Mario de Mezzo a vorbit despre lumea artistică din România și drepturile de autor care se câștigă din difuzarea la radio și televiziune.
Mario de Mezzo este, din aprilie 2021, director general adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, și a vorbit despre câţi bani câştigă vedetele din România, dar şi pe alte subiecte din această sferă.
"Eu, Mario, dacă iau acum o chitară și scriu, compun o piesă și mă duc să o declar la Uniunea Compozitorilor, la UCMR, devin compozitor. Acum, problema și întrebrea este cât de mult îmi este folosită piesa.
Dacă piesa mea ajunge pe toate radiourile, pe toate televiziunile, atunci piesa aceea va fi remunerată, eu voi primi o remunerație foarte mare", a declarat Maria de Mezzo, în exclusivitate pentru DC NEWS.
Val Vâlcu: Uite, Marin Moraru spunea că ia 80 - 100 de lei pentru filmele în care a jucat.
"Televiziunile sunt utilizatorii, adică ei folosesc drept titlu operele, produsele, iar organismele de gestiune colectivă negociază direct cu televiziunile ce bani primesc. Banii aceștia pe care-i primesc sunt în funcție de veniturile televiziunii, cifra de afaceri, care înseamnă peste 90% publicitate.
Exista un post de televiziuni: Cinemaraton, care dă doar filme românești. Dar Cinemaraton probabil are o cifră de afaceri incomparabil mai mică față de PRO TV de exemplu. Cinemaraton poate să dea un film cu Marin Moraru în buclă, doar același film cu Marin Moraru sau să dea doar BD-urile cu Toma Caragiu.
Suma de bani pe care actorii o vor lua de acolo este incomparabil mai mică față de Las Fierbinți, care e difuzat de PRO TV care are o cifră de afaceri uriașă la ora de vârf. Deci actorii din Las Fierbinți, pe un episod din Las Fierbinți de la PRO TV, în oră de vârf, primesc mai mulți bani pe un film, decât primește Marin Moraru pentru toate filmele de la Cinemaraton", a completat Mario de Mezzo.
"În România, piața totală a drepturilor de autor este undeva la 100 de milioane de euro pe an. Adică din tot ceea ce înseamnă utilizare, cam 100 de milioane de euro ajung spre aceste organisme de gestiune colectivă și autorii, titularii de drepturi, primesc în funcție de utilizare.
Tzancă Uraganu nu este difuzat pe radio-uri. Doar de pe Youtube, direct de la Youtube.
Dar de exemplu Smiley, dacă anul acesta a scos o piesă care este rulată continuu la radio-uri poate să ia și 75.000 - 100.000 de euro pe an, doar de la organismul de gestiune colectivă. Atenție! Asta e independent de ceea ce ia de la casa de discuri, ce ia de la concertele pe care le organizează, ce ia din alte apariții, de la Youtube, astea sunt totatl diferite.
Dacă aceeași piesă e difuzată continuu, ia 100.000 de euro, anul viitor piesa nu mai e difuzată deloc, deci el nu mai ia niciun ban pe piesa respectivă. Există principiul difuzării, cât de mult îți este utilizată opera, atât de mulți bani primești", a mai spus Mario de Mezzo, pentru DC NEWS.
Vezi mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News