Achiziționarea unui apartament este un pas major în viața oricărei persoane.
Implică atât investiții financiare considerabile, cât și asumarea unor responsabilități legale.
Din nefericire, în graba de a finaliza tranzacția sau din cauza lipsei de atenție, există situații în care cumpărătorii semnează contractul de vânzare-cumpărare „ca primarul”, fără a citi cu atenție toate prevederile acestuia. Ulterior, aceștia pot descoperi clauze cu care nu sunt de acord sau care le dezavantajează. Ce putem face într-o astfel de situație?
Semnarea unui contract are valoare juridică, iar clauzele stipulate în document devin obligatorii pentru ambele părți. Cu toate acestea, nu totul este pierdut dacă realizați ulterior că anumite prevederi nu vă convin sau că nu au fost explicate în mod clar. Există câțiva pași pe care îi puteți urma pentru a corecta sau anula aceste clauze.
Ar trebui să consulți un avocat pentru a te asigura că drepturile și interesele tale sunt protejate.
Dacă totuși ai semnat un contract fără a-l analiza cu atenție, posibilitățile de remediere depind de circumstanțele specifice. De exemplu, dacă în contract există o clauză care exclude sau limitează răspunderea pentru viciile ascunse ale bunului, trebuie să știi că aceasta este nulă dacă vânzătorul era conștient de aceste vicii sau ar fi trebuit să le cunoască la momentul semnării. Chiar dacă s-a convenit ca vânzătorul să nu ofere garanții pentru evicțiune (adică pierderea dreptului de proprietate sau posesie în favoarea unei terțe părți), acesta este totuși responsabil pentru evicțiunea cauzată prin faptele sale sau prin ascunderea unor informații relevante la momentul vânzării. Orice clauză contrară va fi considerată nulă.
Așadar, este important să fii atent nu doar la clauzele evidente, cum ar fi cele legate de termene și sume, ci și la potențialele „capcane” ascunse în contract, care pot avea implicații serioase. Un avocat specializat poate identifica aceste riscuri și te poate ajuta să negociezi un contract echitabil, protejându-ți astfel interesele.
Cum ar trebui să privim această practică? Avem posibilitatea de a solicita să lucrăm cu un alt notar? Și ce facem dacă dezvoltatorul refuză?
Legea nu acordă vreunei părți un drept preferențial în alegerea notarului public, și nici nu ar trebui să o facă, deoarece contractele se încheie prin acordul părților implicate. Cu alte cuvinte, atât vânzătorul, cât și cumpărătorul sunt liberi să decidă de comun acord la ce notar să apeleze.
Totuși, dacă apar neînțelegeri în privința alegerii notarului, apare întrebarea: cine are dreptul de a decide?
Răspunsul la această întrebare este mai degrabă de natură „morală”. Ar fi just ca partea mai vulnerabilă, care este de obicei cumpărătorul, să aibă ultimul cuvânt în privința alegerii notarului.
DCMedia Group, prin DCNews și DCBusiness, derulează, în luna august, campania DC Educație Financiară, cu rolul de a informa românii despre importanța educației financiare în gestionarea bugetului propriu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News