Astăzi, în Seria Recitaluri şi Concerte Camerale, veţi putea asculta din nou, începând de la ora 17:00, Czech Philharmonic Orchestra, sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru, avându-l însă ca solist pe violonistul Nikolaj Znaider.
În program: Concertul pentru vioară în Re major op. 77 (1878) de Brahms şi Simfonia a IV-a H 305 (1945) de Martinů.
Nicolaj Znaider este unul dintre cei mai buni violoniști ai momentului și se remarcă atât ca solist, cât și ca dirijor şi instrumentist de muzică de cameră.
Nikolaj Znaider
A fost invitat în calitate de dirijor, de nenumărate ori, de către Orchestra Teatrului Mariinsky din St. Petersburg, Dresden Staatskapelle, Orchestra Naţională a Rusiei, iar în stagiunile viitoare va debuta, tot ca dirijor, alături de Munich Philharmonic Orchestra, Czech Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Swedish Radio Symphony Orchestra, Halle Orchestra şi Bergen Philharmonic. În stagiunea 2008-2009 a fost desemnat principalul dirijor invitat al Swedish Chamber Orchestra.
Ca solist, Znaider este invitat, cu regularitate, să lucreze alături de orchestre si dirijori de talie mondială, precum Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Valery Gergiev, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Christian Thielemann, Mariss Jansons, Charles Dutoit, Christoph von Dohnanyi, Ivan Fischer şi Gustavo Dudamel. În recitalurile solistice şi de muzică de cameră, el a apărut pe toate marile scene de concert. În stagiunea 2008-2009, London Symphony Orchestra a realizat Portretul Artistului Znaider, iar în stagiunea 2011-2012, Znaider a prezentat un curs Carte Blanche la Musikverein, de la Viena.
Znaider, un artist ce înregistrează exclusiv pentru RCA Red Seal, şi-a completat recent discografia cu imprimările Concertelor de Brahms şi Korngold împreună cu Vienna Philharmonic, sub bagheta dirijorului Valery Gergiev.
Cele mai premiate imprimări ale Concertelor de Beethoven şi Mendelssohn (cu Zubin Mehta şi Israel Philharmonic) şi Concertul nr. 2 de Prokofiev (cu Glazunov, Mariss Jansons şi Bayerische Rundfunk), au fost apreciate şi bine primite de public, la fel ca şi Integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de Brahms, imprimată cu Yefim Bronfman. Pentru EMI Classics a înregistrat împreună cu Daniel Barenboim Triourile cu pian de Mozart, iar Concertele pentru vioară de Nielsen şi Bruch, împreună cu London Philharmonic.
Pittsburgh Symphony Orchestra
Znaider este pasionat de educarea talentului muzical şi, timp de 10 ani, a fost fondatorul şi directorul artistic al cursurilor de vară anuale Nordic Music Academy, cursuri ce urmăreau o evoluţie muzicală conştientă şi gândită, bazată pe calitate şi angajament.
Nikolaj Znaider cântă pe o vioară Kreisler Guarnieri del Gesu din 1741, oferită cu împrumut de către Royal Danish Theater, graţie generozităţii fundaţiilor “VELUX” şi “Knud Højgaard”.
Manfred Honeck
În Seria Mari Orchestre ale Lumii, la Sala Mare a Palatului, la ora 19:30, va urca pe scenă Pittsburgh Symphony Orchestra, dirijată de Manfred Honeck. Solist: baritonul Matthias Goerne.
În program:
Dvořák – Fantezie pe teme din opera „Rusalka” (aranjament de Manfred Honeck/Thomas Ille)
Mahler – 7 lieduri din ciclul „Des KnabenWunderhorn” (Cornul fermecat al băiatului): Rheinlegendchen, Wo die schönenTrompetenblasen, Das irdische Leben, Urlicht, Des Antonius von Padua Fischpredigt, Revelge, Der Tambourgsell
Ceaikovski – Simfonia a VI-a în si minor op. 74 „Patetica”
De mai bine de 115 ani, Orchestra Simfonică din Pittsburgh (PSO) a fost unul dintre elementele esențiale în peisajul cultural local. Cunoscută pentru calitatea artistică, PSO i-a găzduit de-a lungul timpului pe unii dintre cei mai buni dirijori și muzicieni ai lumii, dând mereu dovadă de un devotament puternic pentru regiunea Pittsburgh și cetățenii săi. Această tradiție a fost dusă mai departe în toamna lui 2008, când dirijorul austriac Manfred Honeck a preluat poziția de director muzical al PSO.
Lista dirijorilor recunoscuți pe plan internațional care au condus orchestra e deschisă de Victor Herbert, director muzical între 1898 și 1904, care a influențat dezvoltarea timpurie a PSO. El i-a urmat lui Herbert Frederic Archer (1896-1899), primul dirijor al Orchestrei din Pittsburgh.
Baritonul Matthias Goerne
Spre sfârșitul anilor ‘30, orchestra a fost recunoscută drept una dintre instituțiile americane, la acea vreme fiind dirijată de maestrul Otto Klemperer. Dirijorii de dinaintea lui au fost Emil Paur (1904-1910), Elias Breeskin (1926-1930)și Antonio Modarelli (1930-1937). Au urmat Fritz Reiner (1938-1948), sub directoratul lui orchestra susținând primul turneu internațional și înregistrând primul disc. Următorii dirijori şi directori muzicali au fost William Steinberg (1952-1976), André Previn (1976-1984), Lorin Maazel (1984-1996), Mariss Jansons (1997-2004). La plecarea sa, PSO a creat un model inovator de leadership cu ajutorul consilierilor artistici Sir Andrew Davis, prim-dirijorul invitat Yan Pascal Tortelier și a dirijorului invitat Marek Janowski. Cei trei au asigurat conducerea artistică a orchestrei până în ianuarie 2007, când PSO l-a ales pe Honeck să preia frâiele. Ulterior, Honeck a acceptat extinderea contractului până la finalul stagiunii 2019-2020.
Cu un lung și remarcabil istoric de turnee naționale și internaționale, începute încă din 1900, PSO este una dintre cele mai renumite orchestre ale lumii. Până acum a susținut peste 35 de turnee internaționale, dintre care 19 europene, 8 în Orientul Îndepărtat și două în America de Sud. PSO a fost prima orchestră americană invitată să susțină un concert la Vatican (2004), reprezentație inclusă în cadrul celebrărilor Jubileului de argint al Papei Ioan Paul al II-lea.
Din 2006, PSO a început un parteneriat cu Allegheny Conference pentru dezvoltarea comunității și cu Alianța Regională Pittsburgh, folosind turneele internaționale și pentru a facilita dezvoltarea economică și noi discuții pentru investiții străine în regiunea Pittsburgh.
Giuliano Carmignola
Orchestra susține dese turnee în America și, de-a lungul anilor, a cântat frecvent la Carnegie Hall în New York și la Centrul Kennedy din Washington, D.C.
Începând cu lansarea primului disc din 1941, PSO a adunat sute de discuri foarte apreciate, disponibile la casele de discuri PentaTone, EMI, Angel, CBS, Philips, MCA, New World, Nonesuch, Sony Classical și Telarc. Sub bagheta lui Lorin Maazel și alături de violoncelistul Yo-Yo Ma, orchestra a câștigat în 1992 un Premiu Grammy pentru cel mai bun disc clasic, cu lucrări de Prokofiev și Ceaikovski.
Matthias Goerne este unul dintre cei mai apreciați interpreți vocali ai scenei internaționale și un invitat frecvent al renumitelor festivaluri și săli de concerte ale lumii. A colaborat cu orchestre de prim rang din toată lumea, având drept parteneri muzicali dirijori faimoşi și pianiști eminenți.
Ludens Piano Trio
Matthias Goerne a urcat pe scena principalelor teatre lirice din lume, dintre care menţionăm Metropolitan Opera din New York, Royal Opera House, Covent Garden, Teatro Real din Madrid, Paris National Opera și Staatsoper Wien. Rolurile sale, alese cu atenție, cuprind un repertoriu de la Wolfram, Amfortas, Kurwenal, Wotan, Orest și Jochanaan până la rolurile titular în Wozzeck de Alban Berg și Duke în Bluebeard’s Castle de Béla Bartók.
Sensibilitatea artistică a lui Goerne a fost documentată în numeroase înregistrări, dintre care multe au fost distinse cu premii sau nominalizări prestigioase: patru nominalizări Grammy, un premiu ICMA și un Diapason d’or arte. După înregistrările legendare alături de Vladimir Ashkenazy și Alfred Brendel pentru Universal Music, a încheiat recent seria de înregistrări dedicată Cântecelor lui Schubert, 12 CD-uri pentru Harmonia Mundi (The Goerne/ Schubert Edition) alături de eminenți pianiști. Ultimele sale înregistrări ale Cântecelor lui Brahms cu Christoph Eschenbach și ale lui Mahler cu BBC Symphony s-au bucurat de recenzii foarte bune.
Maxim Quartet
Între 2001-2005 Matthias Goerne a deținut funcția de profesor de onoare la Robert Schumann Academy of Music în Düsseldorf, unde a predat cursuri de interpretare vocală. În 2001 a fost numit Membru de Onoare al Royal Academy of Music din Londra.
Nativ din Weimar, a studiat cu Hans-Joachim Beyer în Leipzig, și apoi cu Elisabeth Schwarzkopf și Dietrich Fischer-Dieskau.
Evenimentele sezonului 2016-2017 includ concerte alături de cele mai mari orchestre ale Europei și Statelor Unite, printre care menționăm Boston Symphony, Dallas Symphony, Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, the Pittsburgh Symphony, Berlin Philharmonic, Orchestre de Paris și Philharmonia Orchestra Londra, precum și o serie de recitaluri de cântece împreună cu Leif Ove Andsnes și Markus Hinterhäuser în Dallas, Paris, Bruxelles, Milano, Madrid, Londra și noua LOTTE Hall din Seul, pe lângă multe alte scene din lume. Artistul va continua turneul mondial alături de Winterreise în celebrata producție William Kentridge, și va realiza turnee în cele mai mari orașe europene alături de Freiburg Baroque Orchestra. În plus, Matthias Goerne va debuta în rolurile Jochanaan (Salome) la Staatsoper Wien și Wotan într-o versiune concertistică a operei Siegfried de Richard Wagner, împreună cu Hong Kong Philharmonic și sub bagheta dirijorală a lui Jaap van Zweden. Pentru vara lui 2017, artistul a fost reinvitat să participe la prestigioase festivaluri, printre care Festivalul de la Salzburg unde interpretează rolul titular în opera Wozzeck de Alban Berg, și susține recitaluri de cântece împreună cu pianistul Daniil Trifonov.
Manfred Honeck s-a născut în Austria și a studiat la Academia de Muzică din Viena. A petrecut mai mult de zece ani, ca membru al Filarmonicii din Viena și al Operei de de Stat din Viena.
În ianuarie 2007, a fost numit al IX-lea dirijor al Pittsburgh Symphony Orchestra. Ulterior, contractul său a fost înnoit de două ori, până în sezonul 2019-2020.
Casa japoneză de discuri Exton a înregistrat un CD cu muzica de succes a lui Honeck, realizată în cadrul activității sale la Pittsburgh Symphony Orchestra. Înregistrările Simfoniilor nr. 1, 3, 4 și 5 ale lui Mahler, a Simfoniei Nr. 5 a lui Ceaikovski și a Simfoniei „O viață de erou” de Richard Strauss s-au bucurat de un succes răsunător, iar înregistrarea Simfoniei nr. 4 a lui Mahler a câștigat Premiul ICMA 2012.
Între anii 2007-2011, Manfred Honeck a fost dirijor al Staatsoper Stuttgart unde a dirijat premierele: Troienii (H. Berlioz), Idomeneo (W.A. Mozart), Aida (G. Verdi), Cavalerul rozelor (R. Strauss), Dialogurile carmelitelor (F. Poulenc), Lohengrin și Parsifal (R. Wagner), precum și numeroase concerte simfonice. A fost, de asemenea, dirijor invitat al orchestrelor Semperoper Dresden, Komische Oper Berlin, Théâtre de la Monnaie din Bruxelles, Opera Regală din Copenhaga, Orchestra Simfonică de Radio Suedez, Orchestra Filarmonică Cehă şi al Festivalului White Nights of St Petersburg, Festivalului Salzburg și Festivalului Verbier.
Honeck și-a început cariera de dirijor ca asistent al lui Claudio Abbado, la Orchestra de Tineret Gustav Mahler din Viena. Ulterior, a dirijat pentru orchestra Zürich Opera House între anii 1991-1996, activitate pentru care a primit prestigiosul Premiu European Conductor’s Award în 1993. În perioada 1996-1999 a fost unul dintre cei trei dirjiori ai Orchestrei Simfonice MDR Leipzig, iar în anul 1997 a fost dirijor al Operei Naționale Norvegiene din Oslo. Ca urmare a succesului obținut într-un turneu în Europa, a fost numit Dirijor Invitat al Filamonicii din Oslo (între anii 1998 şi 2004).
Ca dirijor invitat, Manfred Honeck a colaborat cu mari orchestre europene precum Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestra Simfonică de Radio Bavaria, Sächsische Staatskapelle Dresden, Orchestra Regală Concertgebouw, London Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France și cu Filarmonica din Viena, iar în Statele Unite cu Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic, National Symphony Orchestra Washington și cu Boston Symphony Orchestra.
În 2010, Manfred Honeck a obținut un doctorat onorific de la St. Vincent College din Latrobe, Pennsylvania. Pe lângă numeroasele activități artistice în care a fost implicat ca dirijor, a fost pentru peste 15 ani Director Artistic al International Concerts Wolfegg în Germania.
Sergiu Cârstea
Seria Concertele de la Miezul Nopţii continua astăzi la Ateneul Român, la ora 22:30, cu Concerto Köln avându-l solist şi dirijor pe Giuliano Carmignola. Concertmaistru: Mayumi Hirasaki
În program:
Dall’Abaco – Concertul nr. 1 în re minor op. 2 din ciclul „Concerti à quatro da chiesa” (c 1712)
Avison – Concertul nr. 6 în Re major din ciclul „12 Concerte în șapte părți”, după „Cembalosonaten” de Domenico Scarlatti
Bach – Concertul pentru două viori şi orchestră în re minor BWV 1043
Vivaldi – Concertul nr. 1 în Mi major op. 8 RV 269 „Primăvara”, Concertul nr. 2 în sol minor op. 8 RV 315 „Vara”, Concertul nr. 3 în Fa major op. 8 RV 293 „Toamna”, Concertul nr. 4 în fa minor op. 8 RV 297 „Iarna”
Concerto Köln este un ansamblu baroc de muzică de cameră, format în 1985 şi asociat cu interesul pentru instrumentele acestei perioade. Membrii lui sunt în principal tineri anbsolvenţi ai Conservatoarelor de muzică din întreaga Europă. În 1992, ei au fondat Köln Festival of Early Music.
Giuliano Carmagnola (Treviso, July 7 1951) este un violonist italian, care şi-a început cariera sub îndrumarea unor dirijori prestigioşi, cum ar fi Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag şi Giuseppe Sinopoli, colaborând apoi cu Umberto Benedetti Michelangeli, Daniele Gatti, Andrea Marcon, Christopher Hogwood, Trevor Pinnock, Frans Brüggen, Paul McCreesh, Giovanni Antonini şi Ottavio Dantone.
El cântă pe o vioară Stradivarius Baillot din 1732, împrumutată de Cassa di Risparmio din Bologna.
În Piaţa Festivalului vă veţi putea delecta ascultând Ludens Piano Trio, format din Iulian Ochescu – pian, Ella Bokor – violoncel, Rafael Butaru – vioară, care va interpreta Trio in Do de Cassadó, Elegie de Suk şi Salut d’amour de Elgar.
Urmează Maxim Quartet (Horia Maxim – pian, Mihaela Anica – flaut, Fernando Mihalache – acordeon, Săndel Smărăndescu – contrabas) într-un program cuprinzând:
Fauré – Le Pas Espagnol
Doga – Vals
Dediu – Rondo alla Münchhausen şi Balkan Tango with Walking Bass
Stravinsky – Tango
Olah – Andante
P. Constantinescu – Toccata
„Patru instrumentiști, patru destine artistice și un singur ţel de atins: frumusețea pur și simplu sau despre cum să îți regăsești căldura unor sentimente și atitudini «înghețate» în uitarea impusă de modele timpului”, îi caracteriza Radio France Internationale
Constituit în anul 2011, Maxim Quartet reunește, într-o formulă instrumentală inedită, artiști de prim rang ai scenei concertistice românești. Promovarea, încă de la concertul de debut (aprilie 2012, la sala Radio din București), a unui repertoriu divers și original, precum și melanjul sonor neobișnuit au adus Maxim Quartet, fără întârziere, în atenția publicului. Urmarea firească a interesului melomanilor a însemnat participarea acestei formații la numeroase evenimente culturale din țară și din străinătate, printre cele mai importante fiind concertele susținute în cadrul unor festivaluri de renume precum Festspiele Europäische Wochen Passau (Germania), Festivalul Internațional “George Enescu” (turneu naţional) sau The Israel Festival (Ierusalim). Având rădăcini puternice în lumea muzicii clasice, cei patru interpreți propun publicului meloman o călătorie atât în interiorul cât și în afara granițelor acesteia, prin transfigurarea permanentă și nonșalantă a unora dintre cele mai valoroase și îndrăgite creații muzicale – până în punctul în care această nouă viziune sonoră devine, pur și simplu, o marcă a cvartetului. Iar această marcă înseamnă plăcerea de a cânta, sunetul inconfundabil și gustul pentru perfecțiune instrumentală.
Bucharest Baroque Ensemble îl va avea solist în această seară pe trompetistul Sergiu Cârstea, într-un program promiţător:
Scarlatti – Concerto grosso nr. 3 in F major
Friedrich Fasch – Concerto in Remajor (Solist S. Cârstea)
Vivaldi – L’incoronazione di Dario
F. Händel – Suite in Re major (Solist S. Cârstea)
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News