Scrisoarea de intenție convenită în urma misiunii de evaluare a FMI, din ianuarie-februarie, cere Guvernului să acționeze pentru eficientizarea companiei Tarom. Prima măsură solicitată a fost restituirea firmei Boeing ultimul avion închiriat în 2008 tip 737-800 sau obținerea unei chirii mai mici, la nivelul pieței până la sfârșitul lunii martie 2012.
Reprezentanții FMI doresc eficientizarea companiei Tarom și recomandă aplicarea unui program care să urmărească reducerea cheltuielilor prin revizuirea rutelor de călătorie, a flotei de aeronave şi a structurii de organizare, relevă scrisoarea de intenție, obţinută de Mediafax.
Totodată, în urma negocierilor, termenul până la care 20% din acțiunile deținute de stat la Tarom vor putea fi vândute pe Bursă a fost devansat cu două luni. Astfel, prospectul de vânzare va fi publicat până la sfârşitul lunii mai, iar procedura va fi încheiată până la finele lunii iunie.
Guvernul şi-a revizuit deja drastic în scădere aşteptările legate de suma ce poate fi obţinută din listarea a 20% din acţiunile Tarom, de la minimum 20 milioane euro la cel mult 7,4 milioane euro.
Nava Boeing la care face referire FMI, este ultima dintre cele trei închiriate de Tarom în 2008 pentru o perioadă de cinci ani. Conducerea operatorului aerian avansa atunci ideea că avioanele Boeing au un consum cu 50% mai mic față de aeronavele Tarom, iar costurile anuale de exploatare vor scădea cu până la 36 demilioane de dolari.
La momentul închirierii aeronavelor Boeing, presa relata că chiria se ridica la trei milioane de euro lunar/aeronavă.
Ceea ce este cunoscut, este faptul că Tarom a fost o companie profitabilă până în 2008, după care a început să înregistreze pierderi.
Pierderile Tarom în 2011 au scăzut cu 24,16% față de cele din 2010, de la 332,5 de milioane de lei la 252,18 de milioane de euro, în timp ce pentru 2012, compania estimează o pierdere de 187,24 milioane de lei.
Operatorul aerian se află pe lista companiilor monitorizate prin acordul cu FMI, precum şi pe lista primelor companii care vor avea manager privat, iar potrivit studiului realizat de experții Băncii Mondiale, pierderile Tarom se cifrează la 163.000 lei/angajat.
La acel moment nu au fost prezentate costurile aferente chiriei, dar presa a relatat că acestea se ridică la trei milioane de euro lunar/aeronavă, deşi gradul de ocupare este de sub 30%, la care se adaugă alte milioane de euro pentru asigurarea flotei.
Ce cuprinde scrisoarea FMI privind reducerea cheltuielilor de la Tarom
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu