Bogdan Trif a declarat că agențiile de turism trebuie să găsească soluții, până la finalul acestui ani, pentru garantarea pachetelor turistice.
Agenţiile de turism din România vor avea timp, până la sfârşitul anului, să-şi înfiinţeze un fond mutual sau să găsească un alt sistem de garantare a pachetelor de servicii turistice, astfel încât turistul să fie protejat, a declarat, luni, în conferinţa de bilanţ, ministrul Turismului, Bogdan Trif.
"Într-un sistem care nu a fost reglementat de la Revoluţie încoace nu poţi să intri cu toporul. Pe o piaţă sălbatică, trebuie să intrăm cu bisturiul, pentru că nu poţi să omori toate agenţiile. Acestea vor avea timp, până la sfârşitul anului să-şi facă un fond mutual sau să-şi găsească un alt sistem de garantare. Important este ca turistul român să fie protejat. Toate agenţiile de turism trebuie să aibă un sistem de garantare 100%. Dacă turistul alege să-şi cumpere un pachet de servicii turistice din altă ţară, unde nu există asigurare, este problema persoanei respective, dar atunci când firma o să intre în insolvenţă şi nu o să beneficieze de serviciile contractate o să rămână cu paguba (...) Eram pe două proceduri de infringement pe netranspunerea Directivelor europene privind garantarea 100% a pachetelor de servicii turistice. Predecesorii mei, din păcate, nu au avut curaj să facă acest lucru, motiv pentru care am ajuns în situaţii destul de delicate. În afară de procedurile de infringement, am avut insolvenţe răsunătoare şi cel mai elocvent exemplu este cazul Omnia, de anul trecut, unde prejudiciul a fost undeva la 8 milioane de euro, iar poliţa de asigurare doar de de 50.000 de dolari. Putem să facem un calcul simplu când împărţim 50.000 de dolari la 8 milioane şi constatăm că românii au fost păgubiţi, pot spune chiar ţepuiţi, pentru că au pierdut şi banii şi nu şi-au efectuat nici concediile", a susţinut Trif.
Agenţiile de turism au de ales
Ministrul Turismului a adăugat că, până la transpunerea noii Ordonanţe, licenţierea agenţiilor de turism se va face pe sistemul actual.
"La ora actuală, până la transpunerea noii Ordonanţe de Guvern, funcţionează încă aceeaşi formulă, adică pentru a se obţine licenţa este nevoie doar de o poliţă de de 50.000 de dolari şi tu poţi să rulezi sume importante - vorbim de milioane de dolari - fără nicio restricţie, pentru că în interiorul unei societăţi sunt mai multe coduri CAEN, iar acei bani pe care societăţile îi colectează în urma vânzării ofertelor de pachete turistice pot să-i folosească şi în imobiliare sau în alte activităţi. Cu alte cuvinte, este o metodă foarte simplă de creditare, deci nu mai ai nevoie să mergi la bancă. Prin această implementare a Directivei nu mai permitem acest lucru. Am avut discuţii atât cu Comisia Europeană, cât şi cu mediul privat. Avem adrese în scris din partea ANAT, care contestă Fondul de garantare gestionat de FNGCIMM şi spun clar că nu au fost de acord cu acesta şi că trebuie să dăm drumul şi altor posibilităţi cum ar fi scrisorile de garanţie bancară, poliţele de asigurare, fondurile mutuale, dar şi alte forme de garantare, ceea ce am şi făcut. Agenţiile de turism au de ales, dar pe noi ne interesează ca, în momentul în care vinzi un pachet de servicii turistice, să ştim că turistul este asigurat", a explicat oficialul.
Ministerul Turismului a anunţat, recent, că România scapă de infringement odată cu adoptarea de către Guvern a Ordonanţei de transpunere a Directivei 2302/2015 privind garantarea pachetelor turistice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu