Descoperirea a fost făcută de o echipă internațională de experți.
”Vechii maeștri” precum Leonardo Da Vinci, Botticelli și Rembrandt ar fi folosit proteine, în special gălbenușul de ou, în picturile lor în ulei, potrivit unui nou studiu.
Urme de reziduuri de proteine au fost detectate de mult timp în picturile clasice în ulei, deși acestea au fost adesea atribuite contaminării. Un nou studiu publicat marți în revista Nature Communications a constatat că includerea a fost probabil intenționată - și aruncă lumină asupra cunoștințelor tehnice ale vechilor maeștri, cei mai pricepuți pictori europeni ai secolului al XVI-lea, al XVII-lea sau la începutul secolului al XVIII-lea, și asupra modului în care au pregătit vopselele lor.
”Rezultatele noastre arată că adăugând chiar și o cantitate foarte mică de gălbenuș de ou, puteți obține o schimbare uimitoare a proprietăților vopselei în ulei”, a declarat autoarea studiului, Ophélie Ranquet, de la Institutul de Inginerie Mecanică a Proceselor și Mecanică de la Institutul de Tehnologie Karlsruhe din Germania, în un interviu telefonic pentru CNN.
În comparație cu formula egiptenilor antici numită tempera — care combină gălbenușul de ou cu pigmenți sub formă de pudră și apă — vopseaua în ulei creează culori mai intense, permite tranziții de culoare foarte netede și se usucă mult mai puțin rapid.
Cu toate acestea, vopseaua în ulei, care folosește ulei de in sau de șofran în loc de apă, are și dezavantaje, inclusiv fiind mai susceptibilă la întunecarea culorii și la daune cauzate de expunerea la lumină. Practic prin adăugarea de gălbenuș de ou, exact aceste efecte au fost rezolvate de către Leonardo Da Vinci.
Mona Lisa de Leonardo Da Vinci (1452-1519) pic.twitter.com/n9miUuxX55
— Arte y libros. (@Arteymas_) April 1, 2023
Deoarece fabricarea vopselei a fost un proces artizanal și experimental, este posibil ca vechii maeștri să fi adăugat gălbenuș de ou noului tip de vopsea.
În cadrul studiului, cercetătorii au recreat procesul de fabricare a vopselei folosind patru ingrediente - gălbenuș de ou, apă distilată, ulei de in și pigment - pentru a amesteca două culori populare și semnificative istoric, alb de plumb și albastru ultramarin.
”Adăugarea de gălbenuș de ou este benefică, deoarece poate regla proprietățile acestor vopsele într-un mod drastic”, a spus Ranquet. ”De exemplu, arătând în mod diferit îmbătrânirea: este nevoie de mai mult timp pentru ca vopseaua să se oxideze, din cauza antioxidanților conținuti în gălbenuș”.
În esență, acest amestec ar face picturile mai puțin predispuse la degradare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu