Premiile UNITER (Uniunii Teatrale din România) au declanșat un război între Emilia Popescu și Ion Caramitru. Profesorul de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Marian Popescu, a comentat acest subiect pentru DC News.
Problemele au început în momentul în care s-a dat publicității lista cu nominalizările de anul aceasta. Au existat mai multe voci care au susținut că sunt nemulțumite de persoanele nominalizate, printre acestea aflându-se și marea actriță Emilia Popescu. Aceasta a luat atitudine și a făcut publică o scrisoare deschisă în care îi transmitea lui Ion Caramitru că se consideră jignită de juriul UNITER.
Ce a spus Emilia Popescu
"Mă adresez dumneavoastră, pentru că orice material care apare în presă în numele UNITER-ului ar trebui să-l verificaţi, astfel încât să nu permiteţi publicarea unor jigniri la adresa breslei pe care o reprezentaţi. Pentru «transparenţă» aţi făcut public «argumentul juriului de nominalizări al Galei UNITER 2014». Acest «argument» mă jigneşte atât pe mine, cât şi întreaga breaslă", spune Emilia Popescu în documentul intitulat "Scrisoare deschisă şi complet inutilă către domnul Preşedinte UNITER, Ion Caramitru".
Emilia Popescu precizează că "niciun juriu din lume nu are dreptul să-i jignească pe cei care n-au corespuns «criteriilor» lor". "Domnule Caramitru, cu ce drept îşi permit Sebastian-Vlad Popa, Andreea Dumitru, Ionuţ Sociu (membrii juriului care a stabilit nominalizările pentru gala UNITER, n.r.) să mă jignească? Să ne jignească? În baza cărei opere recunoscute îşi permit să anuleze o bună parte a creatorilor români de teatru? A nu fi nominalizaţi de aceştia e o ruşine?", spune Emilia Popescu.
Ion Caramitru spune că întotdeauna există nemulțumiți
Pe de altă parte, Ion Caramitru nu s-a arătat surprins de cele întâmplate spunând că este ceva normal ca la fiecare ediție să existe nemulțumiți. "Cred că n-a existat vreo ediţie a galei UNITER care să nu fi creat nemulţumiri. Aş spune de tot felul. Această scrisoare atinge anumite nuanţe şi cu unele dintre ele sunt de acord", a declarat preşedintele UNITER, conform Mediafax.
Profesorul de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Marian Popescu, a comentat acest subiect pentru DC News.
”Este vorba despre niște reacții care privesc un fenomen mai profund. Nu este ceva de suprafață. Critica teatrală în România a pierdut din credibilitate de-a lungul ultimilor ani în ciuda unor eforturi notabile. De asemenea, trebuie spus că imaginea de ansamblu a teatrului românesc nu arată foarte bine în sensul că, dacă este să comparăm cu ceea ce s-a întâmplat în primul deceniu după 1989, teatrul este într-un regres atât profesional, cât și ca imagine. Instituțiile teatrele se luptă mai mult pentru premii și regizorul a ajuns o persoană extrem de influentă, iar directorul nu mai are un cuvânt serios în ceea ce privește politica repertorială și atunci este firesc să apară astfel de reacții. Emilia Popescu a avut o reacție provocată legată și de limbajul pretențios al argumentului juriului de la nominalizări. Atenție - un juriu nu este obligat să argumenteze pentru ce dă un anumit premiu”, a spus profesorul.
Referitor la faptul că Ion Caramitru a declarat că întotdeauna - la premiile UNITER - au fost nemulțumiți, Marian Popescu a zis: ”Premiile UNITER au provocat întotdeauna astfel de reacții. Acest lucru ar fi trebuit să îi dea de gândit domnului Ion Caramitru. Reacțiile despre care discutăm arată un fenomen, ceva care se dezvoltă în ani de zile, iar dumnealui - în calitate de președinte al Uniunii Teatrale din România - ar trebui să întreprindă ceva”.
Întrebat care sunt efectele unui astfel de scandal, profesorul a explicat pentru DC News că nu există nimic de acest fel. ”Publicul nu este atent la așa ceva. Sunt atenți doar cei interesați de efectul teatral, în general oameni din profesie. Scandaluri din acestea au mai fost. Nu vor fi consecințe. Nervozitatea de moment va trece, iar acordarea premiilor va provoca de asemenea nemulțumiri. Juriul își va da seama că este vorba despre o piesă jucată cu o măiestrie mai mare sau mai mică, iar lucrurile continuă”.
Cât despre ce ar trebui schimbat pentru ca astfel de situații să nu mai existe, Marian Popescu a spus că actorii ar trebui să producă o schimbare bruscă în bine. ”Oamenii de teatru ar trebui să se întrebe de ce s-a produs această situație și ar trebui să producă revirimentul. Ceva trebuie schimbat”, a conchis profesorul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu