Titi Aur a explicat, la DC Conducem, cum se face o frânare neconvenţională.
"Ce înseamnă frâna neconvenţională? Înseamnă că folosesc altceva din exterior ca să opresc maşina. Vă dau un exemplu. Să spunem că suntem în coborâre pe o pantă cu polei, cu o viteză de 20 km/h, iar în faţă avem o trecere de pietoni plină de copii. Ce facem? Apăsăm pe pedala de frână şi vedem că maşina nu se opreşte, cu ABS, fără ABS, cu nimic. Ce facem? Intrăm peste copii?
Nu. Încercăm să oprim maşina altfel. Cum facem asta? Ne lipim de borduri şi ne frecăm de bordură cu maşina. Încercăm să ne lipim de alte maşini parcate, de parapet, de gard, de ce avem.
Este frână neconvenţională. E adevărat, doare, pentru că stricăm jantă, cauciuc, caroserie, etc. Dar decât să intrăm pe o trecere plină de oameni care traversează sau într-o intersecţie pe unde trec TIR-uri...
Sau, dus la extrem un pic, merg pe un drum, din faţă vine un şofer care depăşeşte, eu frânez, dar îmi dau seama că nu mă pot opri, şi trag dreapta şi mă lipesc de parapet. Stric maşina, dar mă opresc mult mai repede şi nu mor. Da, e cu pagube, pentru că frânarea neconvenţională aşa e.
La raliuri se practică asta mai ales pe zăpadă. Ne folosim de malurile de zăpadă. Rupem bara, e drept, dar frânăm. Pe stradă se poate aplica frâna neconvenţională, dar îţi trebuie ştiinţă, experienţă şi prezenţă de spirit. Sunt fracţiuni de secundă", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
"Frânarea de urgenţă se poate face şi la maşina fără sistem ABS, dar şi la cea cu sistem ABS. Cea fără ABS nu prea mai există, dar ca să ştie toţi, frânarea de urgenţă se face prin apăsarea la maximum a pedalei de frână, dar fără să se blocheze roţile. Adică trebuie dozată apăsarea pedalei astfel încât să nu se blocheze roţile. Cum ştim că s-au blocat roţile? Pe asfalt uscat, se aude acel scârţâit, printre altele, dar mai avem şi şosele ude, cu noroi, cu zăpadă, etc. Când încep să frânez, simt că maşina parcă accelerează. Asta pentru că una sau mai multe roţi au început să se blocheze. O roată blocată are aderenţă mai mică decât o roată care se învârte. Când apăs frâna şi maşina se duce în faţă, dar eu simt că parcă accelerează, e clar ce se întâmplă.
Acum, însă, cei mai mulţi conduc o maşină cu sistem ABS. Asta înseamnă că atunci când apăs pe frână, calculatorul de bord primeşte informaţii de la fiecare roată, şi când una sau mai multe roţi sunt la limita blocării, calculatorul eliberează, printr-un sistem hidraulic, frâna pe zona respectivă. Şi eu simt în pedală pentru că tremură.
De ce tremură pedala? Maşina ar putea fi gândită să nu mai tremure pedala, dar e gândit sistemul în aşa fel încât şoferul să fie atenţionat că una sau mai multe roţi sunt la limita blocării. Ce trebuie să fac eu? Şoferul care vine din maşina fără ABS e tentat să ridice piciorul de pe frână când simte acele vibraţii, lucru fatal pentru maşina cu ABS. Calculatorul nu mai ştie ce are de făcut, pedala se ridică tot mai sus. Şi vedem şoferi care spun că maşinile cu ABS nu sunt bune şi că frânează mai rău decât maşinile vechi, fără ABS. Mai ales pe nisip, sau şosele cu aderenţă scăzută. E adevărat că maşina nu frânează.
Cum trebuie frânat la sistemul ABS? Trebuie apăsat maximum pe pedala de frână şi indiferent ce boncăne, troncăne, etc, ţinem piciorul acolo. Maşina ştie ce are de făcut", a declarat Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu