Guvernul României plănuiește de mult să încaseze la bugetul statului o taxă pentru utilizarea spectrului de către operatorii de telecomunicații care vor implementa sistemele de generație nouă, așa-numitele sisteme de comunicații 5G.
Cam 2,5 miliarde de lei plănuiește să încaseze Guvernul de la operatorii de telecomunicații pentru această taxă. Numai că, pentru a plăti taxa, operatorii trebuie mai întâi să capete dreptul de a utiliza spectrul (frecvențele) alocat pentru sistemele respective. Iar pentru a căpăta dreptul de utilizare, ei trebuie să participe la o licitație.
Pentru a se putea organiza licitația, ar trebui parcurși următorii pași:
a. Adoptarea hotărârii Guvernului referitoare la taxa de licență;
b. Adoptarea deciziei ANCOM cu privire la procedura de licitație;
c. Adoptarea deciziei ANCOM referitoare la taxa de utilizare a spectrului;
d. Adoptarea deciziei ANCOM a caietului de sarcini.
Desigur că pașii respectivi trebuie parcurși de către instituțiile noastre administrative, adică acele organisme dotate de la natură cu un ritm propriu de funcționare, independent de nevoile țării sau de ritmul schimbărilor din economie.
Ei bine, guvernanții noștri s-au gândit că mai bine să înceapă această listă de activități cu ceva care, de fapt, nu prea are legătură cu licitația care ar trebui organizată, și anume cu un proiect de lege, pompos intitulat „Proiect de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G”. Adică, înainte de a selecta operatorii care vor implementa sistemele 5G și înainte de a le aloca acestora felii din spectru, Guvernul s-a gândit să pună carul înaintea boilor și să facă o lege prin care să poată selecta producătorii de echipamente de la care vor putea cumpăra operatorii care, încă nu sunt selectați. Și dacă tot nu s-au îndeplinit primii patru pași pentru implementarea tehnologiei 5G, Guvernul s-a mai gândit la o năzbâtie: să ceară și procedură de urgență pentru proiectul de lege care se va aplica cam pe la pasul 6-7 al traseului realizării efective a sistemelor de telecomunicații 5G.
Adică, simplu: după ce că nu am început încă procedura de atribuire a spectrului către operatori, hai să reglementăm, de urgență, ce firme au voie să vândă echipamente către operatorii care nu au fost încă selectați. Ca și cum înainte de a mișca vreun deget pentru realizarea autostrăzii Pitești-Sibiu, Guvernul ar trece prin Parlament, în procedură de urgență, o lege care să îi permită să dicteze constructorilor de la cine să cumpere excavatoarele care vor fi utilizate.
Păi, motivul nu este urgența, ci dorința de a nu avea practic niciun fel de dezbateri reale și de a trece nemodificat proiectul de lege. Dar oare ce scrie în acel proiect de lege, încât să fie necesară o asemenea ocultare a subiectului? Explicația întregii tărășenii o găsim în formularea din articolul 3 al proiectului de lege:
„(1) Pentru realizarea scopului prevăzut la art. 1, utilizarea de tehnologii, echipamente și programe software în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum şi în rețelele 5G, cu excepția echipamentelor terminale folosite de utilizatorii finali definiți potrivit art. 4 alin. (1) pct. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, este condiționată de obținerea de către producători a unei autorizări, în condiţiile prezentei legi.
(2) Autorizarea prevăzută la alin. (1) se acordă, prin decizie a Prim-Ministrului, pe baza avizului conform al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, denumit în continuare CSAT, în termen de 4 luni de la data solicitării”(sursa: https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2021-04-13-24732323-0-proiect-5g.pdf).
Guvernul vrea, așadar, să autorizeze în prealabil orice posibil furnizor de echipamente sau software al viitorilor operatori de sisteme 5G. Și nu utilizând vreo procedură transparentă și precis descrisă, ci prin decizie a Prim-ministrului, în baza unui aviz al CSAT. Fără motivări, fără justificări. Straniu, totuși, pentru secolul XXI, dar adevărat.
Și dacă tot trece proiectul de lege în forma trimisă de Guvern, s-a mai strecurat acolo încă o mică bombiță, tocmai la articolul 10: „Tehnologiile, echipamentele şi programele software utilizate în reţelele de comunicaţii electronice la data intrării în vigoare a prezentei legi şi care contribuie la furnizarea de servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, ai căror producători nu obțin autorizare potrivit prevederilor prezentei legi, pot fi utilizate pentru o perioadă de 5 ani ce se calculează de la data intrării în vigoare a prezentei legi”. Pentru a traduce și această mică inovație guvernamentală pe înțelesul tuturor, Guvernul decide ca, în cazul în care vreun producător de echipamente nu va fi autorizat ca furnizor pentru 5G, să fie obligat operatorul să înlocuiască în doar 5 ani echipamentele produse de același furnizor și livrate în cadrul sistemelor 2G, 3G și 4G, sisteme care vor fi înglobate în viitoarele sisteme 5G.
Acum să revenim la imaginea de ansamblu a intențiilor Guvernului nostru: acesta vrea să autorizeze în România ca operatori de sisteme de telecomunicații 5G niște firme în care nu are încredere că vor selecta furnizori de echipamente care să ne ferească națiunea de „amenințări la adresa securității naționale și apărării țării, adică acțiuni, fapte sau stări de fapt, capacități, strategii, intenții ori planuri ce pot afecta valorile, interesele şi obiectivele naţionale de securitate şi/sau sunt de natură să pună în pericol direct sau indirect securitatea naţională, prin afectarea caracterului naţional, a suveranității, independenței, unităţii şi integrității teritoriale, a funcţionării normale a instituţiilor statului, a vieţii şi integrității fizice a cetăţenilor şi a organizării comunităților umane” (sursa: https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2021-04-13-24732323-0-proiect-5g.pdf).
După ce va fi autorizat niște operatori cu intenții dubioase și după ce le va fi acordat și felii groase din tortul frecvențelor, Guvernul, în nemărginita sa înțelepciune, le va spune operatorilor selectați de unde pot să cumpere antene și alte cutiuțe cu echipamente.
Nu vi se pare cam ciudată logica buclucașului Guvern al nostru? Păi dacă bănuiește vreun operator că va vrea să atenteze la sfânta noastră securitate națională, de ce să îi mai dea pe mână spectrul țărișoarei? Nu mai bine să îl ia de mânuță și să-l dea afară, peste graniță? E ca și cum tu știi că Gigel vrea să îți fure tablourile de pe pereți, dar îl inviți la cină, la tine acasă, în fiecare duminică și, pentru a te apăra de furt, îi indici lui Gigel de unde să-și cumpere costumele, că poate așa nu va avea nimic suspect prin buzunare.
Acum, presupunând că Guvernul, în calitate de project manager și purchase manager al unor companii multinaționale, va selecta furnizorii de echipamente ai operatorilor, îi va mai și obliga pe aceștia să înlocuiască echipamentele 2G, 3G și 4G ale furnizorilor respinși, dar după cinci ani! Asta e și mai tare: păi dacă ai descoperit că operatorul te spionează deja cu echipamente deja instalate, ce faci, îl mai lași să te spioneze vreo cinci ani? De ce nu patru sau nouă ani, dacă tot te lași spionat?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu