Bulgaria nu va renunţa la ideea aderării la spaţiul Schengen nici după ce Austria s-a opus la cel mai recent consiliu JAI.
Bulgaria "nu este o ţară de mâna a doua şi nu ar trebui percepută ca atare", a declarat Galab Donev, citat de televiziunea austriacă Orf.
În opinia lui Donev, scrie sursa citată, problema Schengen nu este una naţională, ci una pan-europeană, pentru că vorbeşte despre drepturile economice şi sociale ale europenilor, precum şi despre securitatea Europei. Referitor la Austria şi Ţările de Jos, care au votat împotriva Bulgariei, Donev spune că "boicotul este un termen prea dur. Vom continua paşii diplomatici necesari pentru a menţine deschis dialogul cu cele două ţări".
Donev spune că activitatea diplomatică pe aderarea la Schengen a devenit o prioritate pentru guvernul de tranziţie pe care îl conduce.
"Criteriile sunt îndeplinite încă din 2011 de Bulgaria. Asta ştiu toate statele membre, inclusiv Austria şi Ţările de Jos", a punctat Donev.
Grecia, cu Portul Pireu și Salonic, este o țară-cheie pentru transportul maritim din Europa de Sud, fiind cel mai apropiat punct de intrare pe apă în Europa din Orientul Mijlociu și Asia și cheia veto-ului Olandei cu privire la intrarea Bulgariei în Schengen, relatează publicația bulgară Trud, citată de Rador.
Olanda este importantă datorită portului de la Rotterdam, care se află în top zece al celor mai mari porturi din lume și este cel mai mare port din toată Europa. Rotterdam este o poartă către și dinspre Europa.
Cele mai multe mărfuri intră prin Rotterdam, inclusiv din Orientul Îndepărtat și SUA, prin Rotterdam ies cele mai multe mărfuri ale producătorilor europeni, care exportă utilaje, mașini și echipamente, cel mai adesea prin portul olandez, de unde mărfurile industriei germane, franceze și austriece (dacă mă înțelegeți) își găsesc o desfacere pe piețele internaționale. Prin urmare, Austria este deosebit de favorizată de Rotterdam, din cauza conexiunii directe pe apă de-a lungul Dunării, mai menționează sursa citată.
În primul rând, Grecia, vecina Bulgariei de la sud este în mod tradițional o țară maritimă cu o flotă imensă și experiență maritimă.
În al doilea rând, Pireu și Salonic sunt situate într-o locație – cheie care este ușor și rapid accesată prin Suez din tot Orientul Mijlociu și Asia. În al treilea rând, ambele porturi sunt mari, au dotări, experiență, adâncimea necesară etc. În al patrulea rând, clima Greciei permite operarea pe tot parcursul anului fără întrerupere a oricărui tip de încărcătură.
În al cincilea rând, și cel mai important, dacă Bulgaria se află în Schengen, atunci mărfurile din întreaga emisferă estică vor putea intra în Grecia și apoi se vor putea bucura de liberă circulație către Europa de Vest.
De exemplu, sosește un container cu mărfuri din China în portul Pireu operat de o companie chineză. Este procesat acolo și urcat pe un camion pentru Germania. Sau Austria. Acest container se oprește la vama de la Kulata o dată pentru câteva ore de coadă și verificare. Apoi trece prin Bulgaria și se oprește la Vidin câteva ore (sau câteva zile) de coadă și verificări pentru a intra în România. Apoi se oprește din nou pentru câteva ore între România și Ungaria. Abia după Szeged, acest container călătorește fără probleme și rapid până la destinația finală.
Orice coadă este costisitoare pentru transportator. Aici avem în vedere salariile și cheltuielile pentru un șofer care nu aduce un plus de valoare călătorind, dar costă să stea într-un singur loc. Aceasta este o întârziere în livrarea comenzii. Acesta este un timp în care camionul nu aduce bani, iar leasingul merge. Extrapolăm acest lucru la milioane de containere (Rotterdam operează peste 15 milioane pe an) și vom vedea că, fără Bulgaria și România în Schengen, porturile grecești pur și simplu nu pot concura cu Rotterdam.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News