Este oficial. Călin Popescu Tăriceanu a realizat calendarul suspendării președintelui Traian Băsescu.
Iată ce a transmis, vineri seară, Călin Popescu Tăriceanu, despre suspendarea președintelui Traian Băsescu și demiterea sa prin referendum:
"Stimați concetățeni, Mă adresez Dumneavoastră în calitate de om politic cu experiență. Am văzut compromisuri în luarea unor decizii bazate pe calcule politicianiste, în care tema principală nu era binele general, nu era respectul față de Lege, puse adesea între paranteze, ci calculul meschin al unor grupuri politice: 'Noi ce avem de câștigat din asta?'. (...)
Având ca bază probatorie nenumăratele încălcări ale prevederilor constituționale puse în operă de Președintele României în anii 2013 și 2014, propun inițierea procedurii constituționale de suspendare și demitere a Președintelui României, având următorul calendar: suspendarea de către Parlament a Președintelui României în preajma datei de 23 septembrie și organizarea Referendumului de demitere a Președintelui României pe data de 2 noiembrie, aceeași zi în care se organizează primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale. Coincidența datei primului tur al alegerilor prezidențiale cu Referendumul de demitere al Președintelui României va crea premise favorabile îndeplinirii cvorumului legal de 50%+1.
Doresc să subliniez că această inițiativă vine ca urmare a unor evenimente politice recente și de notorietate, care s-au constituit în avertismente oficiale fără echivoc la adresa comportamentului anti-constituțional al Președintelui României.
1. În acest sens, pe data de 25 iunie a.c., Parlamentul României a adoptat cu 344 de voturi pentru și niciun vot împotrivă următoarea
Declarație
'În temeiul prevederilor art. 13 pct. 23 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, republicată, Parlamentul României adoptă prezenta declarație.
Având în vedere atingerea gravă și iremediabilă adusă prestigiului funcției prezidențiale prin implicarea fratelui Președintelui României în fapte de corupție extrem de grave, precum și relațiile acestuia cu persoane care aparțin unor grupuri de crimă organizată foarte periculoase, grupuri care au fost folosite în interes electoral și de Președintele României,
luând în considerare împiedicarea aflării adevărului și înfăptuirii actului de justiție prin invocarea imunității Președintelui României în mai multe cazuri aflate în cercetare, în scopul garantării prestigiului și independenței justiției în fața cetățenilor români, prin eliminarea oricăror suspiciuni de influențare sau favorizare a apropiaților de către Președintele țării — persoana care are ca atribuție constituțională numirea, promovarea sau revocarea din funcție a magistraților, precum și a conducătorilor Parchetelor și Instanțelor de judecată, ținând cont de realitatea politică la nivel regional și european și îngrijorați de impactul masiv pe care scandalul legat de implicarea familiei Președintelui României îl are în planul credibilității statului român, a capacității de a fi un partener solid în formule de dezbatere, negociere și decizie a participării României în acțiuni menite să contribuie la stabilitatea și securitatea țării noastre în regiune, caz în care este imperios necesar ca reprezentarea statului român să se bazeze pe instituții puternice, asupra cărora să nu planeze suspiciuni circumscrise criminalității organizate, Parlamentul României, instituția fundamentală a democrației, care are ca principală atribuție constituțională reprezentarea supremă și legitimă a intereselor tuturor cetățenilor României, în conformitate cu Constituția României, adoptă prezenta declarație:
Președintele României, domnul Traian Băsescu, nu mai este îndreptățit să asigure prestigiul, integritatea morală și legitimitatea funcției prezidențiale, motiv pentru care trebuie să își asume de îndată demisia din funcția de Președinte al României.
2. Pe data de 21 august a.c., în calitate de Președinte al Senatului am dat publicității următorul comunicat:
'Acțiunea electorală fățișă desfășurată ieri în sediul Administrației Prezidențiale alături de delegația PMP și declarațiile făcute de Președintele României la postul de televiziune B1 mă obligă să adopt o poziție de protest privind încălcarea repetată de către domnia sa a prevederilor constituționale.
Domnul Băsescu a abandonat în aceste ultime zile ale mandatului său până și aparențele ipocrite în spatele cărora a încălcat aproape zilnic Constituția ?ării. Asta, în condițiile în care victoria statului de drept este prezentată ca marele succes al regimului său și cu care încearcă din nou să amăgească electoratul. Dacă într-o simplă intervenție televizată dl. Băsescu nu s-a sfiit să ne demonstreze cum conduce direct Ministerul Public și care sunt preocupările sale total în afara atribuțiilor constituționale, atunci ne putem imagina ce se petrece în spatele ușilor închise, în laboratoarele oculte de la Cotroceni.
Președintele țării a dat ieri dispoziție Parchetului General, în direct la B1, să înființeze o comisie rogatorie într-o afacere în care ar putea fi implicat unul dintre numeroșii săi adversari politici, a mai anunțat în numele Administrației Prezidențiale că a cerut o serie de dosare unui ziarist, ca și cum Președinția s-a transformat în organ de anchetă, l-a atacat indirect pe ziaristul Cătălin Tolontan, cel care se ocupă cu investigarea jurnalistică a 'Galei Bute', în care Elena Udrea e suspectată de fapte de corupție grave. Pe lângă toate acestea, implicarea sa activă în înființarea Fundației Mișcarea Populară, mărturisită tot la B1, și propaganda electorală fățișă și susținută pentru PMP și candidatura Elenei Udrea nici nu mai par încălcări ale Constituției atât de grave.
În calitatea mea de Președinte al Senatului României și al doilea om în stat, în calitatea mea de președinte al PLR și de candidat la Președinție, am obligația să protestez împotriva practicilor prezidențiale anticonstituționale, dar mai ales să atrag atenția, să trag un semnal de alarmă, privitor la posibile și chiar probabile escaladări ale acestor practici.
În calitatea sa de Președinte al României, Traian Băsescu are la dispoziție până în ultima zi de mandat o serie de pârghii de control asupra unor instituții de forță ale Statului. Practicile sale anticonstituționale ar putea escalada în campania electorală o dată cu apropierea datei alegerilor, mai ales prin atacuri în diverse planuri ale adversarilor domniei sale și ale planurilor de perpetuare a regimului Băsescu. Când a fost redactată și adoptată de Parlament și validată prin Referendum, Constituția țării a fost concepută pentru uzul unor oameni politici responsabili. Nimeni nu a anticipat că Președinția țării ar putea încăpea pe mâinile unui astfel de individ. Chiar dacă timpul rămas până la data primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale nu permite fizic derularea întregii proceduri pentru demiterea lui Traian Băsescu, cred că forțele politice care țin la respectarea Constituției trebuie să fie pregătite în orice moment pentru inițierea suspendării de către Parlament a Președintelui României. Noi nu apărăm Constituția și Legea facultativ, în funcție de calendarul alegerilor, ci permanent. Inițierea suspendării Președintelui României, fie și în preajma alegerilor, va arăta o atitudine sănătoasă și corectă față de statul de drept. În acest sens, eu lansez un avertisment foarte serios domnului Președinte. Declanșarea sau nu a suspendării Președintelui României va depinde de măsura în care Traian Băsescu va respecta sau nu Constituția până la încheierea procesului electoral și a mandatului său'.
Aceste avertismente oficiale au fost ignorate în aceste zile de o manieră publică și sfidătoare de Președintele României. Intervenția directă și instituțională a domnului Traian Băsescu la Președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, în problema portofoliului și candidatului României la funcția de comisar european și în scopul susținerii pe această temă a poziției președinților de partid, Vasile Blaga și Klaus Iohannis, reprezintă o nouă escaladare a practicilor prezidențiale neconstituționale și o dublă încălcare a Constituției de către Președintele României.
În primul rând, acțiunea directă, desfășurată sub egida instituției prezidențiale pe lângă Președintele Comisiei Europene, constituie o încercare de a înfrânge și de a anula decizia Guvernului privitoare la reprezentarea României în Comisia Europeană și, prin aceasta, o gravă încălcare a Constituției prin depășirea atribuțiilor Președintelui. Guvernul României este, conform legislației în vigoare, singura autoritate publică având dreptul să negocieze portofoliul ce revine României și să propună persoana care să ocupe funcția de comisar european, așa cum s-au petrecut lucrurile în trecut și la desemnarea domnilor Leonard Orban și Dacian Cioloș în calitate de propuneri ale României pentru a fi numiți comisari europeni.
În al doilea rând, prin susținerea publică și fără echivoc a scrisorilor adresate Președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și Președintelui grupului PPE, Joseph Daul, de către președinții de partid, Vasile Blaga și Klaus Iohannis, Președintele României și-a abandonat rolul de mediator și s-a situat din nou pe o poziție profund partizană, în afara prevederilor constituționale.
Ca urmare a acestor fapte recente ale Președintelui României și ca urmare a unor dezbateri și consultări în exclusivitate cu colegii liberali din PLR, am decis să inițiem procedura de suspendare și demitere a Președintelui României.
Cu siguranță, partide și parlamentari se vor împotrivi acestei inițiative. Încerc să anticipez din motivația lor și să vin cu o serie de contra—argumente:
1. Suspendarea îi va permite lui Traian Băsescu să participe nestingherit la campania electorală.
După cum s-a văzut și la europarlamentare, Traian Băsescu participă, oricum, nestingherit și fără să-i pese de Constituție la campania electorală, ba se mai folosește în această activitate neconstituțională și de logistica Administrației Prezidențiale, ceea ce nu ar mai fi posibil după suspendarea sa de către Parlament și plecarea sa de la Cotroceni.
2. Îl reinventăm pe Băsescu.
Nici măcar suspendarea și Referendumul de demitere nu-l mai pot reinventa pe Băsescu. Acum nu ne aflăm în 2007. Acum suntem în 2014, când Justiția îl așteaptă cu o serie de dosare penale de care a fost scutit temporar, datorită imunității.
3. Nu avem nevoie de o criză politică.
Posibilitatea să ne afundăm într-o criză politică este egală cu zero. Majoritatea parlamentară e stabilă, substanțială și susține Guvernul fără echivoc, iar alegerile la termen vor da un nou președinte al României. Invocarea unei posibile crize politice este în opinia mea un simplu pretext, care ascunde alte planuri și temeri ale unor actori politici.
4. Electoratul nu mai este atât de vehement împotriva lui Băsescu, așa cum era în 2012.
Inițiativa mea de lansare a procedurii de demitere a Președintelui României are la bază un singur principiu, pe care, altfel, îl clamează permanent toți politicienii și toate partidele: respectarea statului de drept. Respectarea statului de drept, a Constituției și a Legii nu se face în funcție de calendarul electoral sau de sondaje sociologice și am convingerea că a venit vremea ca acest principiu să fie respectat, nu doar enunțat.
Din considerente de fair play la competiția la care particip în numele PLR, pentru a nu-mi crea un avantaj nemeritat față de ceilalți competitori și pentru a nu da loc speculațiilor, declar de pe acum că, după suspendarea Președintelui în funcție, nu voi accepta să preiau funcția de Președinte interimar al României, așa cum prevede Constituția, urmând ca această poziție să fie ocupată de Președintele Camerei Deputaților.
(...)
Inițierea procedurii de demitere a Președintelui României va avea același efect asupra unor partide parlamentare și asupra unor cunoscuți politicieni ale căror dosare penale se află încă sub controlul și amenințarea cu șantajul din partea lui Băsescu. Îmi permit să anticipez că 'marele partid', rezultat în urma fuziunii PDL+PNL, se va pronunța sub diverse pretexte lipsite de credibilitate împotriva demiterii actualului său patron spiritual. La fel va proceda și o serie de parlamentari șantajabili.
Așadar, stimați concetățeni, dacă la votul din 2 noiembrie printre criteriile Dumneavoastră se va afla și 'pro sau anti-Băsescu', veți afla din timp cine vrea să continue regimul Băsescu și cine vrea o schimbare a acestui regim.
Propunerea cu care mă prezint azi în fața Dumneavoastră va avea un efect favorabil și catalizator în lupta cu corupția la nivel înalt. Până în prezent, DNA s-a preocupat cu precădere de adversari politici ai lui Traian Băsescu, mulți dintre ei trimiși în judecată și condamnați definitiv. Pe de altă parte, inexplicabil, o serie de dosare și sesizări privindu-i pe cei care fac parte din anturajul Președintelui României stau în nelucrare sau sunt instrumentate cu indulgență, pentru a-i face uitați, scăpați și pentru a nu implica numele Traian Băsescu în afaceri făcute în afara Legii. Stau dovadă cele peste 100 de dosare întocmite pe numele clanului Bercea în care s-a dat soluția NUP, din câte se pare, la intervenția celor doi frați Băsescu. Mircea Băsescu, fratele Președintelui României, nu este arestat și inculpat într-un caz oarecare de încălcare a Codului Penal, ci pentru activități la care sunt suspiciuni întemeiate că însuși Președintele României a participat direct sau în calitate de complice. (...)".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News