Află ce precizări a făcut prof. univ. dr. emerit Rodica Zafiu din cadrul Facultații de Litere de la Universitatea din București în cadrul emisiunii ”DC Edu”.
„Cum se studiază limba română în școala românească? Să zicem în gimnaziu și punctez un fenomen care mie mi se pare criticabil: de ce nu se mai studiază gramatica în liceu? Cu excepția liceelor cu profil filologic, studiul gramaticii se oprește la clasa a 8-a”, a întrebat prof. univ. dr. Sorin Ivan.
„De fapt, nu, adică nu în teorie, da în practică... Culmea e că și programele actuale au niște lecții recapitulative, aplicative, unități care implică exerciții de limbă. Dar cum se întâmplă, din nefericire, la noi, ce nu se dă la examene nu se face la clasă de multe ori și atunci neexistând explicit puncte la Bacalaureat care să fie clar legate de gramatică, rezultatul e că probabil acele lecții sunt, nu știu exact, nu pot să spun dacă peste tot e așa, dar sunt probabil cam neglijate.
Pe de altă parte, de ceva vreme tot spunem că în noile programe se va introduce o componentă gramaticală și nu numai gramaticală la liceu. Eu am colaborat în faza finală a programelor pentru gimnaziu, când s-a spus că o parte din temele gramaticale, din subiectele gramaticale care se făceau până atunci în clasele 5-8 se vor muta la liceu. Asta s-a întâmplat acum niște ani, până nu s-a mai lucrat la acele programe, nu s-a mai mutat nimic, au rămas lucrurile în aer din păcate, pentru că ar fi trebuit imediat după alcătuirea programei pentru gimnaziu să înceapă lucrul la programa pentru liceu, unde să intre elemente de gramatică, sigur, cu o aplicație”, a precizat prof. univ. dr. emerit Rodica Zafiu din cadrul Facultații de Litere de la Universitatea din București.
„Vi se pare că limba română este suficient și eficient studiată în gimnaziu și în liceu?”, a mai întrebat prof. Sorin Ivan, realizatorul emisiunii ”DC Edu”.
„Ei... nu, dar... aici trebuie să mai găsim niște soluții. Cum spuneam, mi se pare că e nevoie de mai multă educație lingvistică, e nevoie de o integrare a cunoștințelor de limba română cu cele ale limbilor străine. Ceva s-a făcut în direcția asta, dar prea puțin. Gândiți-vă că principiul acesta al integrării cunoștințelor acum e foarte, foarte mult discutat și mi se pare foarte sănătos. Ori știm că, în practică, adesea elevii învață, să spunem, la limba străină niște noțiuni cu un anumit vocabular și învață la română aceleași lucruri mai târziu, poate cu un alt vocabular fără să facă nicio legătură. Ori nu e normal, dacă vrem să le deschidem interesul și pentru cunoașterea nuanțată a limbii române, e bine s-o facem într-un context mai larg, în care își dau seama că te ajută cunoașterea gramaticii limbii române, de pildă, la buna învățare conștientă a unor limbi străine. De ce să nu mizăm și pe asta?”, a conchis prof. Rodica Zafiu.
Urmărește emisiunea completă aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News