Băsescu, afirmație extrem de gravă: E sigură mutarea Uzinei Dacia în Maroc

basescu dacia
basescu dacia

Președintele Traian Băsescu a declarat că Dacia își va închide "sigur" fabrica din Mioveni pentru a o muta în Maroc, acolo unde gigantul și-a deschis de curând două linii de producție. Declarația președintelui este gravă din două motive: dacă se adeverește, economia României va primi o lovitură dură, greu surmontabilă, pentru că uzinele Dacia au un aport important la PIB, fiind, de altfel, principalul exportator al țării. Declarația președintelui rămâne foarte gravă și dacă nu are un fundament real, pentru că asta însemna că a folosit politic un subiect atât de delicat, cu implicații în stabilitatea economică țării.

"Eu vă pot spune că în mine Guvernul va avea un adversar total pentru o astfel de abordare. România, dacă nu se conectează integral cu Coridorul IV la sistemele rutiere europene, este o ţară care rămâne enorm în urmă", a declarat şeful statului.

"Este sigur că se va pierde asamblarea de la Pitești, la uzinele Dacia, pentru ca deja la Tanger sunt capacități de preluare existente, s-a trecut la faza a doua de extindere a capacității uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui mașina direct în vapor, este portul la câțiva kilometri de fabrică, nu ca în România, unde Guvernul poate gândi să dea prioritatea la București-Alexandria decât la Pitești-Sibiu", a declarat președintele Traian Băsescu.

Primul avertisment al lui Băsescu despre pericolul Maroc, cu iz electoral

Băsescu a avut o atari reacție prima oară în noiembrie anul trecut, când spunea că viitorul fabricii Dacia de la Pitești poate deveni incert dacă noile taxe impuse de Guvern în urma negocierilor cu FMI vor duce la o scădere a competitivității.

"Am vorbit cu președintele grupului Renault-Nissan. Unul dintre subiectele avute în discuție este menținere producției la Pitești. De ce am lansat subiectul? Pentru că Renault a anunțat deschiderea unei a doua linii în Maroc (…) Nu este un lucru care să nu ne facă să ne gândim dacă vor să reducă producția în România. Răspunsul a fost simplu: atâta timp cât uzina va fi competitivă, uzina va rămâne deschisă (…) Dacă scade competivitivatea ca urmare a costurilor pe care le introducem prin taxe nu văd o perspectivă bună. Asta pentru ce, ca să strângi bani să dai la baronii locali în anii electorali", spunea Traian Băsescu atunci, după ce anterior avuse o întâlnire, la Palatul Cotroceni, cu directorul general al Alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

Guvernul, criticat pentru lipsa unei autostrăzi Pitești-Sibiu

Băsescu a revenit cu teza plecării Dacia din România o lună mai târziu, când Guvernul a exclus din rețeaua de autostrăzi ce vor fi construite până în 2018 legătura Pitești-Sibiu.

"Dacia şi Renault la fiecare întâlnire ridică această problemă a autostrăzii spre vest, să poate exporta cu costuri mai mici. Vreau să cred că a fost doar o chestiune propagandistică, să arate ce autostrăzi fac ei dacă îi lăsăm cu accize, care trebuie scoasă, e destinată furtului pentru baronii locali", declara șeful statului pe 5 decembrie.

Surse din compania Dacia citate de presă la acea vreme criticau și ele decizia Guvernului Ponta, pe care îl acuzau că încearcă să le astupe gura oficialilor cu promisiunea executării unor autostrăzi Pitești - Râmnicu Vâlcea și Vâlcea - Sibiu până în 2022.

Conflict între patronatul Dacia și angajați

Varianta relocării unei părți sau a întregii producții de la Mioveni a fost expusă de gigantul francez încă din primăvara lui 2013, după un conflict între muncitori și patronatul francez, iscat ca urmare a unui protest al angajaților.

"Dacă acest protest nu se va încheia rezonabil, iar angajaţii vor continua cu aceste cereri nerealiste, există probabilitatea tot mai mare ca Renault să transfere în Ma­roc o parte importantă a producţiei Dacia, deoa­rece costurile din România vor deveni prea mari", spunea, la 10 aprilie, Constantin Stroe, vicepreședintele Automobile Dacia.

Câteva sute de salariați ai Uzinei Vehicule au declanșat un protest în luna martie 2013. Compania a catalogat decizia grupului de angajați ca fiind una ilegală, care va fi pedepsită prin neplata perioadei de absentare nemotivată de la locul de muncă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel