Peste 20 de candidați și-au anunțat intenția de a ajunge la Palatul Cotroceni. Deputatul Remus Borza a analizat, la DCNews, campaniile duse până în acest moment de Klaus Iohannis, actualul președinte al României, Dan Barna, candidatul Alianţei 2020 USR-PLUS, și Viorica Dăncilă, candidatul PSD la prezidențiale.
În rândurile ce urmează puteți citi analiza realizată de Remus Borza cu privire la Dan Barna și Viorica Dăncilă:
Din punct de vedere al comunicării și sloganului ales, „Fericiți în România", Dan Barna are o campanie bună. Sloganul i-a surprins pe mulți, generând și multe ironii gratuite. Eu unul mă regăsesc în sloganul lui Barna. De ce? Pentru că sunt nefericit în România. Dar, la 47 de ani, sunt și prea prost și prea patriot ca să o iau de la capăt în altă parte. Vreau să trăiesc și să mor fericit în țara mea. M-am săturat de acest război fratricid, român contra român, derulat cu atâta înverșunare de vreo 30 de ani. Ar trebui să ieșim din această retorică și stare permanent conflictuală, să ieșim din această încrâncenare și dușmănie, să cultivăm respectul, dialogul, toleranța și complementaritatea. Sloganul lui Barna este inspirațional și motivant pentru oamenii tineri, pentru cei din mediul urban, pentru intelectualitatea țării și clasa antreprenorială românească. Declarația de Independență a Statelor Unite ale Americii este primul act normativ cu valoare constituțională al unui stat democratic care face referire la dreptul inalienabil al omului de a-și căuta fericirea. Fericirea este indisolubil legată de libertatea individului, de dreptul la viață, educație și prosperitate.
USR este pe val. Important e ca liderii acestei formațiuni să știe să călărească valul. Altminteri, ce e val ca valul trece. Există o anumită nemulțumire la nivelul societății românești legată de performanța sau mai degrabă lipsa de performanță a partidelor tradiționale. România are nevoie de reformă. O reformă profundă și radicală a marilor sisteme publice: administrație, învățământ, sănătate. O reformă instituțională și constituțională. Oamenii normali din țara aceasta își doresc să trăiască într-o Românie civilizată, europeană și prosperă. USR, dacă vrea să guverneze, va trebui să se transforme dintr-un grup politic într-un partid de mase. Dan Barna va trebui să deschidă partidul, să înregimenteze elite, formatori de opinie, antreprenori și activiști. Dan Barna trebuie să comunice mai mult, să fie natural, carismatic și neconvențional. Dacă intră în turul doi, are o șansă.
După cum arată sondajele, Viorica Dăncilă poate să ajungă în marea finală, deși diferența față de celălalt contracandidat, Dan Barna, e în marja de eroare de + / - 3%, specifică fiecărui sondaj de opinie. Contrar multor așteptări, Viorica Dăncilă a dat dovadă de tenacitate, forță și caracter.
Dintre cei trei candidați cu șanse reale pentru fotoliul de la Cotroceni, Viorica Dăncilă are cea mai slabă campanie și cel mai slab slogan. Afișele electorale sunt anoste pe un fond alb inexpresiv, cu un limbaj al trupului într-o profundă disonanță cu sloganurile. Nu poți să stai cu mâinile încrucișate pe piept și să spui că ești alături de fiecare român sau un președinte implicat și muncitor. În prima ipostază, Viorica Dăncilă trebuia să aibă mâinile larg deschise pentru a-i cuprinde în brațe pe români. În cea de-a doua ipostază, mâinile trebuiau să fie întinse, să arate dinamism și implicare. Afișele, din punct de vedere grafic, exprimă amatorism și lipsă de creativitate. Folosirea inițialelor numelui, VD, este din nou total neinspirată. Sloganul „Un președinte pentru fiecare român" aruncă în derizoriu cea mai importantă funcție din stat. Președintele nu e un obiect de uz general. Președintele e o instituție. Înțeleg ca slogan „O pâine pentru fiecare român", „O casă pentru fiecare român", „Un loc de muncă pentru fiecare român", dar nu un președinte. Președintele nu este al individului, al cetățeanului, ci este al națiunii, al țării. Era mult mai inspirat sloganul „Un președinte al tuturor românilor", în antiteză cu predecesorii Băsescu și Iohannis, care au fost președinții unor grupuri politice sau de interese. I-am comunicat premierului și staff-ului de campanie aceste opinii și văd că, în ultima săptămână, sloganul „Un președinte pentru fiecare român” a fost înlocuit cu „Alături de fiecare român”, care la fel se dovedește neinspirat, alunecând într-o zonă a populismului, ușor de combătut. E imposibil să rezonezi cu nevoile și aspirațiile individuale a 20 de milioane de cetățeni. Președintele nu poate fi moașă comunală, dar poate și trebuie să fie un vizionar și un strateg, care să transforme România, dintr-o țară a urii și dezbinării, într-o țară a solidarității sociale și prosperității economice. Avem nevoie de un președinte care să reconcilieze societatea și nu să o împartă antagonic în românii mei și românii lor.
Plus că Viorica Dăncilă are șansa de a deveni prima femeie președintă a României din istoria republicii. În toată campania, imagologic și verbal, nu capitalizează acest atribuit al feminității și maternității. Trăim volens nolens în epoca matriarhatului. Viorica Dăncilă putea să pozeze într-o mamă a națiunii care își iubește deopotrivă și în egală măsură pe toți fiii și fiicele ei. Voiam să simt mai multă emoție, empatie, solidaritate și dragoste în toată campania verbală și non verbală a prezidențiabilului Viorica Dăncilă. Dacă va ieși din aceste clișee și stereotipuri vetuste, dând viață și culoare campaniei, poate să ajungă în finală și să-i dea ceva emoții lui Iohannis”, a susținut Remus Borza.
Analiza cu privire la Klaus Iohannis o găsiți accesând următorul link:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu