Capsula spațială Starliner a companiei Boeing a aterizat fără echipaj într-un deșert din New Mexico, vineri seara, încheind o misiune de testare de trei luni, afectată de probleme tehnice care au forțat astronauții pe care i-a transportat pe Stația Spațială Internațională (ISS) să rămână acolo până anul viitor, scrie Reuters.
Astronauții NASA Butch Wilmore și Suni Williams, care au devenit primii membri ai echipajului ce au zburat cu Starliner în iunie, au rămas la bordul ISS, în timp ce capsula Starliner s-a decuplat autonom la ora 18:04 vineri. Capsula a început un parcurs de șase ore spre Pământ, folosind propulsoare de manevră pe care NASA le-a considerat luna trecută prea riscante pentru un zbor cu echipaj uman.
Capsula Starliner a revenit pe Pământ aparent fără probleme, conform unei transmisii în direct realizate de NASA, încheind cu succes faza finală critică a misiunii sale. Aceasta a reintrat în atmosfera terestră în jurul orei 23:00 ET, cu o viteză orbitală de aproximativ 27.400 km/h. La circa 45 de minute după, a desfășurat o serie de parașute pentru a-și încetini coborârea și a activat o serie de perne de aer înainte de a ateriza la White Sands Space Harbor, un deșert arid din New Mexico.
Deși misiunea a fost concepută inițial ca un ultim test înainte ca NASA să certifice capsula Starliner pentru misiuni regulate, decizia agenției de luna trecută de a menține astronauții în afara capsulei din motive de siguranță a aruncat în incertitudine procesul de certificare, în ciuda reușitei aterizării realizate de Boeing.
Wilmore și Williams, aprovizionați cu hrană suplimentară și alte resurse pe ISS, vor reveni pe Pământ într-o capsulă SpaceX în februarie 2025. Ce ar fi trebuit să fie un test de opt zile s-a transformat într-o misiune de opt luni pentru echipajul Starliner.
Stația Spațială Internațională, un laborator științific de dimensiunea unui teren de fotbal aflat la circa 402 km deasupra Pământului, are la bord alți șapte astronauți, care au sosit în diferite momente cu alte nave spațiale, inclusiv o capsulă rusească Soyuz. Wilmore și Williams vor continua să participe la experimente științifice alături de colegii lor de echipaj.
Cinci dintre cele 28 de propulsoare de manevră ale Starliner au cedat în timpul abordării către ISS în iunie, în timp ce Wilmore și Williams se aflau la bord. În plus, același sistem de propulsie a prezentat mai multe scurgeri de heliu, gaz folosit pentru a presuriza propulsoarele. Deși capsula a reușit să se andocheze cu succes pe 6 iunie, aceste defecțiuni au declanșat o investigație de câteva luni din partea Boeing, cu sprijinul NASA, costând compania 125 de milioane de dolari. Conform unei analize a sursei citate, costurile programului Starliner au depășit 1,6 miliarde de dolari din 2016.
Problemele Starliner ale Boeing persistă încă din 2019, când capsula a eșuat la un test fără echipaj către ISS. După o nouă încercare în 2022, misiunea a fost considerată un succes parțial, deși au apărut și atunci defecțiuni la propulsoare.
Aceste dificultăți reprezintă o nouă provocare pentru viitorul Boeing în domeniul spațial, un sector pe care l-a dominat timp de decenii. Între timp, SpaceX, compania lui Elon Musk, a transformat modul în care NASA colaborează cu companiile private, oferind lansări mai ieftine pentru sateliți și astronauți.
Boeing va recupera capsula Starliner după aterizare și va continua investigația privind motivele pentru care propulsoarele au eșuat în spațiu. Modulul de serviciu al Starliner, partea care găzduiește propulsoarele și care asigură capacitățile de manevrare în spațiu, s-a detașat de capsulă conform planului, înainte de reintrarea în atmosferă. Acesta s-a dezmembrat în atmosferă, așa cum era planificat, ceea ce înseamnă că Boeing va trebui să se bazeze pe teste simulate pentru a determina ce a mers greșit.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu