O investigație amplă realizată de Financial Times (FT) scoate la iveală conexiuni între campania prezidențială a lui Călin Georgescu și o rețea de influență rusă care a fost implicată anterior în campanii de dezinformare desfășurate în Europa.
Publicitate
Potrivit anchetei, această rețea ar fi avut un rol important în propagarea mesajelor anti-vacciniste și ultranaționaliste în România, folosind tactici similare celor utilizate în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev din anii 2014 și 2018.
Unul dintre punctele centrale ale investigației îl constituie rolul companiei de publicitate AdNow, fondată în 2014 de cetățeni ruși.
AdNow, care inițial avea sediul la Moscova, a fost relocată ulterior în Bulgaria. Potrivit documentelor analizate de FT, această firmă a fost utilizată pentru a sprijini campania lui Georgescu prin reclame care au generat venituri de aproximativ 2 milioane de euro. Mai mult, AdNow este asociată cu cercuri de extremă-dreapta și pro-ruse din România, contribuind la răspândirea mesajelor ultranaționaliste și anti-vacciniste ale candidatului.
Conform investigației, unul dintre fondatorii AdNow, Iulia Serebrianskaia, este o figură cheie în aceste conexiuni. Absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, Serebrianskaia a fost implicată anterior în campaniile electorale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, dar și în activitățile partidului Rusia Unită. Chiar dacă AdNow a fost vândută altor proprietari, o parte semnificativă a echipei companiei continuă să fie formată din cetățeni ruși care locuiesc în Novosibirsk.
În timpul pandemiei de Covid-19, AdNow a fost implicată într-o campanie de discreditare a vaccinurilor occidentale, cum ar fi Pfizer și AstraZeneca, sincronizată cu promovarea vaccinului rusesc Sputnik. Aceste activități s-au desfășurat nu doar în România, ci și în alte state europene, precum Franța și Germania.
Operațiunile din Rusia ale AdNow au fost vândute în 2023 unui cetățean georgian, Giorgi Abuladze, care a mutat sediul companiei în Plovdiv, Bulgaria. Abuladze a negat acuzațiile privind legăturile cu propaganda rusă, declarând că a achiziționat firma de la un cetățean rus fără a cunoaște implicațiile activităților anterioare. Cu toate acestea, o parte din structura și personalul companiei a rămas neschimbată, menținând suspiciuni cu privire la influența continuă a fostei conduceri.
Ancheta FT sugerează că rețeaua de influență rusă din spatele AdNow a contribuit la modelarea discursului public din România, folosind mesaje naționaliste și anti-vacciniste pentru a câștiga susținători.
Mai mult, descoperirile jurnaliștilor au stârnit reacții și în Bulgaria, unde parlamentarii au solicitat o investigație asupra activităților AdNow, subliniind conexiunile dintre companie și alte entități rusești din regiune.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu