EXCLUSIV  BLACK FRIDAY 2021. Avocat: Se poate face o campanie de 'Shame and Blame' când produsele sunt cu practici înșelătoare

Unde au fost livrat peste jumătate din produsele comandate pe eMAG de Black Friday 2021. Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pixabay
Unde au fost livrat peste jumătate din produsele comandate pe eMAG de Black Friday 2021. Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pixabay

A început Black Friday 2021 la mai multe magazine din România! În exclusivitate pentru DC News, avocatul Gheorghe Piperea a explicat cum se pot proteja cumpărătorii de practicile înșelătoare ale unor comercianți.

Avocatul Gheorghe Piperea a arătat cum putem să avem câștig de cauză în cazul unor campanii false de reduceri de Black Friday 2021 și nu numai.

'În primul rând, clientul trebuie să se informeze despre aceste reduceri și să facă o comparație cu ce era pe piață acum o lună, două, sau acum un an pentru a observa realmente dacă sunt reduceri sau este o inducere în eroare. Dacă sesizează niște minciuni, dezinformări, acestea sunt considerate practici comerciale incorecte care pot să fi reclamate la ANPC. Chiar ar trebui să fie reclamate pentru că, în ultima vreme, forțarea asta a omului de a se aproviziona în sistemul online, pe platforme de tranzacționare, prin obligarea la vaccinare, a determinat dispariția inclusiv a modalității de a te informa prin gust, miros, verificare pe eticheta produsului etc.  Acum nu se mai poate face acest lucru deoarece trebuie să te bazezi că ceea ce e pe site este verificat de titularii portalului respectiv. De foarte multe ori, în ultima vreme, a fost înșelată încrederea clienților.', a declarat Piperea pentru DC News. 

Campanie de 'Shame and Blame'

'Dacă lumea este atentă, va face un lucru mult mai important decât plângerea la ANPC, care poate să fie luată în considerare sau nu, se poate transforma într-o amendă sau nu. Pentru că este vorba despre mediul online, digital, se poate face o campanie de 'shame and blame'. Arăți concret produsul și spui exact pe ce portal l-ai găsit, care e problema cu el. Legislația protecției consumatorilor îți dă dreptul să faci o astfel de campanie de informare pentru că este de interes public, chiar dacă poate să aducă atingere imaginii comerciantului. Cei care fac astfel de afirmații, în cadrul unei astfel de campanii, trebuie să fie factuale, nu invenții! Poți să spui de exemplu: Pe site-ul 'X' am găsit niște pantofi care ar trebui să fie de la brandul 'Y', iar în realitate nu sunt', a mai zis avocatul.

'De asemenea, există o lege, Ordonanța Guvernului cu nr. 34/2014 care permite oricărui consumator care se aprovizionează online, de pe aceste site-uri, să le poată trimite înapoi comerciantului fără să aibă niciun fel de obligație, pe motiv de lipsă de calitate și să își ceară banii înapoi. Evident că nu poți să faci asta pentru site-urile de mâncare, dar dacă faci toxiinfecție alimentară faci plângere la ANPC și campanie 'Shame and Blame'.', a spus Piperea.

'În cazul unor produse, precum televizoare și telefoane smart, să spunem de folosință îndelungată, dacă nu sunt calitativ la standardele pe care le aștepți, dacă sunt defecte sau dacă nu îți convin, nu știi de ce ai cumpărat produsul respectiv, ai dreptul să îl restitui, în termen de 14 zile, fără niciun fel de răspundere din partea ta.', a mai spus Piperea.

Cum se poate obține câștig de cauză în instanță împotriva comercianților

'În concluzie, dacă lucrurile sunt grave, se poate ajunge în instanță. Pentru un obiect care costă, de exemplu, 100 de euro, să ajungi la 1.500 de euro cu plata avocaților, iar peste trei ani să pierzi procesul și să ajungi să plătești avocații comerciantului... nu e cea mai bună alegere.

Însă se poate intenta un proces colectiv și să aduni alături de tine, prin intermediul unei campanii pe Internet, pe Facebook, mii de inși care sunt în aceeași situație. Când faci un astfel de proces se produc două efecte importante. Costurile procesului sunt împărțite la 2.000, 3.000, 10.000 de oameni. Nu mai suporți doar tu cheltuielile cu procesul. De ce să dai 1.500 de euro pentru un avocat ca să te plângi că un produs este greșit care are o valoare de 100 de euro?', a menționat Piperea.

Proces colectiv, soluție mai eficientă

'În al doilea rând, un comerciant când vede că este dat în judecată de 2.000, 10.000 de clienți, s-ar putea să nu se lupte în instanță pentru că va pierde și poate va încerca o înțelegere amiabilă prin înlocuirea/repararea produsului. Mai mult, se poate utiliza și o asociație pentru protecția consumatorilor. Chiar dacă poate lumea a uitat, mai există în România câteva astfel asociații care pot să fie oricând contactate. Scopul lor este să primească/colecteze reclamații, să facă plângeri colective și să organizeze strângeri de donații pentru a se acoperi costul proceselor. Astfel se poate obține câștig de cauză mult mai simplu împotriva comercianților.', a concluzionat avocatul Gheorghe Piperea, pentru DC News.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel