Două ipoteze pot fi luate în calcul, după dezamorsarea bombei plasate miercuri, în Senat.
Bomba a fost lansată în ziua votului pe cazul Șova tocmai pentru a trece neobservată, din cauza pasiunilor politice declanșate de subiectul zilei. În această situație, se pot căuta interesele unor parlamentari, printre sutele de articole din proiectul de modificare a legii Educației.
Cealaltă variană ar fi eroarea de procedură: a fost lansat în dezbatere un proiect vechi de patru ani, fiindcă acum i-a venit rândul și, oricum, se așteptau amendamente etc.
Premierul a sesizat riscurile și a luat o decizie corectă. A spus, ferm, că acest proiect trebuie să dispară. Și că întâi ar trebui finalizate dezbaterile, apoi se poate pune pe site proiectul, oricare ar fi acesta.
Practic, modificări semnificative la Legea Educației nu s-ar mai putea produce, în actualul ciclu electoral, din cauza unei evidente lipse de consens. Ceea ce ar duce la o premieră, după 1989: nu se mai schimbă legea, odată cu guvernul/ministrul.
Nu discut despre haosul din sistem, despre costurile eventualelor modificări (mutarea clasei pregătitoare la grădiniță, noi examene etc.). Până acum, n-au fost o prioritate, pentru niciun ministru.
Costurile de imagine pentru Guvern ar fi fost uriașe. Trei noi probe la Evaluare pentru cei de a opta și încă un examen de admitere, la liceu, ar fi generat revolta părinților, și așa excedați de efortul necesar pentru performanța elevilor (adică de plata meditațiilor).
După introducerea ”portofoliului”, cu trei rânduri de evaluări, în școala generală, se umplea paharul. Chiar dacă ar fi vrut, Opoziția nu găsea o strategie mai bună pentru a ciurui Guvernul.
Mișcarea a fost cu atât mai stranie cu cât Executivul a avut o poziție diferită în Sănătate. Alt domeniu sensibil, puternic afectat în mandatul Băsescu-Boc. Ministrul Bănicioiu a anunțat, încă de la preluarea mandatului, că PSD nu intenționează să opereze modificări legislative majore, pentru că sistemul sanitar are nevoie de o perioadă de calm, după 15 ani de permanentă schimbare.
De altfel, modificarea Legii Educației nici nu e necesară, existând o zonă de consens, indiferent de culoarea politică. Toți politicienii recunosc că principala problemă în ciclul primar și gimnazial este generată de avalanșa de noțiuni teoretice care îngroapă creativitatea și strivește gândirea elevului. Pentru schimbarea programei și a manualelor care transformă copilul în papagal nu este nevoie nici de introducerea unor noi probe la Evaluare, nici de încă un examen de admitere la liceu. Doar de un ministru curajos la Educație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News