Recent, mi-am reînnoit cardul de debit la Raiffeisen Bank și am aflat că banca decide în locul meu un lucru care ar trebui lăsat la aprecierea fiecăruia: opțiunea contactless.
Așadar, mi s-a emis cardul de debit și am rugat să nu fie activată această opțiune. Mi s-a spus că toate cardurile sunt contactless, nu am de ales, în exprimare liberă, dacă nu îmi convine, știu unde este ușa. Cu toate acestea, am sunat-o pe Ana, operatorul virtual Raiffeisen Bank, pentru a o ruga să mă ajute. Ana m-a pasat unei operatoare care mi-a zis că nu pot să mă dezic de această opțiune. Acest lucru s-ar fi putut face doar dacă aveam card de credit, dar al meu fiind de debit, adică unde îmi intră salariu, ghinion! "Cardurile de debit vin din sistem cu această funcție implementată! În trecut, nu exista contactless. Acum nu se mai poate renunța la această funcție", mi-a zis operatoarea.
Am rugat-o să ne imaginăm următorul caz: Vine Gigi și mi-l fură, iar eu observ acest lucru abia după cinci zile, timp în care Gigi face cumpărături. Un card contactless se poate folosi fără introducerea parolei (PIN) la plățile in magazine, în limita a 100 de lei, în ideea ca plățile să se facă mai rapid, existând un număr limită de operațiuni făcute pe zi, adică zece. Totuși, rapiditatea nu se justifică, dat fiind faptul că durează trei secunde să introduci codul PIN. Revenind, dacă abia după cinci zile de la furt constat dispariția cardului, cum mă ajuta banca?
Rețineți ultimele patru cifre
"Dacă pierdeți cardul, ideal ar fi să rețineți ultimele patru cifre din seria cardului și să ne contactați la *2000 pentru a vă bloca instant cardul. În cazul în care există tranzacții frauduloase, pe care dumneavoastră nu le recunoașteți, tranzacțiile respective pot fi recuperate de bancă", mi-a spus operatoarea, citez (aproximativ) din memorie.
Bun, dar dacă Gigi a făcut cumpărături la supermarket, exact cum fac eu, cum ar putea fi numite frauduloase? Cine stabilește că o cumpărătură a fost frauduloasă? Greu de crezut că sumele ar mai putea fi recuperate. Sau da, probabil sumele vor fi recuperate, dar pentru asta trebuie să faci cereri, să o suni pe Ana, și iată că s-a ales praful de secundele pe care ți le-a dăruit banca pentru a te bucura de viață. Operatoarea cu care am discutat avea textul ei pe care îl repeta și nu am ajuns la nicio concluzie.
Am înțeles că acestea sunt regulile la Raiffeisen Bank, dar iată că la ING oamenii pot renunța la contactless. Poate mai sunt și alte bănci unde poți alege să renunți la această opțiune.
Serviciu de tip SMS
Până una alta, este foarte util să aveți serviciul de mesaje prin SMS sau alt tip de alerte (push), prin care să fiți anunțați de fiecare dată când are loc o tranzacție cu cardul. Așa vă puteți da seama că ați fost furat, puteți anunța banca și vă veți recupera banii. Oricum ar fi, mi se pare abuziv să nu poți alege o opțiune. Consider că este dreptul meu să aleg ce tip de card vreau să am. În Occident s-au înregistrat din ce în ce mai multe fraude sau plăți involuntare cu contactless. Poate unii oameni nu vor să riște, nu vor să facă cereri la bănci pentru a-și recupera banii și preferă să acorde trei secunde pentru a introduce codul PIN. Acest text nu este despre vreo frauda bancară, ci despre un principiu care ar trebui respectat - vreau sau nu vreau contactless. De ce să decidă banca în locul meu? Raiffeisen Bank spune că prin contactless mi se simplifică viața și voi avea mai mult timp. Serios? Cu secundele alea destinate introducerii codului PIN câștig timp?! Și ce să fac cu secundele alea? Eventual să mă cert cu Ana (Ana de la începutul articolului).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News