Folosind mai multe informații externe, Bogdan Chirieac a făcut, într-un editorial scris pentru DCNews, o analiză a evenimentelor din 10 august și a consecințelor acestora pentru țara noastră.
Ca să știm ce se va întâmpla ar trebui să înțelegem de ce a avut loc 10 august. Încercăm o analiză obiectivă, dând deoparte propaganda, uneori ridicolă, alteori isterică, legată de evenimente. Analiza de mai jos se bazează pe multe informații externe, atât cât am putut avea acces la ele, și cât mi-au fost oferite uneori, cu scopul probabil de dezinformare.
Ar fi avut nevoie PSD-ul de 10 august?
Ar fi avut nevoie PSD-ul de 10 august? Probabil că nu. PSD are puterea, are rezultate economice incredibile, și asta fără ajutorul FMI, și se bucura, înainte de evenimente, cel puțin de sprijinul majorității populației.
PSD are oricum mari probleme cu #rezist din Statul Subteran, iar 10 august nu putea decât să-i fie o povară în susținerea cauzelor sale. PSD nu reușea nici înainte de 10 august să comunice eficient în plan internațional pentru a contrabalansa atacurile pe tema „luptei împotriva corupției", iar pe plan național trebuie să-și care în spate propriul prim-ministru.
Fac precizarea că opinia mea conform căreia premierul ar trebui să demisioneze din cauza atitudinii față de muncă îmi aparține, la fel cum se întâmplă cu toate opiniile pe care le exprim în spațiu public. Demiterea primului-ministru nu este o informație pe surse așa cum am oferit de-a lungul timpului nenumărate exclusivități pe dcnews.ro, ci este strict opinia mea legată de premierul unei țări membre NATO și UE, care a ales să închidă țara, fără avertisment, în plină vară, atunci când sunt multe lucruri de făcut: de la atragerea de fonduri europene până la pregătirea președinției Românei la Uniunea Europeană ce începe peste 4 luni.
A fost 10 august organizat de președintele Iohannis?
A fost 10 august organizat de președintele Iohannis? Puțin probabil. În primul rând că SRI, singurul Serviciu român capabil să organizeze un eveniment de asemenea proporții nu mai face parte, ca instituție, din Statul Subteran. Eduard Hellvig, cel care a oprit interceptările ilegale, a desecretizat Protocoalele Odioase, a curățat serviciul de supușii generalului Coldea, nu ar fi luat parte la o manifestare ce s-ar fi putut solda cu morți și răniți. Apoi, s-a dovedit că președintele Iohannis, aflat unde altundeva decât în vacanță, nu era în niciun fel pregătit să obțină avantaje electorate din eveniment. Mai mult, chiar atunci când a dat, la orele 23, comunicatul pe Facebook, unde a atacat Jandarmeria, țara întreagă privea la televizor călcarea în picioare a Ștefaniei.
Să fi fost opera vreunui partid politic din România: PNL sau USR? PNL-ul ca partid nu poate în niciun caz promova violențele, blazonul său este astăzi oricum îngreunat de Ludovic Orban - președinte, singurul văzut pe la demonstrații. Pe scurt, liberalii chiar nu înțeleg să facă dreptate cu bâta și sticla incendiară. USR pare mai degrabă un partid al străzii, dar nu are capacitate de organizare la nivelul văzut în Piața Victoriei.
Dacă din interior nu prea are cine să organizeze un asemenea miting și nici nu aveau un scop anume, rămâne doar exteriorul.
Să fi fost Statele Unite?
Să fi fost Statele Unite, partenerul strategic, interesat de dărâmarea prin forță a guvernului? Chiar înaintea mitingului au existat numeroase informații că ambasadorul Hans Klemm se plimba prin zona Pieței Victoriei. Ce interese ar avea America să schimbe prin forță guvernul unei țări, unde Ambasada sa are mai multă putere decât Executivul și Legislativul la un loc?
Apoi, acest Guvern execută cel mai mare program de achiziții militare prin încredințare directă din toată Europa. Beneficiarul este, desigur, America. Apoi Statele Unite, chiar măcinate de războiul dintre Administrația Trump și propriul stat subteran, nu-și poate încălca principii democratice fundamentale. O să spuneți da, dar în America latină sau, mai recent, în Ucraina cum au putut? Răspunsul este simplu: acelea nu erau state partenere. România, chiar dacă nu este un aliat de primă mână pentru SUA, este totuși un aliat și datorită acestui lucru are anumite drepturi în politica americană față de ea.
Să fie, oare, state europene?
Să fie, oare, state europene, să zicem la întâmplare Franța și Germania? Fără să pot furniza o informație de primă mână, pot să fac doar niște observații. Este tot mai evident că sprijinul european al președintelui Klaus Iohannis se stinge. Franța încearcă să-l impună pe Dacian Cioloș. Cioloș este mai degrabă un membru al establishmentului francez decât român.
Nu avem încă destule date în legătură cu intențiile liderilor Europei față de România în anii care vin și nici de ce este atât de important Cioloș. Fiindcă este într-adevăr important. Internetul este deocamdată principala sa arenă de afirmare politică. Programul este mai eficient decât cel al companiei britanice Cambridge Analytica, cea care l-a ajutat pe Trump să devină președinte ale SUA, și care tocmai a fost închisă cu scandal.
Serviciile secrete ale marilor puteri nu acceptă ca o societate comercială să pună președinți în locul lor. Acum, marile puteri și-au luat măsuri la ele acasă. La periferia Europei, încă mai pot fi coborâți președinți din spațiul virtual direct în cel real.
A fost pentru Cioloș?
Ca urmare, se aștepta ca demonstrația din 10 august să-l impună candidat la președinție pe Dacian Cioloș. Susținătorii săi au o caracteristică unică: sunt foarte violenți și agresivi, atât în spațiul virtual cât și în cel real. Probabil că în piață s-au aflat mulți dintre susținătorii lui Cioloș. Apoi ceva s-a întâmplat: Cioloș nu a mai apărut deloc. Analiștii americani mi-au explicat că Europa nu cunoștea încărcătura toxică, monstruoasă a lui Dacian Cioloș, ajuns premier în umbra morților nevinovați de la Colectiv. Poate că Dacian Cioloș este un om de ispravă, dar nimeni nu s-a gândit că felul în care a ajuns premier al României va fi un handicap major.
Este una dintre explicațiile câștigării alegerilor fără echivoc din 2016 de către PSD. În mentalul societății românești există o problemă încă nesoluționată: Cioloș este beneficiarul dezastrului de la Colectiv. Fără să vrem, 10 august furnizează o informație esențială privind organizatorii a ceea ce eu numesc atacul terorist de la Colectiv. Ei nu sunt nici Franța, nici Germania, căci dacă ar fi fost ar fi luat în calcul exact incredibila vulnerabilitate a lui Cioloș și, probabil, 10 august nu ar mai fi avut loc. Cineva le-a spus, dar prea târziu.
Sigur că alte state europene pot avea interese punctuale în destabilizarea României după un eveniment ca acela din 10 august. Rusia are în mod strategic interesul ca România, avanpost al NATO în Marea Neagră, să nu devină un stat puternic militar și economic. Intervențiile Rusiei în România se fac însă prin intermediul Germaniei și Austriei. Participarea lui Putin la nunta ministrului austriac de Externe este o demonstrație pentru tot estul și centrul Europei că vechile alianțe s-au schimbat și că în lumea de astăzi dominația nu se mai execută eficient cu tancul, ci cu metru cub de gaz sau contul din bancă.
Până când onorabila Comisie de anchetă parlamentară ne va oferi, fie și pe surse, mai multe informații în legătură cu 10 august, ne oprim deocamdată aici.
Întrebarea este ce va urma?
Întrebarea este ce va urma? Deocamdată, combatanții efectivi într-un război care nu este al lor, adică românii din Piața Victoriei, sunt istoviți. Jandarmi și protestatari sunt bombardați de propaganda isterică a unor posturi de televiziune. Deocamdată nimeni nu e pregătit pentru o nouă confruntare. Specialiștii în lupte de stradă afirmă că este puțin probabil ca mai devreme de o lună să poată exista premisele unei noi confruntări majore. S-a dovedit că jandarmii gazează și bat de rup, iar huliganii sau ofițerii sub acoperire știu să se retragă la timp, lăsând fraierii să o încaseze în locul lor.
Începând cu luna octombrie nimeni din Uniunea Europeană nu va mai accepta schimbări de guvern în România și asta pentru că începe să aibă loc transferul efectiv al dosarelor europene. Desigur că România este în troică, astăzi când vorbim, cu Austria și Bulgaria, țări care au avut și au în acest moment președinția UE. Miniștri actuali ai Cabinetului din România vor conduce de la 1 ianuarie Comitetele de miniștri din Europa. Din această cauză pronosticul următoarelor luni pentru stabilitatea României este mai degrabă optimist. Firește că președintele Iohannis nu și-o dorește pe d-na Dăncilă alături de la 1 ianuarie. Probabil că i-ar prefera pe Fifor sau pe Teodorovici, fiindcă guvernul PDS, chiar mai slab, așa cum este acum, este totuși coerent. Președintele o poate trimite însă pe d-na Dăncilă în vacanță 6 luni. Și dânsa va fi probabil bucuroasă să meargă. Între timp, șansele statului subteran de reîntremare scad iar România se poate din nou considera norocoasă că a avut o mare șansă istorică. Câțiva copii în uniformă, care au oprit intrarea provocatorilor în clădirea Guvernului, de unde fugise d-na Dăncilă, au oferit României un răgaz ce o poate salva ca stat și ca țară.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu