Te-ai întrebat vreodată, ca şofer, cât de des trebuie să te uiţi în oglinzile laterale şi în cea retrovizoare?
"Cât de des trebuie să ne uităm în oglinzi? Atunci verificăm, practic, situaţia la 360 grade în jurul maşinii. În faţă, la aproximativ 180 de grade, ne uităm oricum. Toate calculele şi toate testele au arătat că la cel mult şase secunde trebuie să ne uităm în oglinzi. Pentru că atunci când vei avea de făcut o manevră la limită, fie că vorbim de frânare bruscă sau de evitarea unui obstacol apărut în faţă, instinctul nu te va lăsa să o faci dacă nu ştii ce ai în spate sau în lateral.
Asta se întâmplă la şoferul responsabil. Cel iresponsabil o va face oricum, pentru că e inconştient.
Dacă nu ştie această regulă, şoferul va fi pus în pericol într-o situaţie limită", a declarat Titi Aur, expert în conducere defensivă, pentru DC NEWS.
"Toate testele, toate studiile, au arătat că bărbaţii evită pericolele prin stânga, femeile prin dreapta. Adică dacă maşina din faţă frânează brusc, iar cel din spate frânează, dar nu se poate opri până la cel din faţă, instinctul unui bărbat va fi să tragă stânga de volan, instinctul unei femei va fi să tragă dreapta. Bărbaţii intră pe contrasens, indiferent ce vine din faţă. Că vine tirul, buldozerul, nu contează.
Asta înseamnă că un bărbat este mai periculos decât o femeie într-o situaţie limită la volan. Femeia, cel puţin, instinctiv, va frâna şi va trage de volan spre dreapta. Bărbatul trebuie să ştie că pentru el devine mai importantă păstrarea distanţei de 2-3 secunde faţă de maşina din faţă.
Instinctul nu poate fi controlat. Dar gesturile sau modul în care conduci până se ajunge la acel instinct pot fi controlate. Dacă stai la mai puţin de 2 secunde distanţă faţă de maşina din faţa ta, poate nu va fi nicio problemă timp de ani buni, sute, mii de kilometri. Poţi conduce aşa! Până se întâmplă o dată acel ceva.
Cele 2 secunde înseamnă că eşti la o distanţă egală cu jumătatea vitezei de rulare faţă de maşina din faţă. Dacă mergi cu 50 km/h, eşti la 25 de metri faţă de maşina din faţă, şi tot aşa. Cele două secunde se numără cel mai bine spunând aşa: 1001, 1002", a explicat Titi Aur, într-un interviu exclusiv pentru DC NEWS.
Drumurile europene din România sunt printre şoselele unde se întâmplă cele mai multe accidente. Dacă şoferii sunt de vină sau dacă vinovat este administratorul drumului pentru modul în care acesta a fost realizat aflaţi în rândurile de mai jos.
Titi Aur, pilot de raliuri, expert în conducere defensivă, a explicat pentru DC NEWS cum se circulă corect pe drumurile europene, dar şi de ce acestea nu au, de fapt, patru benzi, ci doar două.
"Legal, regulamentar, acea porţiune laterală pe care mulţi o cred bandă se numeşte acostament. Nu e o bandă. Nu este nici măcar bandă de urgenţă. Dar totuşi, pentru fluidizarea traficului este recomandat ca vehiculele mai lente să intre pe acel acostament pentru a facilita depăşirea de către vehiculele mai rapide. Normal, toată lumea ar trebui să meargă pe banda de circulaţie şi acostamentul să fie liber.
Dar, şofereşte, omeneşte, cum vreţi să spunem, ar fi indicat să te repliezi pe acostament dacă eşti mai lent, fie că eşti cu un autoturism sau cu un camion.
Dar aceea nu este o bandă de circulaţie. Şi, după cum vedem pe aceste drumuri, acel acostament, la un moment dat se îngustează sau chiar dispare fără să fie semnalizată. E totuşi un acostament, nici nu trebuie semnalizate îngustările, din punct de vedere regulamentar", a declarat Titi Aur pentru DC NEWS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News