Ce trebuie să știi atunci când vrei să îți schimbi actul de identitate

Inquam Photos / Octav Ganea
Inquam Photos / Octav Ganea

În articol găsești mai multe informații utile în cazul în care vrei să-ți schimbi actul de identitate.

În România, schimbarea buletinului este obligatorie în următoarele situații:

1. Schimbarea domiciliului - trebuie să schimbați adresa din buletin în termen de 15 zile de la mutarea într-un alt loc de locuit.

2. Schimbarea numelui - trebuie să schimbați numele din buletin dacă acesta a fost modificat în urma căsătoriei, divorțului, adopției sau schimbării legale a numelui.

3. Expirarea valabilității - buletinul trebuie schimbat odată la 10 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 14 ani și odată la 4 ani pentru persoanele sub vârsta de 14 ani.

4. Pierderea, furtul sau deteriorarea buletinului - în aceste cazuri, trebuie să solicitați un nou buletin de identitate cât mai curând posibil.

Informații utile în cazul în care vrei să-ți schimbi actul de identitate

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot solicita obţinerea unui nou act de identitate, fără a mai veni în ţară, pe baza unei procuri. Mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului şi motivele pentru care se solicită un nou act, scrie Ziarul de Iași.

Certificatele de stare civilă plastifiate ori modificate sau completate fără drept sunt nule.

În conformitate cu prevederile art.10, alin.(9) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă - republicată "Se interzice modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă. Certificatele de stare civilă plastifiate ori modificate sau completate fără drept sunt nule. Solicitarea eliberării certificatelor de stare civilă DUPLICAT se poate face la primăria care are în păstrare registrele în care au fost înregistrate actele sau la primăria locului de domiciliu sau reşedinţă.

Eliberarea actelor de identitate se face la solicitarea cetăţenilor şi nu din oficiu

Astfel titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite eliberarea unui nou act de identitate, după cum urmează

a) cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate,dar nu mai puţin de 15 zile;

b) în termen de 15 zile în cazul schimbării domiciliului, în cazul deteriorării actului de identitate,în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate, dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului sau când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului.

Actul de identitate se eliberează doar titularului sau împuternicitului pe baza unei procuri speciale dată în acest sens.

Persoana care a găsit sau a intrat în mod fortuit în posesia unui act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligată să îl depună ori să îl trimită, în termen de 24 de ore la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor sau la cea mai apropiată unitate de poliţie. Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior găsit de titular, trebuie predat în termen de 48 de ore la orice serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel