Canada și țările europene vor răspunde tarifelor auto ale lui Trump

Premierul canadian Mark Carney a declarat joi că va răspunde cu măsuri comerciale dacă președintele american Donald Trump impune noi tarife pentru autoturisme, escaladând astfel un război comercial global și afectând piețele bursiere.

Carney a spus că nu a decis încă ce acțiuni ar putea lua Canada în cazul în care Trump își pune în aplicare planul de a impune noi tarife de 25% pentru mașinile și camioanele ușoare importate. El a precizat că va oferi un răspuns săptămâna viitoare, când tarifele auto și un alt set de tarife reciproce pentru partenerii comerciali ai SUA urmează să intre în vigoare, scrie Reuters.

„Vom lupta împotriva tarifelor impuse de SUA cu propriile noastre măsuri comerciale de represalii, care vor avea un impact maxim în Statele Unite și un impact minim aici, în Canada”, a declarat Carney într-o conferință de presă.

Țările europene au amenințat, de asemenea, cu represalii.

Tarifele ar putea adăuga mii de dolari la costul unui vehicul obișnuit în Statele Unite, contrazicând promisiunea de campanie a lui Trump de a reduce prețurile pentru consumatori. Ferrari (RACE.MI) a anunțat creșteri de preț de până la 10% pentru mașinile vândute în SUA, iar alți producători auto au avertizat că ar putea, de asemenea, să majoreze prețurile. Dealerii auto și-au exprimat temerile privind pierderi de locuri de muncă.

Indicele S&P 500 a închis în scădere joi, iar acțiunile din sectorul auto au fost afectate. General Motors (GM.N) a scăzut cu peste 7%, iar Ford (F.N) a pierdut 3,9%. Producătorii de piese auto Aptiv (APTV.N) și BorgWarner (BWA.N) au înregistrat pierderi de aproximativ 5% fiecare.

Tesla (TSLA.O) a crescut ușor, cu 0,4%, investitorii mizând că producătorul de vehicule electrice va fi mai puțin afectat de tarife datorită producției sale preponderent interne.

Tarifele reprezintă o lovitură dură pentru unii dintre cei mai importanți aliați ai Statelor Unite și vin pe lângă alte sancțiuni comerciale deja impuse de Trump. Mexic, Japonia, Coreea de Sud, Canada și Germania sunt cei mai mari furnizori de importuri auto pentru SUA, cu o valoare totală de 474 miliarde de dolari în 2024.

Carney a declarat că Canada își va transforma economia pentru a deveni mai puțin dependentă de vecinul său din sud, care a fost mult timp un aliat apropiat și un partener comercial important.

„Va trebui să reducem dependența noastră de Statele Unite”, a spus el la conferința de presă.

Aceasta ar putea fi o provocare dificilă. Vehiculele sunt a doua cea mai mare categorie de exporturi ale Canadei ca valoare (după petrol), cu 51 miliarde de dolari în 2023 – dintre care 93% au fost exportate în SUA.

Cu miliarde de euro pierduți din acțiunile producătorilor auto germani joi, oficialii celei mai mari economii din Europa au cerut un răspuns dur.

„SUA au ales un drum la capătul căruia toată lumea are de pierdut, deoarece tarifele și izolarea economică afectează prosperitatea tuturor”, a declarat cancelarul german Olaf Scholz.

În Franța, care joi a găzduit un summit despre Ucraina fără participarea SUA, ministrul finanțelor, Eric Lombard, a numit planul lui Trump „o veste foarte proastă” și a spus că singura soluție este ca UE să își majoreze propriile tarife.

Marea Britanie, care se străduiește să își relanseze economia, a încercat să obțină o scutire, dar a amenințat și că va revizui subvențiile acordate companiei Tesla, condusă de principalul consilier al lui Trump, Elon Musk. Canada a înghețat plățile de stimulare pentru producătorul auto marți.

Compania, care se confruntă cu o scădere a vânzărilor, o concurență tot mai mare și un val de reacții politice, este mai puțin expusă tarifelor lui Trump decât rivalii săi, dar Musk a declarat pe platforma X că impactul este „totuși semnificativ.”

JP Morgan a estimat că tarifele vor crește prețurile mașinilor noi cu 4.000 până la 5.300 de dolari.

„Nimic din toate acestea nu duce la mai multe locuri de muncă sau la salarii mai bune. Conduce la vânzări slabe, credite mai scumpe și posibile disponibilizări – exact ce nu are nevoie o economie fragilă”, a declarat Nigel Green, CEO-ul grupului de consultanță financiară deVere Group.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro
pixel