Propunerea de utilizare a camerelor de supraveghere video în școli, prezentată în ordonanța de urgență de modificare a Legilor Educației aflată în dezbatere publică, este un subiect de interes major discutat în cadrul unei dezbateri recente pe tema siguranței în mediul educațional.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat că această inițiativă vizează garantarea siguranței elevilor, având în vedere că doar instituțiile abilitate și persoanele autorizate vor avea acces la înregistrările efectuate de aceste camere.
'Modificarea legislativă pe care am lansat-o în dezbatere publică ieri, prin publicarea textului de ordonanţă de urgenţă, vizează posibilitatea ca şcolile să utilizeze aparatura de înregistrare audio-video pentru a putea garanta siguranţa în şcoli. Asta înseamnă că doar instituţiile abilitate şi persoanele autorizate pot avea acces la acele înregistrări, atunci când există sesizări sau suspiciuni de violenţă - Poliţie, Parchet, directorul şcolii, pe baza solicitărilor de la părinţi, scrise şi motivate', a explicat Deca, la dezbaterea organizată la Palatul Parlamentului de Comisia pentru învăţământ din Senat, cu tema 'Siguranţa în mediul educaţional şi responsabilitatea juridică'.
Modificările legislative propuse implică montarea camerelor de supraveghere în diverse spații școlare, inclusiv în sălile de clasă, coridoare, curți și chiar în zonele de sală de sport. Astfel, se urmărește prevenirea și gestionarea cazurilor de violență sau abuzuri, oferind o modalitate eficientă de a stabili adevărul în situații problematice. Este important de menționat că aceste înregistrări nu pot fi folosite în evaluarea cadrelor didactice și sunt destinate exclusiv investigațiilor legate de sesizările sau suspiciunile de violență.
'În afara sălilor de clasă, deja se pot monta sisteme de supraveghere audio-video şi sunt multe şcoli care deja le au pe culoare, în curtea şcolii, eventual în zonele de sală de sport. Practic, putem avea aceste camere instalate, sigur cu respectarea decenţei, nu în grupurile sanitare, dar în restul spaţiilor din şcoală această supraveghere audio-video ajută la prevenirea cazurilor de violenţă şi atunci când există o sesizare de violenţă la stabilirea adevărului', a completat Ligia Deca.
'Vorbim despre lansarea în dezbatere publică în curând a Planului Naţional de Combatere a Violenţei în Şcoli, este planul prevăzut deja de Legea învăţământului preuniversitar. Îl vom lansa în dezbatere publică, pentru că el va include tot felul de măsuri care adresează cauzele. Este vorba despre formări cu privire la convieţuire paşnică de comportament asertiv, de cum gestionezi conflictele pentru cadrele didactice. Avem nevoie să învăţăm cum să gestionăm un anumit nivel de violenţă pe care îl regăsim şi în societate, dar care în şcoli acest nivel de violenţă trebuie să fie zero. Şcolile trebuie să fie spaţii sigure pentru toţi cei care activează zi de zi în ele', a concluzionat Deca.
De asemenea, ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a evidențiat importanța utilizării acestor mijloace de supraveghere în școli, subliniind necesitatea unei abordări orientate spre prevenție, nu doar pedepsirea faptelor. Statisticile furnizate de Poliția Română relevă un număr semnificativ de fapte penale sesizate în mediul școlar, ceea ce subliniază importanța intervenției și prevenirii acestora.
'Cred că folosirea acestor mijloace audio-video, atunci când vrei să vezi ce s-a întâmplat într-un caz de violenţă în şcoală, e binevenită. A trebuit să ne uităm peste lege, să vedem cum respectăm problema vieţii private, despre unde e limita între viaţă privată şi nevoia de a proteja copilul şi cred că e o iniţiativă bună. (...) Este important să punem accentul nu doar pe sancţionarea lor, pe pedeapsă, ci, fiind vorba de elevi, de adolescenţi, foarte important e să punem accentul pe prevenţie. Şi aici, evident, educaţia juridică în şcoli este o dimensiune pe care voi insista şi voi promova metodele prin care putem să prevenim violenţa. Conform datelor statistice pe care ni le-a furnizat Poliţia Română pentru anul şcolar 2022 - 2023, au fost sesizate 3.399 de fapte penale la nivel naţional, în toate şcolile din România. Dintre acestea, marea lor majoritate, 3.056 din aceste fapte au fost sesizate în incinta unităţilor de învăţământ. De asemenea, mare parte din aceste fapte, o majoritate covârşitoare, o reprezintă infracţiunile de loviri şi alte violenţe, 2.056 de asemenea sesizări, iar din acest total de fapte care reprezintă infracţiunea de loviri şi alte violenţe 1.756 au fost sesizate ca fiind întâmplate în incinta unităţilor de învăţământ', a punctat Gorghiu.
'Voi discuta despre consumul şi traficul de droguri în şcoli, voi discuta despre bullying, despre cyberbullying, despre toate aceste teme care impactează generaţia aflată în şcolile de astăzi. Discutând despre teme, fără să ascundem realitatea sub preş, cred că tinerii de astăzi, fiind mai bine informaţi, vor putea să facă uşor diferenţa între o faptă penală şi un lucru care lor li se poate părea o glumă. (...) Pedepse sunt, este important să probăm acele dosare cum trebuie. Încă mai este mult de lucru în ceea ce priveşte asigurarea pazei în şcoli, impunerea unui sistem unitar de realizare a acestui sistem de pază, mai avem mult de lucru în ceea ce priveşte asumarea unor astfel de cazuri de la nivelul unităţilor de învăţământ până la autorităţile publice şi inclusiv părinţi. Este o temă care necesită foarte multă preocupare, foarte multă atenţie. După cum am spus, siguranţa şcolară este o autostradă cu un singur sens, nu trebuie să ne punem întrebarea dacă trebuie să facem mai mult, ci să ne punem întrebarea cum facem ca şcoala să devină un adevărat spaţiu sigur pentru copiii care petrec mai mult de o treime din zi la şcoală', a mai explicat Alina Gorghiu, potrivit Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu