Inteligența artificială (AI) scoate la iveală un secret ascuns al artei renascentiste: St. Joseph din pictura "Madonna della Rosa" nu a fost pictat de Rafael.
Într-o descoperire care zguduie lumea artei, o rețea neuronală bazată pe inteligența artificială a adus noi dovezi într-o controversă veche de secole: fața Sfântului Iosif din faimoasa pictură "Madonna della Rosa" nu ar fi fost pictată de renumitul artist renascentist Rafael.
Publicată în prestigioasa revistă Heritage Science, cercetarea evidențiază un viitor în care colaborarea dintre tehnologia de ultimă generație și ochiul critic al istoricilor de artă poate schimba fundamental modul în care privim operele clasice.
"Madonna della Rosa", realizată între anii 1518 - 1520, devine acum un exemplu al modului în care tehnologia reușește să dezvăluie secretele trecutului.
Această concluzie, venită din partea cercetătorilor din Regatul Unit și Statele Unite, subliniază rolul tot mai important al tehnologiei în elucidarea misterelor artei clasice.
Inteligența artificială (AI) poate fi antrenată să vadă detalii în imagini care scapă ochiului uman.
În lucrarea de la Muzeul Prado, "Madonna della Rosa" îl prezintă pe Sf. Iosif în colțul stânga sus, alături de Fecioara Maria, Pruncul și Sf. Botezătorul. De-a lungul anilor, istoricii ed artă au dezbătut dacă această pictură a fost într-adevăr creată de Rafael în întregime sau dacă a fost completată de unui dintre discipolii săi.
Pentru a clarifica această dilemă, cercetătorii au dezvolta un algoritm de analiză care identifică detaliile stilistice ale lucrărilor autentice ale lui Rafael. Conform lui Hassan Ugail, matematician și expert în știința calculatoarelor de la Universitatea Bradford, acest algoritm, bazat pe tehnologia ResNet50, a fost antrenat să recunoască stilul lui Rafael până la cel mai mic detaliu - de la modul în care sunt trasate pensulele și paleta de culori folosită, până la tehnica de umbrire.
Practic, una dintre aceste fețe nu este ca celelalte.
"Calculatorul vede mult mai profund decât ochiul uman, la nivel microscopic. Utilizând analiza profundă a caracteristicilor, am folosit imagini ale picturilor autentificate ale lui Rafael pentru a antrena computerul să îi recunoască stilul într-un grad foarte detaliat, de la tușe de pensulă, la paleta de culori, umbre și fiecare aspect al lucrării”, a explicat matematicianul și informaticianul Hassan Ugail de la Universitatea Bradford din Marea Britanie în decembrie, când au fost publicate rezultatele cercetătorilor, potrivit Science Direct.
În urma testării picturii în ansamblu, rezultatele au fost incerte. Însă, când algoritmul a analizat fiecare personaj în parte, diferența a fost izbitoare: fața Sfântului Iosif nu prezintă aceleași caracteristici specifice stilului lui Rafael, pe care le regăsim în celelalte figuri din tablou.
Acest lucru întărește ipoteza că un alt artist, probabil Giulio Romano, unul dintre elevii lui Rafael, ar fi contribuit la această parte a lucrării.
Această descoperire susține suspiciunile criticilor de artă din anii 1800, care remarcaseră că fața Sfântului Iosif părea mai puțin bine executată comparativ cu restul picturii. Acum, grație Inteligenței Artificiale, acele speculați au fost aproape confirmate.
Deci, probabil că altcineva a avut un cuvânt de spus în realizarea chipului Sfântului Iosif.
"Când am testat della Rosa ca întreg, rezultatele nu au fost concludente. Așa că, apoi am testat părțile individuale și, în timp ce restul imaginii a fost confirmat ca fiind Rafael, chipul lui Iosif a ieșit ca fiind cel mai probabil nu Rafael”, a spus Ugail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu