La nivel mondial, a pornit o adevărată cursă pentru a testa şi certifica starea de sănătate a bateriilor pentru maşini electrice, astfel încât să poată fi determinat preţul corect pentru modelele la mâna a doua.
La maşinile cu combustie internă, numărul de kilometri şi vechimea sunt principalele caracteristici după care şoferii îşi aleg modelele. Însă această formulă nu merge aplicată la maşinile electrice, pentru că valoarea lor depinde de câtă autonomie oferă bateriile, dar şi de cât de des trebuie încărcate.
Până de curând, spune Reuters, nu exista o metodă de a măsura starea de sănătate a bateriei, lucru care afecta masiv vânzările de maşini electrice uzate. Asta se schimbă, însă.
Altelium, o companie din Marea Britanie care a dezvoltat un test şi un certificat pentru starea de sănătate a bateriei, a intrat anul acesta în peste 7000 de reprezentanţe auto din SUA şi peste 5000 din Marea Britanie.
"Dacă piaţa maşinilor uzate nu funcţionează cum trebuie, atunci nici piaţa maşinilor noi nu poate funcţiona, iar tranziţia spre electric nu poate avea loc. Suntem într-o cursă a implementării", a declarat Alex Johns, manager de dezvoltare a businessului la Altelium.
Bateria electrică reprezintă aproximativ 40% din preţul unei maşini electrice, de aceea modul în care aceasta funcţionează este esenţial. Încărcarea prea deasă, încărcarea atunci când bateria este oricum aproape plină sau lăsarea unei baterii complet încărcate pentru perioade lungi de timp pot să o degradeze mai rapid.
Startup-ul austriac Aviloo, care a dezvoltat la rândul ei lui un test pentru dealeri şi persoane fizice, a descoperit că după 100.000 km sănătatea bateriei electrice poate scădea cu până la 30%. Astfel, un consumator care vrea o maşină electrică la mâna a doua cu 90% din autonomie ar putea sfârşi prin a cumpăra una cu cel mul 70%, din cauza obiceiurilor greşite de încărcare ale proprietarului precedent. Iar asta ar trebui să se vadă şi în preţ, fiind o economie de câteva mii de euro, a declarat Marcus Berger, CEO-ul Aviloo, printre clienţii cărora se numără şi Volkswagen.
"La o maşină electrică, numărul de kilometri şi vârsta nu îţi zic prea mult. Totul se învârte în jurul bateriei", a mai spus Berger.
Conform Recurrent, un startup care urmăreşte starea bateriilor electrice, preţul maşinilor electrice uzate din SUA a scăzut cu 32% de anul trecut până acum, faţă de o scădere de doar 7% la maşinile cu combustibil fosil. În Marea Britanie, preţurile au scăzut cu 23% la maşinile electrice uzate, faţă de 4% la cele clasice.
"Să ştii capacitatea unui baterii pentru maşini electrice va fi un lucru critic", a declarat Stephanie Valdez Streaty, directorul Mobility R&D, companie care face parte din Manheim, cea mai mare casă de licitaţii pentru maşini uzate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu