Farurile de ceață fac exact ceea ce sugerează denumirea, dar folosirea acestora nu pare să fie bine înțeleasă de cei mai mulți dintre șoferi. Iată cum se folosesc corect farurile de ceață.
Tehnologia farurilor a făcut pași uriași în ultimii ani, ceea ce poate face ca farurile de ceață să devine inutile. Cu toate acestea, legislația impune dotarea mașinilor cu cel puțin o lumină de ceață roșie în partea din spate. În partea din față, farurile de ceață rămân opționale, la alegerea producătorilor și a clienților dispuși să plătească suplimentar.
În aceste condiții, farurile de ceață sunt mai degrabă folosite de șoferi pentru a arăta că mașina lor are această dotare, decât pentru funcția lor de bază. Dacă circuli frecvent noaptea vei întâlni, cu siguranță, șoferi care circulă cu farurile de ceață aprinse chiar dacă nu e nicio urmă de ceață. Unii chiar duc la extrem acest trend, circulând doar cu farurile de ceață aprinse pe timp de noapte – o practică pe cât de ilegală, pe atât de periculoasă.
Cele mai noi modele au renunțat la farurile de ceață frontală în favoarea luminilor de zi. Acestea îndeplinesc în același timp rolul farurilor de ceață – nu sunt destinate iluminării drumului, ci pentru a face mașina mai vizibilă în trafic, în condiții de vizibilitate scăzută.
Farurile de ceață sunt acționate de la un întrerupător separat de cel al farurilor. Unele mașini folosesc butoane separate pentru activarea lor – unul pentru spate și unul pentru față (dacă este cazul). La alte mașini, comutatorul este combinat cu cel al luminilor principale, fiind acționat prin rotire sau tragere (în cazul celor mai multe modele din grupul Volkswagen).
Cele mai multe modele au un martor la bord specific pentru a atrage atenția că luminile de ceață sunt aprinse. De asemenea, luminile de ceață sunt proiectate să se stingă în momentul în care luminile de drum sunt stinse sau când motorul este oprit.
Farurile de ceață sunt destinate a fi folosite atunci când vizibilitatea este serios afectată din cauza ceții dense, dar și în condiții de ploaie densă sau ninsoare. Rolul acestora este să te facă mai vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, prin urmare nu este nevoie de acestea dacă vizibilitatea este bună noaptea.
Potrivit Codului rutier (articolul 114, litera c din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier), luminile de ceață se folosesc doar împreună cu luminile de drum, în condiții de ceață densă. În cazul în care această prevedere nu este respectată, șoferii riscă o amendă cuprinsă în clasa a doua de amenzi (4-5 puncte de amendă) și trei puncte de penalizare pe permis. La valoarea actuală a punctului de amendă acest lucru presupune o amendă cuprinsă între 760 și 950 de lei, existând posibilitatea plăîții la jumătate în 15 zile (380 de lei).
În momentul în care ceața s-a diminuat, este recomandat să opriți luminile de ceață. În afară de „orbirea” celorlalți participanți la trafic, luminile de ceață din spate au un alt efect nedorit. Fiind vorba de lumini puternice, acestea vor acoperi lumina stopurilor de frână, ceea ce ar putea să întârzie momentul în care șoferul din spate își dă seama că mașina frânează. Consecințele pot fi dezastruoase, în special pe autostradă, unde se pot produce accidente în lanț grave.
Ceața va deveni o problemă cotidiană în lunile de toamnă, prin urmare conducerea pe timp de ceață necesită o atenție sporită. Nu strică să treceți în revistă principalele sfaturi care vă vor ajuta să conduceți în siguranță pe timp de ceață, scrie promotor.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu