discută”, a spus prof. univ. dr. Sorin Ivan.

”Discuția este pe termen lung, despre ce a spus și domnul profesor. Începând din 2008, s-a tot dat în jos ștacheta. Ideea este următoarea: Noi ce urmărim prin această evaluare la final de liceu? Trebuie să măsor competențele din cadrul Bacalaureatului. Am șase competențe, în care unele sunt de nivel primar, unele de nivel mediu și două sunt de nivel superior. Cele care predomină în măsurare sunt cele de început, nivel basic și mediu. Mediu sunt, să spunem câțiva itemi. Prin urmare, nu se măsoară raționamentul, nu se măsoară o anumită creativitate, ci doar cunoașterea formulelor.

Vă dau un exemplu: De ce îmi trebuie mie, să stau 4 ani în liceu, când eu trebuie să rezolv o ecuație spusă expusă exponențială, dar nu își are rostul acest cuvânt aici, de genul 2 la x = 2 la a doua. Vizual dacă scriem 2 la x = 2 la a doua se vede că x trebuie să fie egal cu 2. Nu îți trebuie 4 ani în liceu pentru asta, ce vreau să spun este că aceste subiecte pot fi păcălite prin chestia asta de vizualizare. În spate, ce stă, de fapt? O anumită injectivitate, dar lucrurile astea sunt foarte departe de ceea ce măsoară acest examen”, a spus prof. Ovidiu-Mihai Șontea, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București.

Vezi emisiunea integrală aici:

Youtube video image

,

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel