Un studiu recent realizat de Reveal Marketing Research arată că românii vor cheltui cu 13% mai mult pentru sărbătorile de iarnă din acest an comparativ cu anul trecut. Creșterea nu reflectă, însă, o dorință de consum mai mare, ci este o consecință directă a inflației și a costului ridicat al vieții.
Potrivit studiului, suma medie alocată pentru cheltuielile de sărbători a crescut de la 1.188 de lei anul trecut la 1.340 de lei în acest an. „În contextul creșterii prețurilor și a costului vieții din ultimul an, suma medie pe care românii estimează că o vor cheltui de sărbători a crescut cu 13% față de sfârșitul anului trecut”, se menționează în raport.
Majoritatea românilor se arată prudenți în gestionarea bugetului de sărbători: 53% consideră că vor cheltui la fel ca anul trecut, în timp ce 34% estimează cheltuieli mai mici. Femeile sunt mai precaute, 37% dintre ele preconizând un buget mai mic, comparativ cu 31% în cazul bărbaților. Doar 12% dintre români intenționează să aloce un buget mai mare, în special cei cu vârste cuprinse între 44 și 55 de ani (25%).
Bugetul de sărbători va fi structurat astfel: 33% din cheltuieli vor merge pe mâncare și băuturi, 25% pentru cadouri, iar 10% pentru decorațiuni și atmosfera festivă. De asemenea, 13% dintre români vor pune bani deoparte pentru cheltuieli neașteptate.
Studiul mai arată că 61% dintre români intenționează să reducă cheltuielile pentru decorațiuni, în timp ce 47% vor aloca mai puțini bani pentru cadouri, iar 36% vor economisi la capitolul mâncare și băuturi.
Schimbul de cadouri rămâne o tradiție importantă pentru Crăciun. Cele mai dorite cadouri sunt produsele de îngrijire personală (23%), urmate de haine (20%) și articole pentru casă (14%). Tinerii cu vârste între 18 și 34 de ani preferă în mod deosebit produsele de îngrijire personală (37%). Totodată, 31% dintre români afirmă că nu contează ce cadouri primesc, semn al unei atitudini mai puțin pretențioase.
Românii preferă să cumpere cadourile din magazinele fizice (50%), față de doar 22% care aleg cumpărăturile online. Un alt 22% dintre respondenți au achiziționat deja cadourile, pentru a evita aglomerația și pentru a profita de reduceri.
Deși inflația a afectat bugetele, spiritul sărbătorilor rămâne prezent pentru majoritatea românilor. Aproximativ 68% dintre ei declară că așteaptă sărbătorile cu sentimente pozitive, cele mai frecvente fiind fericirea (18%), starea de bine (14%) și mulțumirea (10%).
Cu toate acestea, pentru 29% dintre români, gândurile negative persistă, procentul fiind în creștere față de anul trecut (22%). Sentimentele negative cele mai des menționate sunt indiferența (8%), tristețea și stresul (6%), dar și melancolia (6%).
Cei mai mulți români își vor petrece sărbătorile acasă (53%), doar cu persoanele din gospodărie, sau în vizită la cei dragi (40%). Dintre cei care vor merge în vizită, 32% aleg familia, în timp ce 8% preferă să petreacă alături de prieteni. Un procent covârșitor de 85% dintre români va rămâne în localitatea de reședință.
Inflația de 5,1% din noiembrie 2024 explică atât creșterea bugetului alocat pentru sărbători, cât și precauția românilor. Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, a precizat: "Inflația de 5,1% înregistrată în noiembrie 2024 față de anul trecut explică atât creșterea bugetului alocat sărbătorilor, cât și prudența crescută a românilor în gestionarea cheltuielilor din această perioadă. Cu toate acestea, în ciuda preocupărilor financiare, dorința de a sărbători tradițional și alături de cei dragi rămâne puternic înrădăcinată."
Studiul a fost realizat online între 6 și 12 decembrie 2024 pe un eșantion reprezentativ de 1.017 respondenți, adulți din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Marja de eroare este de ±3,1%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News