Braşov: Strategii inovative în domeniul agro-alimentar, discutate în cadrul unui proiect european la care au participat 8 ţări

Necesitatea construirii unor branduri regionale puternice şi a unor strategii care să ţină cont de specificul regiunilor au fost teme discutate marţi, la Braşov, în cadrul conferinţei de încheiere a unui proiect european, în valoare de 4 milioane de euro, din care a făcut parte 8 ţări, România fiind reprezentată de Clusterul inovativ regional Agrofood din Regiunea centru.

Proiectul STRING - strategii pentru clustere inovative regionale în domeniul agro-alimentar s-a derulat în cadrul programului Interreg Europe, parteneri fiind entităţi din domeniu din Olanda (lider de proiect) Danemarca, Franţa, Germania, Spania, Italia, Ungaria şi Clusterul Agrofood din Regiunea Centru România. 'Noi tratăm de la producători până la produsul final şi consumatori, deci crearea lanţurilor valorice şi în regiunea noastră sunt foarte multe produse care sunt fabricate aici (...), avem fabrici de prelucrarea laptelui, ferme modernizate cu fonduri europene, avem cartoful - aici suntem cei mai buni şi a început şi rapiţa ca alternativă, firme de panificaţie şi, nu în ultimul rând, apele noastre, toate reprezintă o comoară în ţara noastră şi în Europa. Ce am văzut în alte ţări, ei sunt mândri de produsele regionale şi de brandurile regionale şi fac promovare. Populaţia consumă produse autohtone, însă noi încă nu am ajuns la acest nivel, deşi avem două branduri puternice cunoscute peste tot în lume: Transilvania şi Carpaţii. Trebuie să construim cu produsele fabricate în această regiune cele două branduri (...) indiferent că e un bucureştean sau un gălăţean trebuie să ştie că acestea sunt produse fabricate în această regiune şi (...) populaţia din zonă trebuie să ştie că, dacă consumă aceste produse (...), sunt locuri de muncă, aceste comunităţi se dezvoltă', a declarat directorul Clusterului Agrofood din Regiunea centru, Vajda Lajos, potrivit AGERPRES.

Totodată, acesta a subliniat că o prioritate este strategia de specializare inteligentă a regiunii, specificul Regiunii centru fiind agricultura montană, dar a vorbit şi despre necesitatea inovării tradiţiilor, subliniind că în microregiuni - de la Ţara Moţilor şi până la zonele secuieşti şi săseşti - există produse tradiţionale foarte bune. 'Aici am putea să-i depăşim pe occidentali, pentru că, dacă doar îi imităm sau numai preluăm tehnologii, atunci permanent vom fi în urmă cu 50 de ani. Şi trebuie să căutăm acele zone în care putem fi mai buni, dar trebuie să ne şi pregătim şi aici şcolile profesionale, mentorii, trebuie să se implice în acest proces', a subliniat directorul Clusterului Agrofood. Potrivit acestuia, partea română a beneficiat de o finanţare de 110.000 de euro, cofinanţarea fiind de 25% din această valoare, iar Ministerul Fondurilor Europene a asigurat 13% din sumă.

Profesorul dr. Lucian Dan Andronic, de la Universitatea Spiru Haret Braşov, specialist în psihologie organizaţională şi managerială, a participat la proiect, efectuând în cadrul acestuia o vizită în regiunea italiană Emiglia Romagna, fiind interesat de organizarea producătorilor din această regiune. 'Noi produse avem, dar nu avem organizare. La ei organizarea este tip cooperatist - câştigă şi cel care are foarte puţine produse şi cel care are foarte multe produse. Branduiesc un produs pe care îl înregistrează şi la Comisia Europeană şi reuşesc să câştige la toate nivelurile', a explicat prof. dr. Andronic, arătând că un singur produs, administrat de un consorţiu - care apără brandul şi organizează promovarea acestuia - asigură 50.000 de locuri de muncă şi aduce o cifră de afaceri de 8 miliarde de euro anual. Pieter de Boer, reprezentant al autorităţilor locale din regiunea North Brabant, liderul de proiect, a subliniat că ceea ce i-a inspirat pe partenerii occidentali în România a fost faptul că există produse tradiţionale foarte gustoase şi de bună calitate: 'Noi suntem axaţi pe cost şi nu atât de mult pe calitate şi cred că ceea ce se întâmplă în România este că oamenii sunt preocupaţi de calitate, ceea ce ne inspiră foarte mult'.

Prezent la eveniment, prefectul judeţului Braşov, Marian Rasaliu, a apreciat că 'proiectul STRING este pentru decidenţi o bună bază de pornire, care oferă informaţii, bune practici pe care să putem să le implementăm şi în ţara noastră'. 'Cred că este o zonă în care România este foarte foarte preocupată pentru ceea ce înseamnă produse bio, tradiţionale şi asigurarea unor alimente de calitate sănătoase(...) Domeniul agroalimentar este o prioritate şi pentru România şi nu este indiferent în ce direcţie mergem (...), în regiunea noastră avem foarte multe tradiţii, avem foarte multe posibilităţi de a produce produse bio, avem foarte multe produse locale, dar şi produse industriale şi aici trebuie să lucrăm foarte mult la crearea unui brand regional', a spus prefectul de Braşov, Marian Rasaliu. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel