O tragedia a avut loc în Kazahstan, după ce un avion s-a prăbușit lângă orașul Aktau.
Doi pasageri și un membru al echipajului avionului Azerbaidjan Airlines care s-a prăbușit în Kazahstan au declarat pentru Reuters că au auzit cel puțin o bubuitură puternică în timp ce avionul se apropia de destinația sa inițială, Groznîi, în sudul Rusiei.
Zborul J2-8243 s-a prăbușit miercuri lângă orașul Aktau din Kazahstan, după ce a deviat de la o zonă din sudul Rusiei unde Moscova a folosit în mod repetat sisteme de apărare aeriană împotriva dronelor de atac ucrainene. Cel puțin 38 de persoane au fost ucise, în timp ce 29 au supraviețuit.
„După explozie... am crezut că avionul se va prăbuși”, a declarat Subhonkul Rakhimov, unul dintre pasageri, pentru Reuters din spital.
El a spus că a început să recite rugăciuni și să se pregătească pentru sfârșit după ce a auzit bubuitura.
„Era evident că avionul fusese avariat într-un fel. A fost ca și cum ar fi fost beat - nu mai era același avion”, a spus el.
O altă pasageră din avion a declarat pentru Reuters că și ea a auzit o bubuitură puternică.
„Am fost foarte speriată”, a declarat Vafa Shabanova, adăugând că a existat și o a doua bubuitură.
Un însoțitor de bord i-a spus apoi să se mute în spatele avionului.
Ambii pasageri au declarat că părea să existe o problemă cu nivelul de oxigen din cabină după bubuitură.
Însoțitorul de zbor Zulfugar Asadov a declarat că aterizarea a fost refuzată în Groznîi din cauza ceții, astfel că pilotul a zburat în cerc, moment în care s-au auzit bubuituri în afara aeronavei.
„Pilotul tocmai ridicase avionul când am auzit o bubuitură de la aripa stângă. Au fost trei bubuituri”, a declarat el.
Dincolo de oroarea accidentului, relatările la persoana întâi ale pasagerilor oferă o perspectivă asupra a ceea ce ar fi putut provoca dezastrul.
Compania Azerbaidjan Airlines a suspendat vineri o serie de zboruri către orașe rusești și a declarat că consideră că prăbușirea a fost cauzată de ceea ce a numit „interferențe externe fizice și tehnice”. Aceasta nu a detaliat care au fost aceste interferențe.
Patru surse care au cunoștință de rezultatele preliminare ale anchetei Azerbaidjanului privind dezastrul au declarat joi pentru Reuters că apărarea aeriană rusă a doborât din greșeală avionul.
Rusia a declarat că este important să se aștepte finalizarea anchetei oficiale pentru a înțelege ce s-a întâmplat.
Avionul de pasageri zburase de la Baku, capitala Azerbaidjanului, la Groznîi, în regiunea Ceceniei din sudul Rusiei, înainte de a devia sute de kilometri peste Marea Caspică.
„Căpitanul a spus că a fost sfătuit să aterizeze avionul pe mare, dar a decis să se îndrepte spre Aktau și să aterizeze la sol. A avertizat că va fi o aterizare dificilă și ne-a cerut să fim pregătiți și să pregătim pasagerii”, a declarat însoțitorul Asadov.
Avionul s-a prăbușit pe țărmul opus al Mării Caspice, în urma unei situații de urgență care ar fi putut fi cauzată de lovirea unei păsări, potrivit organismului rus de supraveghere a aviației.
Imaginile filmate de pasagerii din avion înainte de prăbușire arătau măști de oxigen coborâte și oameni purtând veste de salvare. Imaginile ulterioare au arătat pasageri însângerați și cu vânătăi coborând din avion.
Accidentul a subliniat riscurile pentru aviația civilă chiar și atunci când aeronavele zboară la sute de kilometri de o zonă de război, în special atunci când este în desfășurare un război major cu drone.
Printre catastrofele anterioare se numără doborârea zborului PS752 al Ukraine International Airlines în 2020 de către Gardienii Revoluției din Iran, ucigând toate cele 176 de persoane aflate la bord.
În 2014, zborul MH17 al Malaysian Airlines a fost doborât deasupra estului Ucrainei de un sistem rusesc de rachete BUK, cu pierderea a 298 de pasageri și membri ai echipajului.
În 1983, Uniunea Sovietică a doborât zborul 007 al Korean Air Lines după ce acesta a deviat de la curs și a zburat prin spațiu aerian interzis. În 1988, în timpul războiului Iran-Irak, nava de război americană Vincennes a doborât un zbor Iran Air deasupra Golfului, omorând toate cele 290 de persoane aflate la bord.
Rusia utilizează echipamente avansate de bruiaj electronic pentru a deruta sistemele ucrainene de localizare și comunicare a dronelor și un număr mare de sisteme de apărare aeriană pentru a doborî dronele.
De când Rusia a trimis mii de trupe în Ucraina în 2022, companiile aeriene au zburat în jurul Ucrainei, iar Rusia a închis aeroporturi importante din sud-vestul țării.
„Suntem într-un conflict în acea zonă, iar acest lucru nu se va schimba”, a declarat Andrew Nicholson, CEO al companiei Osprey Flight Solutions.
„În momentul în care introduceți aeronave civile în același spațiu aerian, creșteți masiv riscul, în special atunci când un atac cu drone este în desfășurare și activitatea de apărare aeriană este în desfășurare, așa cum a fost cazul în acest scenariu”, a mai precizat Nicholson.
Serviciul rus de supraveghere a aviației a declarat vineri că avionul a decis să schimbe ruta de la destinația sa inițială din Cecenia pe fondul ceții dense și al unei alerte locale privind dronele ucrainene.
Agenția Federală de Transport Aerian Rosaviatsia a declarat că i s-au oferit căpitanului alte aeroporturi pe care să aterizeze, dar a ales Aktau din Kazahstan. Aceasta a declarat că va oferi sprijin complet investigațiilor kazahe și azere privind accidentul.
Întrebat cu privire la informațiile potrivit cărora apărarea aeriană rusă ar fi doborât din greșeală aeronava, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat vineri că nu are nimic de adăugat și că nu dorește să dea nicio evaluare până când ancheta oficială nu își va prezenta concluziile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu