Institutul Cultural Român din New York (ICRNY) organizează "BRÂNCUȘI: VIZIONARUL", un eveniment special, dedicat sulptorului român Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița-Peștișani, jud. Gorj - d. 16 martie 1957, Paris), cel care, prin viziunea sa originală și unică și prin tehnicile sale inovatoare, a redefinit forma și semnificația sculpturii secolului XX. Opera sa a avut o influență decisivă atât asupra contemporanilor săi, cât și asupra viitoarelor generații de artiști.
Evenimentul va avea loc vineri, 17 februarie 2017, de la ora 19.00, în sala Auditorium a ICR New York, și va include mai multe manifestări:
• "Brancusi: The Art of Carving One's Own Image" / "Brâncuși: arta de a-și sculpta propria imagine". Conferință susținută în engleză de dr. Doina Lemny, istoric de artă și curator la Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, din Paris, de care aparține și celebrul "L'Atelier Brancusi". Conferința va reliefa rolul lui Brâncuși ca propriu "impresar artistic", prin intermediul fotografiilor sale - fie autoportrete, fie imagini din atelierul sau, cu operele in situ.
• Prezentare de carte: " Brancusi, an Artist without Frontiers" / "Brâncuși, un artist fără frontiere", de Doina Lemny (București, Ed. Noi Media Print, 2016).
Constantin Brâncuși, 1922
• Proiecția filmului documentar "Brâncuși - L'ensemble sculptural de Târgu Jiu en Roumanie" (2012, 15 min., coordonator: Doina Lemny, imagine: Cristian Tamaș, montaj: Marius Robu, coloana sonoră: George Enescu - "Sonata nr. 3", vioară: George Enescu, pian: Dinu Lipatti). Filmul prezintă ansamblul monumental al lui Brâncuși de la Târgu Jiu / "Calea Eroilor", compus din "Masa tăcerii", "Poarta sărutului" și "Coloana fără sfârșit" ("Coloana infinitului"), la care se adaugă "Aleea scaunelor", toate dispuse pe aceeași axă simbolică, orientată de la apus spre răsărit, cu o lungime de 1275 m. Ansamblul a fost conceput ca un omagiu adus eroilor români căzuți în timpul Primului Război Mondial și i-a fost comandat lui Brâncuși de "Liga femeilor gorjene", condusă de Arethia Tătărescu, soția primului ministru de atunci, Gheorghe Tătărescu. Ansamblul a fost executat în anii 1937-1938 și a fost inaugurat la data de 27 octombrie 1938. După ce autoritățile comuniste au încercat chiar demolarea "Coloanei fără sfârșit", aceasta a fost demontată, restaurată și reinstalată în anii 1996-2000, sub coordonarea lui Radu Varia. Prin acest ansamblu, Brâncuși a realizat încă o operă de pionierat, deschizând calea către sculptura monumentală modernă de spațiu public și chiar către instalaționismul de mai târziu.
• Expoziție de carte, cu volume provenind din fondul Bibliotecii ICR New York și din colecții private, dedicate operei și personalității lui Brâncuși, incluzând monografii și studii critice, în engleză, română și franceză, semnate, între alții, de Sidney Geist, Athena Tacha Spear, Ann Temkin, Friedrich Teja Bach, Margit Rowell, Doina Lemny, Marielle Tabart, Carmen Gimenez, Matthew Gale, Barbu Brezianu, Ion Pogorilovschi, Petre Oprea, Catalina Bogdan Mateescu, A. Petringenaru, Cristian-Robert Velescu, Vasile G. Paleolog, Ștefan Georgescu-Gorjan, D. Bara ș.a. Expoziția de carte va fi dublată de una de imagini ale lucrărilor lui Brâncuși aflate în importante colecții muzeale din SUA, la: Philadelphia Museum of Art; Museum of Modern Art (MoMA), Metropolitan Museum, Guggenheim, din New York; The Art Institute of Chicago; The National Gallery of Art Washington, D.C.; Seattle Art Museum; Harvard Art Museums (The Fogg Art Museum, the Busch-Reisinger Museum and the Arthur M. Sackler Museum) Cambridge, MA; Yale University Art Gallery New Haven, CT, ș.a.
Evenimentul marchează sărbătorirea a 141 de la nașterea lui Constantin Brâncuși, și, totodată, apropiata comemorare a 60 de ani de la dispariția artistului.
Doina Lemny. Foto: Hervé Véronèse - Centre Pompidou
Doina Lemny este doctor în istoria artei, muzeograf, curator și cercetător la Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou din Paris. Este specialistă în sculptura modernă din prima jumătate a secolului XX, cu un interes deosebit pentru opera lui Brâncuși.
A publicat documentele din arhivele Brâncuși din Paris în volumele "L’Atelier Brancusi, La Collection" (Paris, Centre Pompidou, 1997) și "La Dation Brancusi: dessins et archives" (Paris, Centre Pompidou, 2003), precum și corespondența și notele de atelier românești , în "Brâncuși inedit" (București, Humanitas, 2004).
A fost co-curatorul a șapte expoziții tematice la "Atelierul Brâncuși" din Paris, în perioada 1998-2002, și curatorul expozițiilor: "Antoine Pevsner dans les collections du Centre Pompidou" (2001), "La Dation Brancusi" (2003), "Henri Gaudier-Brzeska dans les collections du Centre Pompidou" (2009), coordonând și cataloagele aferente.
Este autoarea mai multor volume: “Brancusi” (Paris, Oxus, 2005); “Brancusi & Gaudier-Brzeska: points de convergence“ și “Henri Gaudier-Brzeska: Notes sur Liabeuf et Tolstoï” (Paris, L’Échoppe, 2009); “Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne” (Lyon, Fage, 2011); “Brancusi, au-delà de toutes les frontières” (Lyon, Fage, 2012); “Brancusi”, colecția “Monographies“(Paris, Centre Pompidou, 2012); “Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur «mort pour la France»“ (Lyon, Fage, 2015); "Brancusi, an Artist without Frontiers" (București, Noi Media Print, 2016).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News