În ciuda lipsei dovezilor științifice care să sugereze că alimentele modificate genetic sunt mai puțin sigure decât alimentele convenționale, numeroase studii au arătat că majoritatea consumatorilor sunt reticenți în consumul lor.
Constatările unui colectiv de cercetare de la Universitatea din Saskatchewan (Canada), Edwards School of Business, au potențialul de a schimba modul în care companiile din domeniul biotehnologiei din agricultură își promovează produsele.
Totul pornește de la constatarea că mulți consumatori sunt dispuși să accepte și să plătească în plus pentru alimentele modificate genetic, dacă acestea au o valoare relevantă pentru ei.
Cu alte cuvinte, mutarea accentului pe beneficiile directe pentru consumator poate ajuta la atenuarea percepțiilor negative asociate cu alimentele modificate genetic.
Studiul
În cadrul studiului a fost analizat comportamentul a 750 de consumatori canadieni față de diferite moduri de prezentare a alimentelor modificate genetic.
Primul grup de consumatori a văzut anunțuri referitoare la alimentele modificate genetic, care au promovat mai multe beneficii orientate spre industrie, care ar putea atrage în mod indirect consumatorii. Între acestea, productivitatea mai mare a culturilor, utilizarea mai redusă a pesticidelor și creșterea ofertei globale de alimente. Aceste mesaje au fost similare cu cele promovate în mod obișnuit de susținătorii alimentelor modificate genetic.
Al doilea grup de consumatori a văzut anunțuri care erau axate pe beneficiile directe ale consumatorilor, cum ar fi un gust mai bun și un conținut nutrițional îmbunătățit.
Ultimul grup de consumatori a văzut reclame pentru alimentele modificate genetic, care au promovat beneficii directe și indirecte ale consumatorilor.
Rezultatul sondajului, deloc surprinzător, a arătat că participanții la primul grup au fost mai puțin înclinați să cumpere alimente modificate genetic, chiar și la un preț semnificativ mai mic decât alimentele convenționale comparabile.
Consumatorii care acceptă alimentele modificate genetic au apreciat că tehnologia GM a avut beneficii pozitive și a creat valoare. Cu toate acestea, ei au crezut că de tehnologie a beneficiat numai industria și au cerut ca o parte din câștig să fie transferată consumatorilor.
În schimb, participanții care au conștientizat un câștig de care a beneficiat în mod direct atât industria, cât și consumatorii, au manifestat atitudini mai bune față de alimentele modificate genetic, au exprimat intenții mai intense de cumpărare și erau dispuși și să plătească o primă pentru astfel de produse.
Aceste constatări sugerează că modul în care consumatorii evaluează personal valoarea alimentelor modificate genetic este esențial pentru atitudinile lor, intențiile de cumpărare și dorința de a plăti.
Multe studii anterioare au examinat percepțiile consumatorilor cu privire la alimentele modificate genetic și au explorat de ce consumatorii au fost sau nu reticenți în a le accepta.
Studiul din 2016
Un studiu realizat în 2016 a efectuat metaanalize care au revizuit sute de studii anterioare despre modul în care caracteristicile personale ale consumatorilor ar putea influența acceptarea alimentelor modificate genetic. Acești factori au inclus sexul (bărbații ar fi mai predispuși să accepte alimentele modificate genetic decât femeile), educația, veniturile (consumatorii cu venituri mai mari ar fi mai puțin probabil să accepte alimentele modificate genetic), cunoștințele anterioare și situațiile familiale.
Dar studiul despre care vorbim indică necesitatea ca industria MG să schimbe modul în care își promovează produsele. Industria biotehnologiei agricole trebuie să pună în centrul atenției interesele consumatorilor, nu numai în momentul vânzării produselor, ci și în timpul proceselor de cercetare și dezvoltare.
Într-un studiu anterior al Universitatii din Saskatchewan, s-a constatat că, în Canada, companiile de biotehnologie orientate către consumatori depășesc performanțele celor care nu sunt orientate spre consumator.
Cu toate acestea, apreciază cercetătorii, promovarea beneficiilor directe pentru consumatori nu este un panaceu universal. Chiar și în timp ce consumatorii au perceput cu succes modul în care pot beneficia personal de alimentele modificate genetic, există încă o parte semnificativă a participanților la studiu (35% până la 50%, în funcție de produsele prezentate) care refuză să cumpere alimente modificate genetic, indiferent de preț. Acest lucru indică faptul că mai este încă un drum lung înainte de a convinge cumpărătorii să considere alimentele modificate genetic ca benefice personal, au concluzionat autorii studiului, relatează publicația https://geneticliteracyproject.org.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu