Băncile reacționează față de proiectul afișării comisioanelor operațiunilor

Băncile reacționează față de proiectul de ordin publicat, marți, de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) potrivit căruia acestea vor fi obligate să afișeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operațiunilor pe care un client dorește să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în sumă exactă, nu procentual.

Publicitate

"Pentru informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor, ANPC propune emiterea Ordinului privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată care desfășoară operațiuni de plată prin intermediul ATM-urilor", informează comunicatul de presă al ANPC.

Bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, acesta având astfel posibilitatea de a renunţa la operaţiunea respectivă, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plăţi de facturi sau oricare alte servicii solicitate.

Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput.

Citește și Câți bani pierd românii când folosesc bancomatele

Ordinul, care este în dezbatere publică până pe 11.09.2014, reglementează și situațiile de blocare/reținere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu. Astfel prestatorii vor avea obligația de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la urmatoarele:

a) termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reținut;
b) indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reținut, precum și intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.

Care este reacția băncilor

Inițiativa ANPC a fost însă amendată de către bănci, instituțiile financiare reclamând timpul relativ scurt de dezbatere publică acordat de ANPC, precum și faptul că nu au fost consultate anterior publicării acestuia.

"Orice măsură menită a satisface acest obiectiv, inclusiv această iniţiativă recentă a ANPC, va fi sprijinită de către CPBR cu condiţia ca asemenea măsuri să fie implementate în mod constructiv şi să nu producă distorsiuni în piaţă. Astfel, în ceea ce priveşte proiectul de Ordin al ANPC, CPBR consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă dinaintea publicării proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de asemenea iniţiativă şi a evita astfel posibile reveniri asupra formei iniţiale", se arată într-o poziţie transmisă de Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).

Citește și Comisioanele de administrare ale Credit Europe, declarate abuzive

"Va trebui că băncile să-şi facă cunoscute punctele de vedere asupra aceste iniţiative şi în mod independent, fiindcă fiecare are particularităţile sale, legate de număr de clienţi, număr de ATMuri etc. La modul general vorbind însă, este de la sine înţeles că ar trebui luaţi în consideraţie o serie de factori înainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pildă cadrul legal, posibilităţile tehnice de a implementa astfel de măsuri, cât şi costurile asociate implementării unor asemenea aplicaţii, inclusiv cine va suporta aceste costuri şi ce impact ar putea avea aceste costuri în relaţia dintre clienţi şi bănci", se arată CPBR.

CPBR consideră că aspectele enumerate sunt importante şi nu pot fi trecute cu vederea în lansarea unor asemenea iniţiative.

"Băncile membre ale CPBR sunt, bineînţeles, deschise în a discuta aceste aspecte cu ANPC şi sunt în egală măsură interesate să afle dacă ANPC a structurat această propunere legislativă pe baza un studiu sau program care evidenţiază impactul şi/sau consecinţele acestor măsuri aşa încât să producă efecte benefice şi corecte în piaţă. În funcţie de astfel de considerente şi ţinând cont de faptul că până la acest moment băncile nu au fost consultate în privinţa acestei iniţiative, rămâne de văzut dacă perioada de consultare propusă de ANPC (1-19 septembrie a.c.) va fi deajuns pentru a servi scopului avut în vedere şi a contribui la întărirea echilibrului în piaţă", se mai spune în nota CPBR.

În prezent, băncile nu afișează la bancomate costurile privind tranzacțiile care se pot efectua la ATM-uri.
Consiliul Patronatelor Bancare din România a fost înființat în acest an și cuprinde șase dintre cele mai mari bănci din România: BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit – Țiriac, Volksbank România și ING Bank România.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel