Bugetul pe 2015 prevede 44,76 miliarde lei pentru investiții, în creștere cu 24% faţă de nivelul previzionat în 2014. Cele mai multe proiecte din lista celor 115 investiţii prioritare vor fi derulate prin Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Transporturilor.
6,3% din PIB pentru investiții
Cheltuielile pentru investiţii reprezintă 6,3% din PIB şi vor avea o pondere în total cheltuieli bugetare de 18,7%, mai mult cu 3,2 puncte procentuale faţă de acest an, conform proiectului de buget citat de Mediafax.
În procesul de elaborare a listei proiectelor de investiţii publice semnificative au fost avute în vedere principiile şi criteriile de prioritizare a proiectelor de investiţii publice, respectiv punctajul acordat de către ordonatorii principali de credite, precum şi indicatorii de performanţă economică şi angajamentele externe.
"Unul din angajamentele asumate de România cu Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană constă în reorientarea cheltuielilor de investiţii publice în vederea realizării unei treceri treptate de la investiţiile finanţate integral din surse naţionale la investiţii cofinanţate din fonduri UE. Precizăm, de asemenea, că această prioritizare indicativă nu implică o excludere de la finanţare a acestor proiecte prin legile bugetare anuale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare", se arată într-un raport al Ministerului Finanţelor privind situaţia macroeconomică pe anul 2015.
Ordonatorii principali de credite cu proiecte de investiţii semnificative sunt Secretariatul General al Guvernului (73 de proiecte), Ministerul Transporturilor (24), Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice (7), Justiţia (3), Sănătatea şi Economia, fiecare cu 2 proiecte, respectiv ministerele Culturii, Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Educaţiei, precum şi Serviciul de Protecţie şi Pază, cu câte o investiţie.
Principalele proiecte
Printre proiectele nominalizate în proiectul de buget, care au obţinut punctaje ridicate în procesul de analiză şi evaluare, se numără construcţia autostrăzilor Orăştie - Sibiu, Timişoara - Lugoj, Sebeş - Turda, Lugoj - Deva şi Nădlac - Arad, reabilitarea liniei de cale ferată Braşov - Simeria, secţiunea Sighişoara - Coşlariu, şi a secţiunii Băneasa - Feteşti de pe linia de cale ferată Bucureşti - Constanţa, construcţia centurilor Braşov, Timişoara, Constanţa şi centura sud a Capitalei, finalizarea digului de larg în Portul Constanţa şi canalul navigabil Dunăre-Marea Neagră.
Astfel, 70 de proiecte (care mai necesită o finanţare de 48,79 miliarde lei) au un stadiu fizic de execuţie cuprins între 0,01% şi 99,9%, 25 de proiecte (482,2 milioane lei) sunt finalizate integral, dar fără achitarea tuturor facturilor, iar 20 de proiecte (13,8 miliarde lei) nu sunt încă începute.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu