Casa Regală STATUT lege. Luca Vlad pune capăt speculațiilor și zvonurilor

Luca Vlad, consilier al Casei Regale, a adus clarificări în ceea ce privește legea prin care se modifică statutul Casei Regale.

Consilierul a vorbit deschis despre acest proiect, i-a subliniat beneficiile atât pentru români, stat, dar și pentru Casa Regală. Totodată, a adus clarificări atât de discutatei legi, punând capăt speculațiilor și zvonurilor privind sumele de bani pe care statul le va oferi.

”Au fost foarte multe speculații în jurul acestui proiect de lege. Proiectul nu este nou, el a fost pus în dezbatere publică prima oară de Guvernul Cioloș, anul trecut, dar au existat câteva modificări. Lucrurile esențiale au rămas aceleași și sunt trei:

Recunoașterea personalității juridice a Casei Regale

Unu, recunoașterea personalității juridice a Casei Regale pentru ca ea să-și poată continua activitățile și să poată încheia parteneriate cu alte insituții din țară și din străinătate. 

Finanțarea cheltuielilor publice de reprezentare ale Casei Regale

Doi, finanțarea cheltuielilor publice de reprezentare ale Casei Regale. Vorbim strict de cheltuieli publice, nu de cele private ale Familiei Regale. 

Înființarea unui serviciu administrativ

Nu în ultimul rând, trei, înființarea unui serviciu administrativ care ține de acest aspect, cu 20 de posturi, care să contribuie la ducerea mai departe a acțiunilor publice ale Familiei Regale, permițând extinderea personalului, acapararea unor specialiști pe diferite domenii care să poate să ducă un proiect până la capăt, să fie lucruri mai de substanță care se pot face acum cu resursele proprii.

Toate sumele care s-au vehiculat în spațiul public, inclusiv de către apropiați ai Familiei Regale, nu sunt valabile. S-a dat exemplul din Muntenegru, unde s-au oferit 4,7 milioane de euro pe un termen de 7 ani. Fals, nu este un etalon. S-a vorbit de 25 de milioane de euro, 100 de milioane. Nu există nicio bază factuală.

Pentru proiectele mari, Casa Reglă va propune un buget, el va fi sa nu aprobat, dar nici măcar estimări nu au fost făcute pentru sume exacte, nici la nivel oficial, nici în interiorul Casei Regale. Acest capitol vine după adoptarea legii”.

[citeste si]

Cum vor fi folosiți banii de la stat

Consilierul Luca Vlad, la emisiunea "Ora Regelui", la TVR 1, a explicat și pentru ce vor fi folosiți banii de la stat, arătând că în niciun caz ei nu vor ajunge în buzunarele Familiei Regale.

”În primul rând trebuie să spun de la început că membrii Familiei Regale nu vor primi în buzunar niciun leu din aceste fonduri. Sub nicio formă. Fiecare leu din banul public care va fi alocat Casei Regale va fi controlat de Curtea de Conturi. Nu scrie în lege pentru că nu e nevoie, legea Curții de Conturi spune acest lucru. Singurele persoane care vor primi un salariu din aceste fonduri vor fi cei 20 de angajați ai serviciului administrativ ai Casei Regale care acum nu se regăsesc. Majestatea Sa are două persoane care pot să fie salarizate în calitatea sa de fost șef de stat, dar atât. O parte din restul Casei Majestății Sale este angajată privat, dar sunt foarte puține persoane care limitează automat și posibilitățile de acțiune.

În legătură cu serviciul administrativ, nu vor fi cameristele, bucătarul sau grădinarul. Vor fi persoane care contribuie efectiv la activitatea publică ori specialiști în comunicare sau pe diferite domenii, diplomatic, militar, economic ori cei câțiva șoferi și cei care țin direct de întreținerea Palatului Elisabeta pe partea tehnică. Fochist, instalator. Se fac repede 20 de persoane.

Ceilalți bani se vor duce pe cheltuieli curente ca la orice instituție, respectiv utilități, birotică, papetărie, transport. Nu este vorba de construit clădiri, nu este vorba de dobândit alte bunuri imobiliare, Palatul Elisabeta rămâne în proprietatea publică de stat și în plus dacă Parlamentul acceptă annual va aloca niște bani pentru proiect, spre exemplul trenul regal. Dar poate să nu aloce bani ci sprijin, de exemplu să-l pună la dispoziția Casei Regale pentru o activitate. Sau o clădire să o pună la dispoziție pentru o activitate. Eu nu mă aștept ca bugetul acestei entități să fie bombastic. Dimpotrivă. Poate fi un buget mult mai mic decât a altor instituții”. 

Luca Vlad a subliniat necesitatea acestei legi, spunând că fără statut juridic, Casa Regală nu poate finaliza anumite proiecte sau aplicații de fonduri europene, ele rămănând la statutul de acțiuni publice.

Idealul, monarhia constituțională

”Cred că serviciul în slujba țării nu este incompatibil cu forma de guvernământ republicană. Iar despre asta este vorba în această lege, să permită în continuare Familiei Regale să servească România. Este incontestabil faptul că idealul rămâne monarhia constituțională, dar noi suntem aici în republică, aici e monarhia constituțională. Dacă insistăm să fie ori albă, ori neagră, s-ar putea să nu ajungem niciodată la monarhia constituțională. De ce să nu acceptăm un pas intermediar care permite o coabitare în folosul României și care poate să dureze mai mult sau poate să dureze mai puțin. Pasul următor rămâne întotdeauna modificarea Constituției, dar pentru acest moment, ceea ce se arată în față este această lege. Ea trebuie acceptată pentru că altfel Familia Regală rămâne legată de posibilitățile ei de persoane individuale. Dacă există capacitate tehnică și umană în interoriul Familiei Regale de ce să nu o folosim până la capăt?”.

Legea, un câștig pentru statul român

În ceea ce privește utilitatea legii pentru statul român, Luca Vlad spune că:

”Pentru stat va fi vorba de reprezentare internațională. Pentru populație, comunități, vorbim și de partea națională, dar pentru stat e vorba de reprezentarea și deminitatea României în străinătate. Legea dă o consacrare legală unei poziții pe care Familia Regală deja o are și anume că ea poate să deschidă ușile tuturor monarhiilor și fostelor monarhii din Europa, dar are nevoie și de ajutor logistic din partea statului pentru a face acest lucru. Familia Regală vine cu contacte, istorie, legăturile directe, dar pentru a transofrma această capacitate de a deschide o ușă în ceva util statului, un proiect internațional, o delegație de investitori din străinătate, o primire a unor producători români în statul respectiv pentru a li se face promovarea, există nevoia de recunoaștere oficială formală a entității Casei Regale.

Poziția normelor fundamentale a Casei Regale nu intră în conflict cu această lege. Să nu uităm că normele sunt un document care guvernează Familia Regală a României. Ele au următorul conținut: ele spun ce este Familia Regală a României, cine este șeful Familiei Regale, vorbesc despre Consiliul de familie și casa Majestății Sale și într-o anexă, Regele a solicitat Parlamentului ca în cazul în care România devine monarhie constituțională să accepte linia de succesiune pe care a propus-o. Atât. Nu se vorbește despre Casa Regală și personalitatea ei juridică la statul român, tocmai pentru că nu a fost un subiect. A fost o chestiune unde Majestatea Sa a lăsat liber pentru posibilitățile ulterioare de acțiune ale Familiei Regale”.

În ceea ce privește acuzele de transformare a Casei Regale în ONG după adoptarea acestei legi, consilierul spune că: ”e o neînțelegere care a fost generată de faptul că nu avem prea multe exemple de asemenea instituții. Nu e vorba despre un ONG. La fel cum Academia Română, Crucea Roșie, Biserica, nu sunt ONG-uri, nici Casa Regală nu va fi un ONG”.

”Casa Regală, ca și aceste instituții, fiind una pe țară, este o entitate care nu are o categorie proprie. Regimul ei juridic va fi guvernat atât de norme de drept public, de exemplu faptul că statutul va fi publicat în Monitorul Oficial, că șeful ei va avea un statut onorific egal cu cel al unui fost șef de stat, dar și norme de drept privat și anume că în cadru intern ea se autoguvernează. La fel ca și aceste instituții pe care le-am menționat. Nu pot să spun că este simplu de calificat așa ceva, nu este, trebuie să intrăm în teorie juridică, dar, pe scurt, sub nicio formă nu va fi o asociație, fundație sau alt tip de ONG tradiționa care se găsește în România.

Casa Regală este reprezentanta unor simboluri istorice ale suveranității naționale. Este singura entitate care are legitimitatea istorică să lucreze cu Coroana, cu sceptrul, cu imnul regal, cu drapelul regal al României, cu stema regală. Nu știu cine ar putea contesta legitimitatea Casei Regale de a lucra cu aceste simboluri. Nu vorbim despre simbolurile republicane ci cele ale României în momentul în care ea și-a câștigat independența și unitatea”, a mai spus Luca Vlad.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel