BBC a făcut o analiză asupra modului în care s-ar putea stabili termenii unui conflict comercial între Uniunea Europeană și Marea Britanie, în cazul în care guvernul de la Londra va decide să încalce aranjamentele comerciale post-Brexit pentru Irlanda de Nord.
O dispută în creștere cu privire la aranjamentele comerciale post-Brexit pentru Irlanda de Nord riscă să ducă la decizia Guvernului de la Londra de a renunța la anumite părți din acel acord. În acest caz, ar putea fi declanșat un război comercial să ducă la creșterea și mai mare a prețurilor?
Oficialii Uniunii Europene au avertizat în mod repetat asupra consecințelor „grave” dacă Marea Britanie ar trece peste o parte a Protocolului Irlanda de Nord.
În noiembrie anul trecut, ministrul irlandez pentru afaceri externe, Simon Coveney, a avertizat că întregul acord de comerț și cooperare (TCA) - care există pentru a asigura comerțul fără tarife și cote între UE și Regatul Unit - depinde de respectarea de către Regatul Unit a Protocolului.
Mai recent, însă, întrucât războiul din Ucraina a crescut atât problemele legate de costul vieții, cât și cooperarea dintre UE și Regatul Unit, Coveney a oferit un ton mai conciliant, spunând că UE dorește mai întâi să caute soluții. Dar el a avertizat că orice acțiune unilaterală a Regatului Unit ar putea semnifica „o vară foarte dificilă”.
Și, în cele din urmă, înseamnă că există riscul ca o parte sau întregul TCA să fie casat de UE în mod unilateral - deși nu în scurt timp. Acest lucru ar permite UE să impună tarife pentru mărfurile fabricate în Marea Britanie.
În cele mai multe cazuri, o astfel de acțiune necesită o notificare de până la un an și un proces de arbitraj intermediar.
Bruxelles-ul are posibilitatea de a trage și alte pârghii între timp, de exemplu, limitând accesul navelor de pescuit din Regatul Unit în apele UE.
Bruxelles-ul a investigat deja măsuri provizorii, după ce a susținut că acțiunea britanică de a amâna formalitățile la frontieră anul trecut a încălcat protocolul. Ulterior, a întrerupt acel proces după ce a fost de acord cu negocierile - dar ar putea decide reluarea lui.
Și consecințele unei astfel de acțiuni ar putea fi dureroase.
Economiștii avertizează că UE ar putea, așa cum sa întâmplat în disputele comerciale cu SUA, să vizeze produse sensibile din punct de vedere politic pentru tarife pentru a maximiza impactul - somonul din Scoția, de exemplu.
Un total de somon scoțian în valoare de 372 de milioane de lire sterline a mers în UE anul trecut, susținând mii de locuri de muncă.
Alternativ, UE ar putea concentra acțiunile asupra industriilor situate în așa-numitele locuri Red Wall, în părți din nord-estul Angliei și Midlands, care au trecut de la laburiști la conservatori la ultimele alegeri. Unele dintre aceste zone depind în mod disproporționat de obiceiurile din bloc.
Dacă toate mărfurile fabricate în Regatul Unit s-ar confrunta cu aceleași tarife ca și cele provenite din alte țări din afara UE, atunci mărfurile agricole s-ar putea confrunta cu o taxă tipică de 10% - produsele lactate atrăgând până la 35% - atunci când sunt vândute către bloc.
Dar orice tarif impus mărfurilor britanice ar însemna facturi mai mari pentru clienții europeni - ceva pentru care nu ar mulțumi Bruxelles-ului.
Aceasta, precum și cerința ca orice răspuns să fie „proporțional”, îi face pe majoritatea economiștilor să creadă că orice astfel de acțiune ar fi selectivă.
UE ar putea intensifica birocrația pentru a îngreuna viața companiilor care încearcă să vândă pe piața sa. Așa cum este situația acum, trei sferturi dintre exportatorii din nord-est spun că formalitățile post-Brexit fac mai dificilă vânzarea către UE, potrivit unui sondaj al Camerei de Comerț. Nivelurile exporturilor sunt în scădere cu peste o zecime față de 2019.
Regatul Unit ar putea reacționa teoretic la orice represalii impunând propriile tarife. O astfel de taxă ar face și mai dificilă concurența producătorilor europeni în Marea Britanie.
Dar aceasta este o opțiune pe care Marea Britanie a minimizat-o până acum - la urma urmei, teoretic ar putea impune taxe suplimentare pentru mașinile fabricate în Europa și prețuri mai mari pentru produsele de bază, într-un moment în care gospodăriile din Marea Britanie cedează sub presiunea facturilor mai mari.
Economiștii de la London School of Economics spun că schimbările din perioada premergătoare Brexit-ului și, ulterior, au dus la creșterea prețului alimentelor importate din UE cu 6% în 2020 și 2021.
Un război comercial total ar putea aduce o lovitură reciprocă paralizantă atunci când economiile UE și ale Regatului Unit sunt deja extrem de vulnerabile. Ministrul Oportunităților pentru Brexit, Jacob Rees-Mogg, a descris o astfel de eventualitate drept un „act de autovătămare”
În mod alternativ, Bruxelles-ul ar putea decide că începerea procesului de răzbunare este necesară pentru realizarea unui efect de pârghie și să împingă Regatul Unit să cedeze în soluționarea disputei privind Irlanda de Nord.
La aproape cinci ani de la referendum, cearta asupra modului în care ar trebui să funcționeze Brexitul este departe de a fi încheiată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News