CCR, motivare decizie pe securitatea națională

Curtea Constituțională a României susține că trebuie reglementată cu atenţie sfera elementelor a căror afectare determină o ameninţare a securităţii naţionale. 

 

În motivarea deciziei prin care a fost declarată neconstituţională o sintagmă din Legea 51/1991, CCR susține că legiuitorul trebuie să reglementeze cu atenţie sfera elementelor a căror afectare determină existenţa unei ameninţări la adresa securităţii naţionale, scrie Agerpres.

"Curtea constată că, în ceea ce priveşte materia activităţilor specifice culegerii de informaţii care presupun restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale ale omului, legiuitorul trebuie să reglementeze cu atenţie sfera elementelor a căror afectare determină existenţa unei ameninţări la adresa securităţii naţionale. Acestea, în condiţiile imposibilităţii definirii obiective, trebuie să poată fi cel puţin determinabile prin stabilirea concretă a elementelor componente. Pe de altă parte, Curtea constată că noţiunea de 'securitate naţională' este indisolubil legată de elementele prevăzute de articolul 3 din Legea 51/1991, sfera de cuprindere a acestei noţiuni fiind determinată şi de acestea. Or, în ceea ce priveşte dispoziţia de lege criticată, Curtea constată că legiuitorul a ales să utilizeze o noţiune - 'interese ale ţării' - a cărei sferă de cuprindere necesită ea însăşi identificarea elementelor ce o compun. Cu alte cuvinte, legiuitorul a ales să determine limitele unei noţiuni generice prin utilizarea unei alte noţiuni care este caracterizată, de asemenea, prin generalitate", se menţionează în document.

O altă caracteristică a "intereselor ţării"

Tot în motivare, Curtea apreciază că folosirea adjectivului "asemenea" este utilizată de legiuitor pentru a sublinia, eventual, o altă caracteristică a "intereselor ţării".

"Curtea apreciază că acest lucru presupune că există deja o clasificare a 'intereselor ţării', 'instituţiile democratice ale statului' şi 'capacitate de apărare' aparţinând aceleiaşi categorii, astfel că folosirea sintagmei 'altor asemenea interese ale ţării' ar determina aplicarea celorlalte elemente conţinute de această categorie. Or, o astfel de clasificare nu există la nivel legislativ, pentru a putea fi aplicată în coroborare cu dispoziţiile de lege criticate. Totodată, Curtea apreciază că determinarea conţinutului unei astfel de categorii nu poate fi realizată nici prin coroborarea anumitor dispoziţii legislative. Astfel, conţinutul şi limitele sintagmei 'altor asemenea interese ale ţării' rămân la libera apreciere a organului abilitat să aplice legea, în/din această categorie putând fi, astfel, introduse sau excluse elemente, care deşi se circumscriu 'intereselor ţării' nu pot fi cunoscute de destinatarul normei", precizează judecătorii constituţionali.

Pe 6 decembrie anul trecut, CCR a admis excepţia ridicată de Lucian Claudiu Mateescu în cadrul unui dosar aflat pe rolul Curţii de Apel Braşov - Secţia penală şi a constatat că sintagma "ori altor asemenea interese ale ţării", cuprinsă în dispoziţiile articolului 3 lit era f) din Legea 51/1991 privind securitatea naţională a României, este neconstituţională.

Vezi și: 

Laura Codruța Kovesi este așteptată astăzi la audieri. Zi decisivă și în PE

Manda: Aș fi votat moțiunea împotriva lui Tudorel Toader. Poate găsim unul mai sprinten

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel