O cercetare întocmită de "Exact - Cercetare și Consultanță" prezintă o serie de date extrem de interesante cu privire la Black Friday 2013 în România. Numărul celor care au făcut cumpărături cu ocazia Black Friday 2013 a crescut semnificativ față de anul trecut, la fel ca și sumele cheltuite pentru achiziționarea produselor dorite. Cei mai mulți români s-au declarat însă dezamăgiți de reducerile afișate de comercianți cu ocazia Black Friday 2013.Dacă anul trecut doar 31% dintre români au cumpărat cu ocazia Black Friday 2013, în acest an procentul acestora a depășit 50%.
Cele mai cumpărate produse au fost electrocasnicele (24%), calculatoarele & accesoriile PC (18%) și electronicele (13%). Pentru
Emag au optat 38% dintre cei care au făcut cumpărături cu ocazia Black Friday 2013, locurile 2 și 3 fiind ocupate de
Altex și
Flanco, însă la mare distanță de primul clasat, cu 12% și, respectiv, 11%.
Numărul mediu de produse cumpărate cu ocazia Black Friday 2013 a fost de 2,3 - la fel ca și în anul anterior (când s-a înregistrat un număr mediu de produse cumpărate de 2,4), însă suma medie cheltuită în acest an a fost de 935 lei, în creștere semnificativă comparativ cu anul 2012, când aceasta se situa la un nivel de 690 lei. Un procent de 27% dintre cei care au făcut cumpărături anul acesta cu ocazia reducerilor, au optat pentru produse cu prețuri cuprinse între 100-300 lei, în timp ce 16% au cumpărat produse al căror cost se încadrează în categoria 300-500 lei. La rândul lor, 11% dintre cumpărători au achiziționat produse cu prețuri cuprinse între 700-1.000 lei, acest procent fiind similar și în cazul celor care au beneficiat de un buget mai mare, de peste 2.000 lei.
Cât de mulțumiți au fost românii de reducerile aplicate cu ocazia Black Friday 2013?În ceea ce privește procentul de reducere practicat de Black Friday 2013, 74% dintre cumpărători s-au declarat nemulțumiți. Peste 27% dintre cei care au făcut cumpărături cu această ocazie consideră că au beneficiat de o reducere cuprinsă între 10% - 20%, iar 25% de un discount de 5% - 10%. Un procent de 40% dintre românii care au ales să facă cumpărături cu ocazia Black Friday 2013 se așteptau însă ca reducerile aplicate să fie mai mari, de circa 40% - 50%.
Un procent de 86% dintre cei care au făcut cumpărături în intervalul 22 – 30 noiembrie au afirmat că și-ar fi dorit să cumpere mai multe produse cu ocazia reducerilor, însă nu au făcut-o, pentru că reducerea fie nu li s-a părut atractivă (52%), fie nu au găsit în lista reducerilor produsul dorit (31%). Din categoria produselor dorite însă neachiziționate cu ocazia Black Friday 2013, fac parte telefoanele mobile & accesoriile (39%) și computerele – laptopuri, tablete, sisteme PC (36%).
Produsele scumpe achiziționate de Back Friday 2013Suma medie cheltuită pentru achiziționarea unui produs scump a fost de 665 lei, cu 115 lei mai mare comparativ cu anul anterior, când aceasta a fost de 550 lei. Reducerea de care cumpărătorii au beneficiat la achiziționarea produsului scump s-a situat între 20% - 30%. Deși 42% dintre cei care au cumpărat un produs scump de Black Friday 2013 au fost mulțumiți de reducerea de care au beneficiat, ei s-au așteptat ca valoarea reducerii să fie de 50%.
Ținând cont de faptul că în acest an magazinele au ales sa aplice reducerile cu ocazia Black Friday 2013 în zile diferite, se constată o orientare a cumpărătorilor în ceea ce privește data de 22 noiembrie – 48,5%. Pentru ziua de 29 noiembrie au optat doar 20% dintre românii dornici de achiziții la preț redus. Din totalul celor care au făcut cumpărături cu ocazia Black Friday 2013, 65% dintre aceștia au optat pentru cumpărături online, în timp ce 35% au cumpărat direct din magazin. Important de semnalat este faptul că 50% dintre respondenți au declarat că au așteptat special perioada reducerilor pentru a face achizițiile dorite.
Dintre românii care au făcut cumpărături de Black Friday 2013 (50%), o treime consideră că reducerile aplicate de Black Friday 2013 au fost cele mai mari din an, în timp ce 58% sunt de părere că acest fenomen reprezintă doar o promovare agresivă în vederea creșterii vânzărilor. De asemenea, 42% sunt de părere că reducerile au fost mici, nesemnificative, iar 51% că reducerile au fost aplicate la produsele care nu se vând pe parcursul anului.
Procesul de cumpărare Analizând întregul proces de cumpărare, 3 din 5 români s-au declarat mulțumiți de modalitatea în care a decurs procesul de achiziție al produsului cumpărat, timpul de livrare fiind de asemenea apreciat de 70% dintre cumpărători.
Cine a cumpărat de Black Friday 2013?Deopotrivă barbați și femei. Cei care au cumpărat cu ocazia Black Friday 2013 sunt preponderent tinerii, cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani (28%), căsătoriți (49%), cu educație medie (54%) şi un venit personal între 800 și 1.400 de lei (29%).
Cercetarea realizată de "Exact - Cercetare și Consultanță" a fost întocmită cu ajutorul a 724 de respondenți, cu vârste cuprinse între 16 și 70 de ani, rezidenți în localitățile urbane din România și utilizatoari frecvenți de internet. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 30 noiembrie – 3 decembrie 2013.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News