Să ți se piardă bagajul în aeroport e extrem de frustrant. Ai încredere că bagajul tău va ajunge cu tine, și te trezești în aeroport, obosit după zbor, cu banda goală în față. Nimeni nu-ți spune nimic clar, toți ridică din umeri, și tu rămâi fără haine, produse de igienă, poate chiar medicamente sau obiecte importante. De ce se întâmplă asta?
Când ai o escală scurtă (de exemplu, sub 45-60 de minute pentru zboruri interne sau 1h30 pentru internaționale), sistemul de manipulare a bagajelor poate să nu aibă suficient timp să preia bagajul de la primul avion și să-l mute la al doilea. În aeroporturi mari, distanța între terminale poate fi mare și logistica e complicată.
Ce poți face:
Dacă ai pierdut bagajul din cauza unui transfer scurt impus de companie (adică biletele sunt pe același PNR/rezervare), compania aeriană este responsabilă.
Ai dreptul la:
Angajații de la check-in pot introduce greșit codul aeroportului de destinație sau pot lipi o etichetă care nu corespunde zborului tău. Se mai întâmplă și când eticheta se dezlipește sau e scanată greșit de sistem.
Ce poți face:
Dacă bagajul a fost trimis greșit din vina companiei (etichetare greșită), ai dreptul la:
În special în aeroporturi mai mici sau în perioade aglomerate, bagajele sunt încă manipulate manual de personal. Pot fi puse în containerele greșite, ceea ce înseamnă că pleacă spre alt zbor sau nu ajung deloc în avionul tău.
Evită zborurile în orele de vârf sau în perioade de trafic crescut (zilele de vineri, weekenduri, sărbători). Dacă poți, folosește un bagaj de mână — riscul e aproape zero. Iar dacă trebuie să ai bagaj de cală, etichetează-l clar (nume + telefon), ca să fie mai ușor de identificat dacă se rătăcește.
Ca și în celelalte cazuri, dacă vina e a companiei, ai dreptul la:
1. Bagaj pierdut definitiv
Dacă bagajul nu este găsit în termen de 21 de zile, este considerat pierdut.
Despăgubire maximă:
Ce trebuie să faci:
2. Bagaj întârziat
Bagajul întârziat (dar găsit ulterior) poate genera costuri pentru produse esențiale (haine, igienă etc.).
Despăgubire:
3. Bagaj deteriorat
Dacă valiza sau conținutul a fost distrus sau deteriorat în timpul transportului.
Despăgubire:
Compania poate alege să:
Termene importante:
Nu te lăsa bătut și solicită despăgubirile pe care le meriți! Companiile aeriene nu prea se grăbesc să ofere despăgubiri, dar legea e de partea ta.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu