Casa de modă Gucci va deschide în această vineri Săptămâna Modei masculine de la Milano cu prima sa colecţie pentru bărbaţi, aşteptată cu mare interes, realizată de noul ei director artistic, Sabato De Sarno, care a fost angajat pentru a oferi un nou impuls celebrului brand italian, informează AFP.
Săptămâna Modei de la Milano va marca şi marea revenire a casei Fendi, care a preferat în cadrul celei mai recente ediţii a evenimentului, organizată în iunie 2023, să îşi prezinte noua colecţie masculină în atelierele noii sale marochinării din Florenţa.
Săptămâna Modei masculine, dedicată colecţiilor toamnă-iarnă din sezonul 2024-2025, propune până marţi 74 de evenimente, inclusiv 27 de defilări şi 32 de prezentări.
Sabato De Sarno, care a petrecut 14 ani la casa Valentino după ce a lucrat pentru Prada şi Dolce & Gabbana, a fost numit în ianuarie 2023 de grupul de lux francez Kering în funcţia de director artistic al casei Gucci, pentru a relansa vânzările în scădere ale acestui important brand italian.
Departe de excentricităţile cu care predecesorul său, Alessandro Michele, i-a obişnuit pe pasionaţii de modă, Sabato de Sarno, un creator originar din Napoli, în vârstă de 40 de ani, a prezentat în septembrie prima sa colecţie feminină realizată pentru Gucci, axată pe eleganţa clasică.
În condiţiile în care acea colecţie a fost pusă în vânzare abia la începutul anului 2024, Gucci, care reprezintă mai mult de jumătate din vânzările grupului Kering, şi-a văzut vânzările scăzând cu 13% în cel de-al treilea trimestru al anului trecut în contextul unei pieţe a luxului aflate în declin.
"Gucci se găseşte într-o fază de tranziţie. Reinventarea creativă a lui Alessandro Michele a avut rezultate excelente", însă clienţii au sfârşit prin "a se sătura în cele din urmă de ea", a comentat Luca Solca, analist al companiei Bernstein.
"Astăzi, Gucci trebuie să găsească o nouă energie şi noi idei pentru a-i entuziasma pe consumatori", a adăugat el.
"Bon chic, bon genre"
Când sunt aşteptate primele efecte generate de sosirea noului stilist asupra vânzărilor?
"Trecerea de la maximalismul lui Alessandro Michele la conceptul 'bon chic, bon genre' ('stil bun, atitudine bună') al lui Sabato De Sarno mi s-a părut puţin prea abruptă", a declarat Luca Solca.
"Mă îndoiesc că, pe baza a ceea ce am văzut în septembrie" la prezentările feminine de la Milano, "Gucci îşi poate recăpăta avântul, mai ales în rândul consumatorilor chinezi. Este nevoie de mai mult", consideră analistul italian.
"Brandul Gucci funcţionează atunci când este excesiv. Aşa cum am văzut cu Tom Ford", unul dintre foştii săi designeri emblematici, "şi comunicarea sa foarte încărcată de aluzii senzuale, sau cu Alessandro Michele, cu explozia de creativitate care a dublat vânzările brandului", a explicat acelaşi expert.
Aproximativ 40 de angajaţi de la biroul de stil al casei Gucci, un loc de muncă cheie pentru designeri şi creatori de modă, au intrat în grevă timp de patru ore la sfârşitul lunii noiembrie şi au manifestat împotriva transferului lor de la Roma la Milano, temându-se de "o concediere în masă deghizată".
De atunci, "sindicatele nu au ajuns la niciun acord cu Gucci, care a negociat direct cu cei care s-au simţit obligaţi să plece, dar producţia nu a fost afectată de această dispută", a declarat pentru AFP Chiara Giannotti, un reprezentant sindical.
Creştere moderată
Mari case de modă, precum Armani, Prada, Dolce & Gabbana şi Zegna au răspuns apelului organizatorilor şi vor fi prezente la Săptămâna Modei masculine de la Milano. Există însă şi unele absenţe, precum cea a casei Valentino, care îşi va prezenta colecţiile la Paris, şi a casei Etro.
Moda masculină "a fost retrogradată în plan secund timp de mulţi ani. Dar acum este în creştere, nu în ultimul rând pentru că marile branduri îi acordă o atenţie mult mai mare", a explicat Luca Solca.
După o revenire puternică de 20,3% în 2022, în urma pandemiei de coronavirus, industria italiană a modei masculine a înregistrat o creştere mai modestă, de 4,9%, în 2023.
Întregul sector italian al modei a înregistrat anul trecut o creştere a vânzărilor cu 4%. După un prim trimestru puternic, vânzările au scăzut cu 7,2% în septembrie, pe fondul unor tensiuni geopolitice ridicate.
"Nu sunt ani de creştere frenetică, dar în acest moment este important să rezistăm şi o vom face", a dat asigurări Carlo Capasa, preşedintele Camerei Modei Italiene.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News