Fundaţia pentru Apărarea Cetăţenilor împotriva Abuzurilor Statului a realizat un ghid prin care oferă sfaturi practice când facturile la gaz și energia electrică sunt nepermis de mari.
Reprezentanții Fundaţiei pentru Apărarea Cetăţenilor împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS), organizație care monitorizează activitatea instituţiilor statului şi informează opinia publică, au întocmit un ghid ”GHID PRACTIC: Drepturile cetățenilor în raport cu instituțiile statului – Instrumente practice și utile în a contesta facturile de energie și gaze naturale”.
Potrivit acestui instrument, cei de la FACIAS explică de ce e necesar ”să nu așteptăm, ci să acționăm rapid, contestând facturile nejustificat de mari”, prezintă care sunt ”pași practici pentru a contesta facturile nejustificate”, dar și unde se pot contesta aceste facturi - la ANRE, ANPC și chiar în instanță.
Se mai menționează și că atunci când ”factura este în contestare, avem dreptul să nu plătim”.
”Facturile continuă să fie foarte mari, iar, dacă la diferențe de 20% ne resemnăm, deși nu este firesc, la diferențe de 300%, simțim că ne fuge pământul de sub picioare. Știm că nu aveam cum să consumăm atât de mult. Ne supărăm, ne înfuriem, cerem socoteală, dar, dacă nu facem ceva practic, noi rămânem cu paguba, pentru că, în locul nostru, nu se va lupta altcineva.
În plus, cu cât se înregistrează mai multe reclamații, cu atât mai mult atragem atenția și forțăm instituțiile statului să ia măsuri, să controleze și să îndrepte situația, deoarece așa vor vedea că nu este o situație izolată, ci o practică generalizată și nedreaptă. La urma urmelor, decidenții le permit acestor producători și furnizori, prin acțiunile sau pasivitatea lor, să ne încarce facturile nejustificat. Este tot obligația lor să rezolve problemele. Datoria noastră, față de noi înșine este să îi forțăm să își facă treaba, iar noi să ne rezolvăm problema! (...)
Am înțeles factura, dar consumul este mult prea mare în raport cu ce consumăm noi, în mod normal?
Trebuie să ne pricepem la toate, după cum vedeți, pentru a nu ne trezi păcăliți mereu și mereu. Vă sugerăm să vă faceți un tabel cu consumul lunar. Așa, veți vedea rapid discrepanțele.
Cel mai bine este să dăm noi citirea la contor, iar când vin să ne citească contorul, să ne notăm și noi (și verificăm) indexul. Cauzele unei facturi nejustificate pot fi multiple: regularizări eronate, furt de energie, contor defect, rea intenție a furnizorului. În continuare, vă prezentăm, succesiv, pașii aplicați pentru a contesta facturile eronate, până la rezolvare”, se precizează în GHIDUL PRACTIC: Drepturile cetățenilor în raport cu instituțiile statului – Instrumente practice și utile în a contesta facturile de energie și gaze naturale”.
Întreg Ghid poate fi consultat AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News