Companiile de distribuție de energie electrică din cadrul grupului Enel în România au investit 53 de milioane de lei, în 2019, pentru a instala contoare inteligente.
O pătrime din numărul total de clienți ai companiei vor avea astfel de contoare, până în 2020. Contoarele „inteligente pot fi citite de la distanță și îl ajută pe consumatorul casnic să-și calculeze consumul de energie, astfel încât să-l poată eficientiza.
Ținta stabilită de compania Enel a fost ca până la finalul anului 2019 să aibă instalate aceste contoare la peste 671.000 de clienți ai E-Distribuție, care stau la baza viitoarelor rețele inteligente, gândite pentru a face față provocărilor aduse de tranziția energetică. Contoarele inteligente au fost introduse, în ultimii ani, în mai multe țări europene, pentru a promova dezvoltarea unor sisteme energetice curate, sustenabile și eficiente. Cu ajutorul lor se va putea integra în rețea și se va putea folosi energia verde produsă de consumatorii casnici, iar tendința pe care o susține noua tehnologie este de înlocuire a dispozițivelor cu un consum mare prin cele care economisesc energia electrică.
Ca orice nouă tehnologie, nevoia de schimbare pe care o aduce implementarea contoarelor inteligente a stârnit opinii divergente. Au apărut diverse opinii conform cărora contoarele inteligente ar afecta în diverse moduri consumatorii casnici, de la dublarea costurilor, până la intruziunea în viața lor privată. Astfel, pe internet au apărut informații false conform cărora consumatorii vor fi controlați de la distanță prin rețelele de furnizare a energiei electrice, vor avea facturile supraîncărcate și se vor îmbolnăvi, din cauza radiațiilor emise de aceste contoare. De fapt, noua tehnologie permite citirea de la distanță a consumului, ceea ce înseamnă, din start, eliminarea posibilelor erori umane ce pot apărea atunci când contoarele sunt citite de cei care se deplasează la consumatorul casnic, iar acesta din urmă este scutit de vizitele necesare pentru citirea indexului de consum.
În același timp, s-a pus și problema dacă beneficiile acestor contoare acoperă costul investițiilor. Conform analizelor de cost-beneficiu realizate în trecut de majoritatea țări europene, unele dintre state au ales din timp să îi încurajeze pe distribuitorii de energie să investească în schimbarea contoarelor inteligente, în timp ce altele au ales să mai aștepte demararea unor astfel de investiții. Sunt însă și țări, precum Italia, Marea Britanie sau Suedia, care au trecut deja la instalarea celei de-a doua generații de contoare inteligente. Per ansamblu, tot mai multe țări îi încurajează pe distribuitorii de energie electrică să instaleze contoare inteligente, în condițiile în care costul acestor dispozitive a scăzut, iar eficiența lor s-a îmbunătățit.
Evident, aceste noi posibilități nu sunt în avantajul concurenței pe piață a furnizorilor de energie electrică nepregătiți pentru implementarea noii tehnologii, dar nici fabricanților de dispozitive care au consum mare de energie electrică, tocmai pentru că tehnologia „Smart Meter" obligă la optimizarea consumului. Implementarea acestor noi rețele are la bază chiar nevoia de reducere la maximum a consumului, la nivel mondial, pentru a „frâna" risipa de resurse și pentru a diminua poluarea, cu efectele sale nocive pentru întreaga planetă.
Ca aparat electric, contorul inteligent respectă toate normele şi cerințele de mediu româneşti şi intracomunitare. Contorul este marcat CE și e însoțit de certificatul de conformitate (conform dispozițiilor de la art. 5 din DG nr. 1022/2002) prin care se atestă faptul că produsul nu pune în pericol viața, sănătatea, siguranța la locul de muncă și nu are un impact negativ asupra mediului. Consultă specificațiile tehnice ale contoarelor inteligente pe care le instalăm în acest moment: sistem CERT și sistem CERM.
Companiile E-Distribuție au derulat, până în prezent, patru proiecte în baza cărora au fost deja instalate peste 500.000 de contoare inteligente. Acestea fac parte din strategia Grupului Enel pe termen mediu, de a instala contoare inteligente pentru întreaga bază de 2,9 milioane de clienți de distribuție de electricitate din România. Alți 171.000 de clienți vor dispune de avantajele contorizării inteligente a consumului de energie electrică, până în 2020, astfel încât vor beneficia de citirea indexului de la distanță, vor putea face estimări de consum și vor avea mai multe informații despre profilul lor de consum. De asemenea, contoarele inteligente pot comunica în timp real cu distribuitorul, permițând o identificare mai ușoară a defecțiunilor de reţea, astfel încât compania să poată interveni în caz de avarii mai rapid și mai eficient, îmbunătățind astfel calitatea rețelelor și a serviciilor.
Proiectul pilot al companiei s-a derulat în perioada 2015 - 2016, când au fost integraţi 443.000 de clienţi cu noile tehnologii, reprezentând 4,8% din numărul total de 9,3 milioane de consumatori alimentaţi la joasă tensiune. Costul total al proiectului a fost de 164,8 milioane de lei, iar costul unitar a fost de 370 de lei pentru fiecare client.
E-Distribuție Muntenia a programat pentru 2019 instalarea a aproximativ 80.000 de noi contoare inteligente în judeţele Giurgiu și Ilfov. În județul Giurgiu, furnizorul a desfășurat cea mai amplă campanie de instalare de contoare inteligente din zona sa de gestiune a rețelelor de distribuție de electricitate, astfel încât peste 90% dintre clienții din județ beneficiază un dispozitiv de măsurare inteligentă a consumului de electricitate.
E-Distribuție Dobrogea a instalat peste 42.000 de contoare inteligente în judeţele Călăraşi, Constanţa, Ialomiţa şi Tulcea, iar E-Distribuție Banat a instalat contoare inteligente pentru aproape 50.000 de clienți din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș. Astfel, numărul clienţilor care vor avea Smart Meter până în 2020 este de 670.000.
În urma programelor ample de investiții în modernizarea rețelelor, s-a îmbunătățit semnificativ calitatea serviciilor, companiile E-Distribuție ale grupului fiind în topul celor mai performanți operatori de distribuție energie electrică din România.
Conform celor mai recente rapoarte oficiale ale ANRE, pentru anul 2018, indicele SAIDI al întreruperilor neplanificate (System Average Interruption Duration Index – durata medie a întreruperilor pe client) pentru E-Distribuție Muntenia a fost de 138 de minute, cel mai performant din țară, în scădere de la 145 de minute în anul 2017. Pe următoarele locuri în clasament s-au situat E-Distribuție Dobrogea, cu 188,8 minute, și E-Distribuție Banat, cu 214,7 minute, ambele cu performanțe mai bune decât media națională, care s-a situat la 224,1 minute.
Pentru cei care folosesc surse de energie regenerabilă, contorul va putea înregistra atât energia consumată, cât și pe cea „injectată" în retea. Există beneficii şi pentru distribuitor, anume reducerea costurilor cu reconectarea, cu impact asupra costurilor clientului, reducerea costurilor de citire şi, în general, scăderea pierderilor. Operatorii au raportat că, faţă de costul iniţial de 2-15 lei pe client, s-a obţinut o reducere cu 20 - 95%, conform datelor ANRE. În privința reducerii consumului comercial în reţea, s-a înregistrat o scădere între 1 și 15%, iar în privința celui tehnic, o scădere de până la 5 procente. Costurile cu deconectarea şi reconectarea, între 4 şi 40 de lei pe client, a fost reduse cu până la 15 lei în medie pe client, respectiv 80% din costul iniţial.
Contoarele inteligente permit afișarea mai multor tipuri de energie, acestea putând fi programate să înregistreze energia electrică diferențiat pe zone orare. Aceste contoare permit transmiterea la distanță a datelor de facturare (indexului), precum și operații de la distanță, cum ar fi: conectări, deconectări, schimbarea tarifului, transferul contractului, etc. Consumatorii pot alete tariful diferențiat pe zone orare, iar în funcție de schema de consum aleasă, contoarele sunt citite diferit, cu indexul corespunzător. Fiecare consumator își poate transmite singur indexul contorului, conform indicațiilor furnizorului, în intervalul de telecitire indicat pe factură. În ultima zi din intervalul de telecitire indexul poate fi înregistrat până la ora 19:00, asigurându-se că va primi factura cu energia consumată.
Contorul inteligent funcționează la adevărata capacitate doar atunci când este integrat într-un sistem de măsurare inteligentă, astfel încât să poată transmite informații în rețea împreună cu alte contoare. Informațiile sunt transmise către un concentrator de date, care le comunică în mod securizat sistemului central. Datele transmise sunt consumul de energie electrică, curba de sarcină și alte valori ale parametrilor energiei electrice, prin sistemul de comunicații PLC (power-line communication) – cablurile de alimentare cu energie.
Contoarele inteligentenu utilizează şi nu generează semnale WiFi. Când este integrat într-un sistem de măsurare inteligentă, contorul inteligent comunică securizat, direct cu furnizorul și cu consumatorul, astfel încât îi permite furnizorului să colecteze și să analizeze date, să afle care sunt problemele din rețea ce trebuie rezolvate, iar consumatorului îi facilitează monitorizarea și adaptarea consumul, pentru a-l optimiza.
Rețeaua inteligentă va fi, în curând, integrată într-un sistem care va permite atât programarea consumului de energie electrică în funcție de anumiți parametri prestabiliți pentru optimizare, dar și pornirea aparatelor de uz casnic în funcție de schema de consum aleasă. Practic, aparatele electronice vor putea funcționa conform unui program care să respecte schema de consum aleasă de fiecare client în parte, astfel încât să scadă pierderile de energie și prețul final al facturii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News