Guvernul va lua o decizie privind recent anunţata variantă a taxei auto în următoarele două săptămâni, însă în comitetul interministerial a apărut o nouă idee, aceea a introducerii unei taxe generale de poluare pentru toate autoturismele, a anunţat, marţi, ministrul Mediului, Laszlo Borbely.
"Eu rămân la ideea de a introduce o taxă de poluare cu ocazia înmatriculării maşinii în România, dar, în comitetul interministerial, am discutat şi despre o altă variantă: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxă anuală care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare", a spus ministrul Mediului, citat de Mediafax.
Borbely a refuzat să dea detalii suplimentare despre propunere, evitând să spună cui a aparţinut ea şi de când ar urma să înlocuiască actuala taxă de poluare plătită la înmatriculare.
Proiectul de lege privind noua taxă auto prevedea, în forma redactată în 17 iunie, ca taxa să fie redusă cu circa 30% de la 1 iulie 2011, dată de la care să înceapă şi procedurile de restituire a unei diferenţe de bani către proprietarii de maşini deja înmatriculate în ţară.
Documentul a fost însă refăcut prin eliminarea datei de 1 iulie 2011, fără să fie avansat un alt termen, astfel că momentul la care ar urma să fie introdusă taxa auto redusă cu 30% şi să înceapă restituirea banilor a devenit incert.
În forma iniţială, proiectul de lege stabilea restituirea unei diferenţe de bani pentru proprietarii de maşini care au achitat taxa pe poluare în perioada 1 iulie 2008 - 30 iunie 2011. În forma modificată, documentul prevede restituiri de bani pentru taxa plătită în intervalul 1 iulie 2008 şi "data intrării în vigoare a legii".
Pentru a intra în vigoare, proietul de lege privind noua taxă auto şi restituirea banilor trebuie aprobat atât de Guvern, cât şi de Parlament. Vacanţa parlamentară începe în luna iulie şi va dura până în septembrie, astfel că dezbaterile din legislativ asupra proiectului pot începe cel mai devreme în toamna acestui an.
Mai mult, procedura de restituire a banilor va fi stabilită prin norme metodologice, aprobate în termen de 30 zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial.
Modificările la taxa auto prevăd plata taxei la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în ţară înainte de anul 2007, dar şi reducerea cuantumului taxei de circa 30% şi restituirea unei diferenţe din bani.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.
Experţii în domeniul juridic au atenţionat Guvernul că România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu