EXCLUSIV  Băsescu la Parchet. Comisia rogatorie, principala ipoteză

Comisia rogatorie care l-a adus pe Traian Băsescu la Parchet ar putea fi rezultatul unei anchete pornite din Statele Unite, via Israel, spun analiști din mass-media. Scenariul care circulă în presă cu privire la acest dosar merită luat în calcul, ca ipoteză de lucru.

Astfel, americanii ar fi îngrijorați că România va pierde procesul de la Centrul Internațional de Reglementare a Disputelor privind Investițiile (ICSID) de la Washington, unde acționarul majoritar al Roșia Montană Gold Corporation pretinde daune de 4,4 miliarde dolari pentru că a fost blocat unilateral proiectul. O astfel de lovitură ar pune în pericol stabilitatea unui partener strategic sau, cel puțin, ar pune în dificultate angajamentele acestuia în relația cu SUA. Însă, dacă începe o anchetă privind legitimitatea contractului, mai avem o șansă: fie procesul civil este amânat, fie RMGC pierde.

Chiar dacă, oficial, nu se pot recunoaște astfel de interferențe, în lumea real-politik-ului sunt situații când proceduri judiciare pot fi accelerate sau frânate de interese de stat. Ancheta britanică începută în 2006, cu descinderi și arestări, în cazul fregatelor vândute de BAE-României nu s-a finalizat nici până în ziua de azi. Iar BAE, cu profituri anuale de miliarde de lire, este unul dintre cei mai mari exportatori și contribuabili din Regatul Unit.

Sigur, pentru noi poate părea greu de acceptat o astfel de perspectivă. Când intervine, statul român o face mai degrabă lovind firmele românești, decât ajutându-le. 

Doar protocoalele ar putea-o spune

Să luăm ca exemplu, încercarea de extindere a unei companii românești la nivel regional. În iunie 2013, Grampet-Grupul Feroviar Român a depus oferte pentru achiziționarea operatorilor feroviari din Bulgaria și Croația.
"Dacă reuşim să câştigăm, vom fi operatorul feroviar care acoperă toată Europa de Sud-Est, după ce deja am legat Marea Nordului de Marea Neagră şi de Adriatica. Avem și acord de colaborare la graniţa cu Turcia, deci trimitem mai departe spre Asia", a spus proprietarul, Gruia Stoica.
În România, GFR câștiga, tot în vara anului 2013, licitația pentru CFR Marfă, pe care trebuia să plătească 202 milioane de euro, până la sfârșitul lunii octombrie. Firește că acest gen de investiții nu se face cu bani de la ciorap, ci cu credite atrase de la bănci.

În septembrie, cel mai important reprezentant al statului, președintele Traian Băsescu, intervenea și se asigura că firma românească nu va găsi banii, afirmând sus și tare că investitorul nu are fonduri și privatizarea cade. Nu doar o profeție care se împlinește singură, ci și un posibil semnal către alte structuri ale statului.
Evident că blocajul din România nu era o încurajare pe piețele externe, dar, totuși, achiziția din Croația, rămâne în discuție. Până în ianuarie 2014, când croații se sucesc. La scurt timp după anunțul oficial, Gruia Stoica e ridicat cu mascații și adus în cătușe la DNA. Au aflat oficialitățile din Croația de dosarul aflat în lucru și care nu mai putea aștepta? Doar protocoalele, dacă ar vorbi, ar putea-o spune.
Cert este că firma românească a pierdut șansa de a cumpăra operatorul feroviar croat, iar CFR Marfă a continuat să meargă în pierdere. Comisia Europeană investighează aceste datorii, iar de amendă nu cred că or să ne scape americanii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel