Am stat de vorbă cu o studentă la Facultatea de Jurnalism. Iată ce am aflat despre cursurile online.
Diana Nunuț este studentă anul I la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca (UBB). Nota obținută la Bac și eseul motivațional au ajutat-o să fie prima pe lista elevilor admiși, însă, odată cu începerea anului universitar online, a constatat cât de haotic este sistemul educațional în România. Deciziile luate de Guvernul Orban, implicit de ministrul Educației, Monica Anisie, sunt o “palmă” pentru studenții din pandemie, care nu văd cu ochi buni studiul online.
DC NEWS a stat de vorbă cu Diana despre avantajele și dezavantajele cursurilor online.
“Cursurile online sunt un mare “bullshit” (trad. rom. - porcărie)! Din punctul meu de vedere, al unei studente în anul 1, e un experiment eșuat! Nu consider că prin facultatea online poți face performanță, nici dacă ești conștiincios. Și eu spun asta din perspectiva unei studente care e conștiincioasă și harnică și vrea să se pregătească intens pentru meseria de jurnalist.
Dacă aș vorbi despre avantaje și dezavantaje, balanța ar înclina mai mult spre dezavantaje. Primul dezavantaj este că lipsește interacțiunea elev-profesor. E foarte greu să ții legătura cu un profesor în online prin e-mail-uri, pentru că ori nu vede mesajul la timp, ori nu răspunde din lipsă de timp, ori pentru că se pierd răspunsurile pe parcurs.
La facultate, fizic, oricând poți să întrebi profesorii legat de temele date, chiar și pe holurile facultății. În online, e mai greu. Sunt profesori care, fiind mai în vârstă, nu sunt puși la punct cu tehnologia și e mai greu să îi găsești în online. Astfel, ești nevoit să aștepți până la următoarea întâlnire online ca să primești clarificări.
Al doilea dezavantaj este că noi, în calitate de studenți în anul 1, nu ne cunoaștem fizic între noi. Socializarea există doar în online și, practic, doar acolo ne putem cunoaște, însă de multe ori îți poți face păreri greșite. Intervine foarte mult și frustrarea. Frustrare că nu poți socializa, că nu formezi relații interumane, că nu îți poți face o părere despre cum e de fapt facultatea.
Un alt dezavantaj ar fi, mai ales în cazul celor care sunt în regim cu taxă, că plătesc aceeași taxă de școlarizare, chiar dacă noi desfășurăm activitatea în online. Plătesc aceeași bani stând acasă. Au fost cereri privind diminuarea taxei, însă nu s-a schimbat absolut nimic. Consiliul studențesc a tot încercat să remedieze și această nemulțumire, însă fără rezultat. Din contră, pe la alte facultăți, si nu doar în cadrul UBB, am auzit că acea taxă chiar a fost mărită, fără vreo explicație în prealabil.
Eu fiind în regim bugetat, nu am fost afectată, dar auzind poveștile colegilor mei, problema asta e una reală, iar ei sunt revoltați pe bună dreptate. Nu mi se pare în regulă să fii taxat la fel ca și cum ai face facultatea fizic, pentru că așa oricine își poate lua resursele din online, de pe internet sau de la alți colegi studenți din anii mai mari.
O altă bilă neagră a orelor online e că obosim foarte repede. Pentru că fiecare mai are sunete de fundal, pentru că își mai uită microfoanele deschise, ora e deranjată, iar profesorii sunt nevoiți să repete anumite aspecte. Sunetele acelea de fundal care deranjează nu fac altceva decât să ne scadă capacitatea de concentrare la oră. Inclusiv mie mi s-a întâmplat, de multe ori, să pierd esențialul unei idei doar pentru că un coleg a făcut gălăgie și să nu mai aud sfârșitul ideii, care era cel mai important, fiind nevoită să întrerup profesorul pentru a mă lămuri.
Fiind la Jurnalism, adică o specializare ce implică foarte multă practică, e foarte greu sa înțelegem. Aveam multe cursuri practice, în studio-uri, să punem în aplicare ceea ce învățăm noi la curs, ca să înțelegem mai bine. Așa, noi învățăm teoretic ceea ce e de fapt foarte practic. Ca să înțelegi mai bine la ce mă refer, este ca și cum cineva m-ar pune să îi explic, prin teorie, de ce teorema lui Pitagora e C1²+C2²= IP².
Avem nevoie de studio-uri, de întâlniri fizice, ca să punem în aplicare ceea ce ni se predă, pentru că altfel nu vom ști ce să facem și cum să facem. Spre exemplu, pentru a face rost de un subiect de știre, noi ar trebui săptămânal să facem o oră de muncă pe teren. Unde să mergem în situația asta, ca să ne documentăm? Noi tot ce facem e să citim sau să ascultăm alte știri deja prezentate și să le parafrazăm. Momentan nu știm cum să facem o știre de la zero, cu un subiect care nu a fost deja prezentat. Iar asta e un mare dezavantaj pentru noi, cei care, culmea, ne pregătim să livrăm o informație în viitorul apropiat unui întreg popor”, a declarat Diana pentru DC NEWS.
“Primul avantaj e că nu ești afectat financiar (nu mai plătești chirie). Nu e nevoie să te muți în Cluj-Napoca pentru a face facultatea, deci asta este avantajul major. Poți face facultatea acasă, în confortul tău. Totuși, sunt și colegi care au preferat să se mute în Cluj-Napoca, să plătească chirie, doar pentru a simți un pic viața de student. Și eu am stat o lună de zile la cămin, beneficiind de un loc la unul dintre cele mai bune cămine ale UBB-ului, iar pentru o sumă modestă, aveam dotările strict necesare.
Însă îți voi spune ceva ce nu toți studenții au curaj să dezvăluie. Cursurile online presupun o cameră video și un microfon, care stau închise cea mai mare parte a cursurilor/seminariilor. Deci poți fi conectat, dar tu să faci altceva între timp, doar ca să nu îți iei o absență.
Profesorii sunt foarte faini, se vede că încearcă foarte mult să se adapteze sistemului online, iar cei care sunt mai în vârstă și nu sunt în pas cu tehnologia sunt de apreciat. Fiecare profesor încearcă să ne explice cât mai bine și să suplinească prezența fizică prin online, însă atunci când ai nevoie de un feedback pentru deadline-uri, nu mulți fac asta, iar noi riscăm să ne adâncim în greșeli. Sunt de părere că, la mersul fizic la școală, totul e altfel, interacțiunea ajută foarte mult. În online, totul e mai greu, nici orele parcă nu sunt suficiente pentru câte semne de întrebare avem. Profesorii sunt puși la punct cu informația, ceea ce e bine, și încearcă foarte mult să inițieze discuții cu noi pe baza slide-urilor, ca să vadă dacă într-adevăr, înțelegem ceea ce ne explică. Se mai întâmplă ca, uneori, cineva să nu înțeleagă ceva și nu are curajul de a mai întreba și a doua oară, pentru că mulți abia așteaptă sa iasă de la curs”, a concluzionat studenta.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu