BEC, precizare de ultimă oră privind renumărarea voturilor la prezidențiale 2024

FOTO: Pixabay
FOTO: Pixabay

Biroul Electoral Central (BEC) a transmis un comunicat referitor la procesul de renumărare a buletinelor de vot în cadrul alegerilor prezidențiale din 2024. BEC subliniază că, potrivit legislației actuale, nu este permisă observarea procesului de renumărare a buletinelor de vot, iar pentru a extinde acest cadru de observare ar fi necesare modificări legislative. Legea nr. 370/2004 permite doar observarea activităților desfășurate de birourile electorale ale secțiilor de votare, nu și de cele superioare acestora.

Vă transmitem Comunicatul de presă nr. 60/CP/BEC/PR2024/29.11.2024 privind dispozițiile legale referitoare la observarea procesului de renumărare a buletinelor de vot la scrutinul pentru alegerea Președintelui României din anul 2024:

 

„Ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoștința opiniei publice că dispozițiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea președintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispozițiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale.

În acest context, reamintim că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare și-au încetat activitatea, operațiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispozițiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 1/H/13.09.2024 și modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

Biroul Electoral Central precizează că renumărarea dispusă de Curtea Constituțională la data de 28 noiembrie a.c. se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanței de contencios constituțional, și nu în proceduri reglementate de legislația electorală ca operațiuni ale birourilor electorale ale secțiilor de votare sau ca operațiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor.

Totodată, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, și dispozițiilor art. 89 din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt expres menționate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali și reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine.

Arătăm că, potrivit dispozițiilor legale anterior menționate, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali și reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secțiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate și a legitimației de jurnalist, conform Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 22/2024.

Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuții să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali și reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare, iar legislația electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operațiunile birourilor electorale superioare acestora.

Limitat la atribuțiile Biroului Electoral Central, reamintim că toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieșirea de la urne și care îndeplineau condițiile legale au fost acreditate în acest sens, iar, pentru sporirea transparenței procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaților formațiunilor politice care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și nu au reprezentanți în biroul electoral al secției de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă”.

USR a depus la Curtea de Apel Bucureşti o contestaţie la decizia Biroului Electoral Central privind renumărarea voturilor din toate secţiile de votare din ţară. USR cere anularea deciziei BEC şi suspendarea ei până la soluţionarea cauzei. USR solicită Curţii de Apel scurtarea termenelor procedurale, astfel încât atât contestaţia depusă, cât şi un eventual recurs să fie soluţionate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel