Nu putem spune că guvernul sau MAE au recționat greșit în cazul crizei din Algeria, dimpotrivă. Dar președintele Traian Băsescu a găsit ce să reproșeze: nu vreau să rămânem cu imaginea unui purtător de cuvânt la Externe care apare îmbrăcat în plovăr!
Inițial am crezut că e un croșeu retoric, dar la o analiză mai serioasă am recunoscut că avea dreptate. Ministerul de Externe nu are sărbători legale, nici zile libere. Imaginea cu tipul în plovăr transmite semnalul că MAE a fost luat pe nepregătite, că personalul a venit de acasă, sau de la un party. E normal ca oamenii să se odihnească ori să se distreze, dar instituțiile care lucrează în foc continuu (MAE, MAI, Armata) pot avea personal de gardă, ca spitalele, de exemplu. Iar la birourile din MAE nu se lucrează în bermude sau în blugi.
Tragedia din Muntenegru pare să fi depășit capacitatea de reacție a MAE. Din afară, nu putem spune dacă au reacționat cu întârziere cei din centrală, sau dacă s-au mișcat cu încetinitorul cei din ambasadă. Cert este că accidentul s-a produs la 18, ora României, iar primele informații au venit din presa americană, după ora 22, nu de la reprezentanții statului în fosta republică iugoslavă. La fel, spitalul din Podgorica a publicat lista răniților, nu MAE.
Rămâne de văzut ce s-a întâmplat cu exactitate. Răniții spun că ambasadorul a fost personal la spital, atunci când au ajuns acolo.
MAE are obligația să elaboreze un raport asupra acestei situații. Poate că raportul va sta la baza unor recomandări sau a unor proceduri, care să precizeze clar cum trebuie să fie activate reprezentanțele diplomatice, în situații de acest gen, cum și când se activează celula de criză, în ce țări e necesară evacuarea răniților etc. Poate că autoritățile centrale și locale vor avea psihologi și ghiduri de comunicare, pentru a liniști familiile victimelor.
Din păcate, tirul întrebărilor a fost lansat către Externe și a vizat întârzieri în comunicare, rămânând în planul secund principala autoritate responsabilă: Ministerul Transporturilor. Probabil, după încheierea anchetei Poliției din Muntenegru, vom putea discuta despre modul în care se face atestarea șoferilor, controlul autocarelor, verificarea tahografelor și a stării tehnice a mașinilor din România.
Gestul premierului de a declara zi de doliu este necesar și corect. Ar trebui, însă, urmat de măsurile amintite. Dacă s-ar face reformă în Ministerul Transporturilor s-ar putea evita multe nenorociri pe șosele, dacă s-ar mobiliza mai repede cei din MAE s-ar dovedi mai eficiente măsurile de limitare a efectelor unei crize, indiferent unde are loc aceasta.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu