Sud-estul României, anumite părți din regiunea Moldovei și întreaga coastă românească la Marea Neagră se numără printre cele mai puternic impactate zone din Europa în ceea ce privește perturbarea semnalului GPS, interferențe care influențează zilnic sistemele de navigație ale aeronavelor comerciale.
Publicitate
"Regiunea de informații legate de zbor București-România. Cadranul sud-estic al FIR (Flight Information Region, n.r.) înregistrează 90% din semnalele false, în zona dintre Brașov, București și Constanța. Afectează în special traficul avioanelor care fac tranzit între UE-Asia. Semnalele false indică în special Simferopol", se regăsește într-un raport complex, multidisciplinar, publicat în septembrie și formulat de specialiști în aviație, navigație aeriană, semnale GPS. La acesta au colaborat mai multe instituții precum Directoratul Național Cyber din Israel, Ministerul britanic al Apărării, Forțele Aeriene Regale ale UK (RAF), NASA sau US Space Command.
În ceea ce privește România, un total de 231 de zboruri au întâmpinat semnale GPS false („spoofing”) în perioada 15 iulie - 15 august 2024, potrivit raportului emis de OPS Group.
Într-un răspuns la o întrebare adresată în Camera Deputaților de deputatul PNL Radu-Marin Moisin, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat recent că "din punctul de vedere al siguranței navigației aeriene, incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranța zborurilor, pentru că în navigația aeriană se utilizează mijloace convenționale, puse la dispoziție de ROMATSA, iar acestea sunt reziliente la bruiajele semnalului GPS/CNSS"
De asemenea, Ministerul Transporturilor a menționat că „piloții aeronavelor sunt informați în timp real în situația apariției unor degradări a semnalului GNSS”.
„Per ansamblu, grupul de lucru (de experți care au redactat raportul) apreciază că impactul bruiajului GPS asupra siguranței zborurilor și operațiunilor aeriene este unul extrem de ridicat. Grupul de lucru se declară extrem de îngrijorat cu privire la impactul general pe care bruiajul GPS îl are asupra siguranței zborurilor”, se arată în raportul OPS Group publicat luna trecută.
În plus, raportul subliniază că, până la acest moment, nu a fost descoperit niciun incident în care o aeronavă comercială să fi fost în mod direct „vizată” de acest tip de atac electronic.
„Odată cu apropierea iernii, vom trece de la condiții meteo caracterizate predominant prin vreme frumoasă, la vreme rea, friguroasă, cu depunere de gheață, schimbare care va duce la creșterea factorilor de risc”, se mai arată în raportul legat de modul în care bruiajul GPS afectează aeronavele civile, potrivit Digi 24.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu