Bacalaureatul a născut multe reacții în acest an pentru că unii elevi au avut curajul să vorbească. Și nu elevii slabi, rezultatul unei școli defecte, văzuți ca niște ”rebuturi”, ci acei elevi cu note mari, a căror voce deranjează, cum e Selly, care are norocul să fie și celebru.
Am analizat notele de la Bacalaureat și ce am văzut mi se pare strigător la cer. Cum e posibil ca un elev de 10 să fie notat cu 7? Și nu de un singur profesor, ci de doi! Al doilea profesor n-a văzut lucrarea perfectă, n-a văzut că nu există greșeală în acea lucrare? Sunt multe și mari diferențe între notele inițiale și cele finale la Bacalaureat. Aceste note sunt date după același barem, iar profesorii corectori nu-și asumă o MINIMĂ responsabilitate pentru dezastrul pe care-l provoacă. Cantitatea de analiză e foarte mare, dar, din ce am putut analiza în 2-3 ore, am văzut o situație de neînțeles, revoltătoare. Cum se poate ca un elev să fie picat cu 3 când nota lui finală a fost peste 6? Ne jucăm cu soarta unor elevi de 18 ani și-i tratăm ca unici responsabili pentru viitorul lor, iar școala nu-și asumă nimic, dar absolut nimic din rezultatul lor. Pe deasupra, mai sunt și unii profesori corectori care dau note de toată jena. Mi-ar fi rușine să fiu profesorul care punctează cu 7 o lucrare de 10. Și mai rușine mi-ar fi să fiu profesorul care închide ochii și copiază nota colegului pentru că vrea să plece mai repede acasă. Da, eu nu cred că au ce căuta profesorii de 5 în școli generale și licee, nici cei de 6, nici cei de 7, nici cei de 8! Niciunul!
Cu privire la utilitatea Bacalaureatului, elevii sunt puși să tocească efectiv pagini de istorie, comentarii la română. Îi contrazicem că nu înțeleg utilitatea celor învățate, când noi îi punem să scrie după dictare și să învețe apoi? Elevii, la vârsta lor, pentru a învăța logic, au nevoie de povești care să-i atragă, au nevoie să înțeleagă istoria, așa vor reține cronologic și anii, vor avea capacitatea să înțeleagă și deosebirile dintre diverse momente din istorie, vor înțelege unde sunt astăzi și greșelile trecutului. Și e doar un exemplu. Constituția din 1866, două puncte, de la capăt cu liniuță nu e nici pe departe cea mai bună variantă pentru elevi. La geografie, copiii ar trebui să învețe visând la minunatele locuri din fiecare țară din Europa. Când vorbești despre Grecia sau Italia, vorbești despre climă, influențe, temperaturi, vară-iarnă, populație, influențe economice mult mai ușor decât dacă, din nou, îi pui să învețe robotic cu liniuță, măcar de-un șase.
Nu sunt aici să dau lecții profesorilor, dar am văzut, de pe grupurile de Bacalaureat, cum mulți, extrem de mulți elevi și-au învățat singuri și așa au luat note mari. În extrem de multe cazuri, nu e meritul profesorilor lor. Și am mai văzut că de când am terminat eu liceul, adică de peste 10 ani, nu s-a schimbat nimic, dar absolut nimic, nici în stilul de a preda elevilor, nu mai vorbesc despre a-i forma, pentru că nu există! Aruncați-vă un ochi pe grupurile de ”Bacalaureat 2020” ca să vedeți și voi ce am văzut și eu, cum elevii se ajută între ei, din toată țara, ca să ia Bac-ul.
Pe lângă toate cele spuse mai sus, în timp ce elevii sunt puși să tocească fără a înțelege materia, nu știu să scrie corect gramatical. Ies din licee și chiar din facultăți elevi care nu știu să pună o virgulă. Despre asta vorbim și lista asta scrisă de mine mai sus poate continua la nesfârșit pentru că, oricât n-ar vrea sistemul s-o recunoască, e urât, extrem de urât și nu are, așa cum e el astăzi, nicio capacitate de a forma elevii. Cei care scapă sunt cei care se formează singuri!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu